Gå til innhold

strømningslyd på hjertet

Anbefalte innlegg

redde lille meg

Jeg er en jente på 24.Ved en rutineundersøkelse før en opersjon ble det oppdaget en systolisk moderat,kraftig strømningslyd på hjertet.Ble sendt til ultralyd 2 ganger med beskjed siste gangen om at jeg var friskmeldt,men på et brev fra fastlege står det at de ikke kan utelukke ADS.Hva er ADS og er det farlig?Kan jeg komme til å ovebelaste hjertet ved store anstrengelser?Føler jeg får lite opplysninger.Er bekymret.Skal til utredning men vet ikke når.Føler meg frisk og har ingen symptomer.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/181322-str%C3%B8mningslyd-p%C3%A5-hjertet/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Einar Søyland, spesialist i hjertesykdommer

Svar til "redde lille meg".

Det siktes til det vi kaller atrie-septumdefekt (ASD). D.v.s. at det er en forbindelse mellom høyre og venstre forkammer i hjertet. En slik forbindelse er det alltid i fosterlivet, men hos noen av oss lukker ikke dette hullet seg skikkelig. Dermed vil blod kunne gå over fra venstre til høyre forkammer. Hvis denne overgangen (shunten) er stor, vil den på lang sikt kunne medføre en belastning for hjertet og en trykkøkning i lungekretsløpet.

Du trenger ikke bekymre deg særlig, og du kan fortsette din vanlige aktivitet. Jeg ser at du er henvist til videre utredning. Da vil det kunne fastslås om du har en slik forbindelse, hvor stor den eventuelt er, og om det skal gjøres noe med den. ASD ble tidligere alltid operert, men idag kan man lukke dem ved hjelp av en lukkemekanisme som man kan sette på plass uten operasjon.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...