Gå til innhold

Ang behandling NHD.


meira

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Er ikke det å være bipolar en sykdom (biologisk) som kan holdes i sjakk med medisiner, mens personlighetsforstyrrelser er summen av en rekke avvikende egenskaper man har tilegnet seg over tid?

Det er i alle fall slik jeg har forstått det. Enkelte personlighetsforstyrrelser tror jeg man kan bli ganske frisk av (f.eks unnvikende), mens andre er det kanskje vanskeligere å bli kitt igjen (f.eks dyssosial/antisosial).

Håper NHD svarer deg.

Har lest en del i det siste, men alt er ikke like enkelt å forstå. F.eks tok jeg en test via mentalhealth.com (http://www.mytherapy.com/) og kom ut med hele tre forskjellige personlighetsforstyrrelser, men på den ene sto det at jeg var kurert (antisosial).

Trodde ikke antisosial var en personlighetsforstyrrelse det gikk an å bli bra av igjen jeg, men..forhåpentligvis har jeg aldri vært antisosial, men testen slo ut sånn fordi jeg var en anelse utenfor "normalen" som tenåring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Manisk depressiv heter nå bipolar lidelse, og er slett ingen personlighetsforstyrrelse. Den lar seg behandle og en kan leve et helt normalt liv med medisiner.

Personlighetsforstyrrelser kan behandles om personen selv innser at han trenger hjelp til å endre seg og jobber aktivt med en dyktig terapeut over flere år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ikke det å være bipolar en sykdom (biologisk) som kan holdes i sjakk med medisiner, mens personlighetsforstyrrelser er summen av en rekke avvikende egenskaper man har tilegnet seg over tid?

Det er i alle fall slik jeg har forstått det. Enkelte personlighetsforstyrrelser tror jeg man kan bli ganske frisk av (f.eks unnvikende), mens andre er det kanskje vanskeligere å bli kitt igjen (f.eks dyssosial/antisosial).

Håper NHD svarer deg.

Har lest en del i det siste, men alt er ikke like enkelt å forstå. F.eks tok jeg en test via mentalhealth.com (http://www.mytherapy.com/) og kom ut med hele tre forskjellige personlighetsforstyrrelser, men på den ene sto det at jeg var kurert (antisosial).

Trodde ikke antisosial var en personlighetsforstyrrelse det gikk an å bli bra av igjen jeg, men..forhåpentligvis har jeg aldri vært antisosial, men testen slo ut sånn fordi jeg var en anelse utenfor "normalen" som tenåring.

Synes det er vanskelig og fårstå helt. Ser meg igjen i de fleste sider i ulike personlighetsforstyrelser til tider.Jeg er litt usikker på dette med maniskhet, om dette er noe organgisk, som vanslig lar segbehandle.Håper NHD tar seg tid til og svare.Sikert flere som lurer på om dette er mulig og behandle bort.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes det er vanskelig og fårstå helt. Ser meg igjen i de fleste sider i ulike personlighetsforstyrelser til tider.Jeg er litt usikker på dette med maniskhet, om dette er noe organgisk, som vanslig lar segbehandle.Håper NHD tar seg tid til og svare.Sikert flere som lurer på om dette er mulig og behandle bort.

Mani er organisk og ikke noe uheldig personlighetstrekk! Medisiner mot bipolar lidelse tar vekk mani, akkurat som de tar vekk depresjonen. Ibestefall fungerer en som helt frisk med riktige medisiner. Tror ikke du helt vet hva manisk depressiv er, og bare tror at moren din er det eller at moren din tror hun er det eller vil være det og derfor sier deg at hun er det.

Samtaleterapi er nytteløst ved en mani. En må ha medisiner for å dempe det høye aktivitets og tankenivået. Ellers kan en blamere seg offentlig eller sløse bort pengene sine på tull etc.

Søk på bipolar lidelse eller bipolar disorder på nettet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville vært greit om isssi kunne lese spørsmålet mitt før hun eller han svarer. Jeg spurte to spm, og spurte om behandling av manisk depressivitet, samt også om det er mulig og behandle personlighetsforstyrrelser. En annen ting, er at innlegget mitt var ikke inkludert spm. ang min nærmeste.Her er det heller ikke jeg som pårørende som setter diagnosen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ville vært greit om isssi kunne lese spørsmålet mitt før hun eller han svarer. Jeg spurte to spm, og spurte om behandling av manisk depressivitet, samt også om det er mulig og behandle personlighetsforstyrrelser. En annen ting, er at innlegget mitt var ikke inkludert spm. ang min nærmeste.Her er det heller ikke jeg som pårørende som setter diagnosen.

tja, går jo eventuelt an å ordlegge seg litt klarere. rart du ikke vet at mani medisineres bort om moren din er manisk depressiv. var hun slik som nektet å bli behandlet. kjipt isåfall. min tok ansvar selv og derfor har lidelsen aldri gått ut over meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

tja, går jo eventuelt an å ordlegge seg litt klarere. rart du ikke vet at mani medisineres bort om moren din er manisk depressiv. var hun slik som nektet å bli behandlet. kjipt isåfall. min tok ansvar selv og derfor har lidelsen aldri gått ut over meg.

Men å være bipolar er vel noe som man ikke blir behandlet for i den forstand at man kan bli helt frisk og ikke trenge medisiner?

Men med riktig medisinering kan en bipolar leve som om h'n var frisk? (I alle fall om det ikke er andre lidelser til stede også da).

Eller finnes det bipolare som får medisin en stund, blir helt bra og holder seg friske også uten medisiner?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

tja, går jo eventuelt an å ordlegge seg litt klarere. rart du ikke vet at mani medisineres bort om moren din er manisk depressiv. var hun slik som nektet å bli behandlet. kjipt isåfall. min tok ansvar selv og derfor har lidelsen aldri gått ut over meg.

Har vel tanker om at annet enn bare ren medisinering kan påvirke utfallet av toppene og nedturene.Det er mye forskning ute og går, og det kommer stadig ny viten.Lithium og orfiril er ikke alltid nok for og forhindre innleggelse, slik har det ikke fungert for oss, men er et must allikevel. Tror vel at noe ytre faktorer er med på og styre grad av mestring, utenom de største bølgene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men å være bipolar er vel noe som man ikke blir behandlet for i den forstand at man kan bli helt frisk og ikke trenge medisiner?

Men med riktig medisinering kan en bipolar leve som om h'n var frisk? (I alle fall om det ikke er andre lidelser til stede også da).

Eller finnes det bipolare som får medisin en stund, blir helt bra og holder seg friske også uten medisiner?

uten medisiner bryter helvete løs på nytt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...