Gå til innhold

Puste problemer + litt

Anbefalte innlegg

Jeg har hatt problemer med halsen og å puste de siste 2 1/2 år. Jeg har fått astma medisin men den virker ikke. Jeg strever for å puste og får vondt i hodet og magen pga dette. Jeg har flere ganger vært hos legevakten og hos legen min pga dette. Da fikk jeg antibiotikker. De hjalp litt mens jeg tok dem, men pusteproblemene fortsatt etterpå. Disse problemer har tidligere begynt med at jeg har fått en allergisk reaksjon på dyr eller har blitt forskjølt, men i det siste (siden januar 2005) har jeg hatt vondt å puste nesten hverdag.)

Jeg føler som jeg har konstant en klump i halsen og jeg har en husky stemme og det er vondt å snakke lenge og det gjør at jeg får enda mer problemer å puste.

Inn i mellom også får jeg kraftig muskelsmerter i armene mine, skuldrene og nakken og hendene mine er alltid numbe (Jeg har vært på sykehus for et år siden for å undersøke dette (hendene mine) men hun fant ingenting, hun meinte kanskje det kunne være ledgikk.

I tillegg er jeg mye trøtt (slakk) og ofte susser det i hodet mitt sånn at jeg har problemer å tenke og jeg da blir depremert. Jeg er sulten fra morning til natt og ALLTID tørst. Jeg har egentlig bare lyst på sjokolade hele veien ingenting annet, (tidligere likte jeg ikke skjokalade en gang). Men når jeg spiser sjokolade blir jeg dårlige.

Jeg har prøvd jerntabletter de gjorde at jeg fikk vondt i magen. Jeg har også prøvd calcium tabletter og B vitaminer. Jeg tar også multivitaminer hverdag. Jeg spiser sunt og er mye i fysisk aktivitet i jobben min. Jeg liker jobben min, og er flink i jobben min og trives der, jeg jobber med mennesker, noe som er bra, fordi ellers har jeg sosial angst, utenom i jobb situasjonen. I andre ord jeg klarer meg fint sosialt i jobb sammenheng, med ikke private. Ingen andre legger merke til at jeg har sosial angst, det noe som foregår inn i meg. Når jeg omgår folk er jeg ofte den som snakker, ler og leder ting. Men inn i meg synes jeg aller tenke negative om meg. Noe som er rart fordi jeg føler at jeg er en god mor, god å jobbe og veldig empatisk og folk pleier å like meg, jeg har en god sans for humør noe som gjøre andre glad. Av og til treffer jeg på folk som ikke forstår meg, men jeg pleier å klare å "fikse" dette til slutt. Jeg er god å samarbeide med andre og flink å lytte til andres behov, men prøver å ta hensyn til mine egne behov også.

Når jeg sitter for lenge får jeg vondt i hele kroppen. Jeg har hatt en blodtest for ledgikk, flot og thyroids. Legen sa det såg normal ut.

Jeg hater å føle sånn og jeg føler at ingen finner ut av hva som er feil. Jeg synes ting har blitt mye verre bare det siste året. De få dagene jeg føler meg vel føler jeg at jeg er et helt annet person. Da er jeg glad, trygg og får mye gjort (veldig produktiv). Sånn liker jeg å ha det.

Jeg har lyst å kunne ha en sosial liv igjen der jeg trener og gjøre andre sports. Jeg elsker å gå turer, spille ballspill, gå på ski, o.l. jeg prøver å gjøre disse ting, spesielt å stå på ski fordi det gjør at jeg blir kjempeglad, men når jeg prøver å gjøre disse ting klare jeg ikke å puste og blir svimmel. Jeg blir ofte svimmel på jobb også, i det siste. Jeg er bare 35 år gammel, og jeg føler meg som jeg er 65+. Har du noen tips om hva det kan være, jeg har så lyst å bli frisk igjen. Jeg liker ikke egentlig å snakke om at jeg er uvel heller, sånn at jeg prøver å skjule det fra venner, arbeidskollegar og kjente. Jeg vil ikke høres ut som en hypekonder. Defor også liker jeg egentlig ikke å gå til legen, jeg føler det er så mange symptomer at det høres rart ut. Men det begynne å bli mer og mer en plage i livet mitt, Det begynne å gå ut over alt. Jeg vil bare finne ut hva som er galt og fikse det.

Jeg begynner også å føle meg oppblåst og feit, uansett at jeg ikke er feit. (Jeg er ikke gravid, det vet jeg - for en ting har jeg ikke sexlyst pga. at jeg er alltid uvel).

Kan du hjelpe meg. gi noen tips om hva jeg kan gjør for å få en bedre livskvalitet?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/181345-puste-problemer-litt/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Thor-Øistein Endsjø, barne- og idrettslege

-Pusteproblemer +litt.

Med alt det leie du føler skjer med kroppen din, forstår jeg svært så godt at du at deprimert. Jeg håper du har vært gjennom en grundig undersøkelse hos lege som er spesialist i indremedisin for å utelukke at det foreligger en eller annen grunnsykdom som er årsak til alt dette.

Du nevner selv at friluftsliv og fysisk aktivitet gjør deg godt. Jeg synes du bør sette av tid til dette de fleste dagene i uken. Selv en halvtime en ettermiddag er bedre enn ikke noe. Gjør det gjerne sammen med andre, enten dere er ute eller inne.

Men som jeg antyder, hvis en grundig legeundersøkelse ikke er gjort, så bør det skje.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/181345-puste-problemer-litt/#findComment-1226545
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...