Gå til innhold

slutte brått med tolvon og efexor


Gjest Linda25

Anbefalte innlegg

Gjest Linda25

Fikk det for meg at nok er nok. har gått opp 15 kilo og har egentlig vært mer deppa enn glad siden jeg begynte med disse. hva skjer egentlig med hodet når du slutter brått med begge deler?

føler meg rar, svimmel og får perioder meg kjempe vondt i hodet. Har virkelig bestemt meg for at jeg skal komme meg gjennom dette livet uten tabletter.

Hvor lang tid tar det før jeg blir normal i hodet igjen? uker, månder?

Kjempe takknemlig for svar!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

bugge -jenta

Å bråslutte med begge disse medisinene er farlig, og du vil ha bivirkninger i lang tid, etter all sannsynlighet. Det er tøft nok å slutte på efexor over lengre tid. Vi er forskjellige men jeg hadde garantert blitt innlagt hvis jeg bråseponerte. Slå tanken fra deg, og få en nedtrappingsplan. Så kan du kjenne etter hvor fort det er mulig for deg å trappe ned. Skjønner godt fortvilelsen over vektøkning, den kommer nok av tolvonen for det meste. Nei, ha respekt for disse tablettene. Slutter du med efexor brått kan du oppleve støt i hodet i lange tider etterpå. Gå til legen din, og få en nedtrappingsplan, eller prøv et annet middel som ikke gir vektøkning.

%0 % går faktisk heller ned i vekt, særlig på SSRI.

bugge

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Linda25

Å bråslutte med begge disse medisinene er farlig, og du vil ha bivirkninger i lang tid, etter all sannsynlighet. Det er tøft nok å slutte på efexor over lengre tid. Vi er forskjellige men jeg hadde garantert blitt innlagt hvis jeg bråseponerte. Slå tanken fra deg, og få en nedtrappingsplan. Så kan du kjenne etter hvor fort det er mulig for deg å trappe ned. Skjønner godt fortvilelsen over vektøkning, den kommer nok av tolvonen for det meste. Nei, ha respekt for disse tablettene. Slutter du med efexor brått kan du oppleve støt i hodet i lange tider etterpå. Gå til legen din, og få en nedtrappingsplan, eller prøv et annet middel som ikke gir vektøkning.

%0 % går faktisk heller ned i vekt, særlig på SSRI.

bugge

Men jeg har bestemt meg, vil virkelig ikke dette mer.

Du sier det er farlig, hvordan farlig da?

Det er de støtne jeg føler ja... men det er vel bare medisinene som skal ut av systemet?

Og hvor lenge ca vil de holde på?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

bugge -jenta

Men jeg har bestemt meg, vil virkelig ikke dette mer.

Du sier det er farlig, hvordan farlig da?

Det er de støtne jeg føler ja... men det er vel bare medisinene som skal ut av systemet?

Og hvor lenge ca vil de holde på?

Hva slags doser går du på, og hvor lenge har du gått på dem?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Linda25

Hva slags doser går du på, og hvor lenge har du gått på dem?

Har gått på 150 mg efexor og 30 mg tolvon til kvelden når jeg ikke får sove. kommer til å spørre legen om å få imovane for å sove i stedet... sjansen er vel mindre med de i å legge på seg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

bugge -jenta

Har gått på 150 mg efexor og 30 mg tolvon til kvelden når jeg ikke får sove. kommer til å spørre legen om å få imovane for å sove i stedet... sjansen er vel mindre med de i å legge på seg?

Skjønner egentlig godt at tolvon og efexor sammen kan være et mareritt for enkelte av oss. Ingen av de medisinene fungerte for meg. Tolvon fikk jeg ulvehunger av(brukt som rent antidepressiva) og ødemer. ( 8 kg på rundt 3 uker.) Men noen får hjelp av dem og går heller ikke opp i vekt.

Efexor er også et middel en del reagerer på, siden det ikke er et SSRI, og virker kun på serotoninet.

Jeg ville tatt kontakt med lege, og startet nedtrappingen på tolvon først. Tror ikke det skal ta lange tiden, siden du går på lav dose. Ellers kan du få vallergan eller stilnoct eller imovane og sove på. Stilnoct 10 mg gir ikke metallsmak som mange får av imovane.

Innimellom kan det være greit med 10 mg vallergan(antihistamin) men den må tas relativt tidlig, ellers blir du trøtt dagen etter. Jeg tar den i 7 tiden. Så ville jeg kjøpt meg kromtabletter og tatt det regelmessig.

Etter et par uker kan du se hvordan efexor virker.

Noen får vektøkning av den, men du må starte med en nedtrapping til 75 mg depotkapsler en periode. Bivirkninger:(for meg) kvalme, svimmelhet,svettebyger, kadsvetting hele natten. måtte ligge, en grusom hodepine, prikking i armer og ben, klarte ikke gå beint, snakke rent, opplevde at jeg fikk slike små anfall da det kjentes som alt ble borte. Klarte ikke tenke klart, fikk angst, diare, putring i øret. Jeg trappet rolig ned, men dette ble resultatet.Senere har jeg sluttet på diazepiner uten problemer. Jeg var totalt hjelpetrengende i perioden jeg sluttet med efexor. Jeg er klar over at jeg reagerte veldig sterkt.Brukte mange uker. Vi er individuelle, men kanskje kan du trappe ned til 75 på en uke og deretter fortsette nedtrappingen.

Ellers høres det ut som du har fått på to medisiner sammen som ikke fungerer for deg.

Er du fortsatt deprimert/angst kan du prøve for eksempel

cipralex. Jeg har heller gått ned av den enn opp.

Lykke til, og hver bare litt tålmodig.

Vh bugge

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Linda25

Skjønner egentlig godt at tolvon og efexor sammen kan være et mareritt for enkelte av oss. Ingen av de medisinene fungerte for meg. Tolvon fikk jeg ulvehunger av(brukt som rent antidepressiva) og ødemer. ( 8 kg på rundt 3 uker.) Men noen får hjelp av dem og går heller ikke opp i vekt.

Efexor er også et middel en del reagerer på, siden det ikke er et SSRI, og virker kun på serotoninet.

Jeg ville tatt kontakt med lege, og startet nedtrappingen på tolvon først. Tror ikke det skal ta lange tiden, siden du går på lav dose. Ellers kan du få vallergan eller stilnoct eller imovane og sove på. Stilnoct 10 mg gir ikke metallsmak som mange får av imovane.

Innimellom kan det være greit med 10 mg vallergan(antihistamin) men den må tas relativt tidlig, ellers blir du trøtt dagen etter. Jeg tar den i 7 tiden. Så ville jeg kjøpt meg kromtabletter og tatt det regelmessig.

Etter et par uker kan du se hvordan efexor virker.

Noen får vektøkning av den, men du må starte med en nedtrapping til 75 mg depotkapsler en periode. Bivirkninger:(for meg) kvalme, svimmelhet,svettebyger, kadsvetting hele natten. måtte ligge, en grusom hodepine, prikking i armer og ben, klarte ikke gå beint, snakke rent, opplevde at jeg fikk slike små anfall da det kjentes som alt ble borte. Klarte ikke tenke klart, fikk angst, diare, putring i øret. Jeg trappet rolig ned, men dette ble resultatet.Senere har jeg sluttet på diazepiner uten problemer. Jeg var totalt hjelpetrengende i perioden jeg sluttet med efexor. Jeg er klar over at jeg reagerte veldig sterkt.Brukte mange uker. Vi er individuelle, men kanskje kan du trappe ned til 75 på en uke og deretter fortsette nedtrappingen.

Ellers høres det ut som du har fått på to medisiner sammen som ikke fungerer for deg.

Er du fortsatt deprimert/angst kan du prøve for eksempel

cipralex. Jeg har heller gått ned av den enn opp.

Lykke til, og hver bare litt tålmodig.

Vh bugge

Takker så masse for svar...

I dag er jeg rimlig borte i hodet kjenner jeg... har angst ja :)

Er nok litt fyllesyk også, men hvis jeg hører høye lyder blir jeg rett og slett redd!!

Har besøk av en kompis nå,sitter å ser på tv og han begynte å snakke litt høyt... holdt på å dette av stolen jeg... svetter og blir livredd assa. Bare han lukker døren litt hardt hopper jeg opp som om det kom en bombe... må le litt av det etterpå da :)

må nok få noe annet å sove på ja, men ikke mer "lykkepiller" på meg tror jeg. Gleder meg bare til at støtet i hode går vekk. Vet det kanskje ikke er smartest å slutte sånn jeg har gjort, men er så utolmodig...alt skal liksom skje nå... om du forstår.

Leste på eldre innlegg her at det tar ca en uke før efexor er ute av kroppen, så da får jeg håpe de støtene er borte da også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Har brukt efexor selv i 4 1/2 år. det er nå to år siden jeg gikk over til merket zoloft. Har på disse to årene gått ned over 40 kilo. Er fortsatt "syk", men holder det i sjakk med nåværende medisiner. Jeg gikk på max dosering av hva som er anbefalt og det viste seg at jeg var overdosert. Var innlagt flere ganger på tre måneder for å bli pumpet og "lappet sammen". Overlegen på sykhuset fortalte meg(jeg brukte også beroligende tabletter) at en kombinasjon av efexor og beroligende/alkohol var som å kaste bensin på et bål. Efexor er sterke medisiner som bl.a ved feil dosering kan virke mot sin hensikt og da gjøre pasienten suicidal.

Jeg kuttet ut efexor på dagen for å bytte til zoloft. Herregud! Har aldri vært så syk før!!! Anbefaler på det sterkeste nedtrapping ved bytte av medisiner. Stå på!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Linda25

Hei

Har brukt efexor selv i 4 1/2 år. det er nå to år siden jeg gikk over til merket zoloft. Har på disse to årene gått ned over 40 kilo. Er fortsatt "syk", men holder det i sjakk med nåværende medisiner. Jeg gikk på max dosering av hva som er anbefalt og det viste seg at jeg var overdosert. Var innlagt flere ganger på tre måneder for å bli pumpet og "lappet sammen". Overlegen på sykhuset fortalte meg(jeg brukte også beroligende tabletter) at en kombinasjon av efexor og beroligende/alkohol var som å kaste bensin på et bål. Efexor er sterke medisiner som bl.a ved feil dosering kan virke mot sin hensikt og da gjøre pasienten suicidal.

Jeg kuttet ut efexor på dagen for å bytte til zoloft. Herregud! Har aldri vært så syk før!!! Anbefaler på det sterkeste nedtrapping ved bytte av medisiner. Stå på!!

Hei... hadde noen få tabletter med efexor 75 mghos min mor, tok en sånn og har tenkt å ta en annenhver dag, i allefall til kroppen vender seg til å ikke få så mye som jeg hadde.

Lyset ved å være så syk som jeg blir nå som jeg kutter ut, er at jeg får igjen kroppen som jeg hadde før dette. 15 kg på ei lav jente er faktisk masse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei... hadde noen få tabletter med efexor 75 mghos min mor, tok en sånn og har tenkt å ta en annenhver dag, i allefall til kroppen vender seg til å ikke få så mye som jeg hadde.

Lyset ved å være så syk som jeg blir nå som jeg kutter ut, er at jeg får igjen kroppen som jeg hadde før dette. 15 kg på ei lav jente er faktisk masse.

Hei igjen.

Snakk med legen din. Foreslå og spør om kanskj zoloft kan være noe for deg. Gjorde underverker for meg. Har vært VELDIG syk i 15 år, aldri følt glede, ikke orket å stå opp osv. osv., men nå....nå er det godt å være meg! Bivirkninger jeg har hatt med zoloft er litt svak kvalme, men tar det med takk mot å være så syk som jeg var. Forresten... helsekosttabletter med ingefær og bokhvete tar knekken på den kvalmen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nils Håvard Dahl, psykiater

Av disse to er det mest sannsynlig Tolvon som har bidratt til vektoppgangen.

Prøv å slutte med denne først. Selv en nedtrapping over en uke er bedre enn å bråslutte.

Test ut om dette er nok til å påvirke sulten din før du evt går ned på Efexor. Dette bør skje i samarbeid med legen din.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...