Gå til innhold

NHD er leger mennesker?


Kalliope

Anbefalte innlegg

Er dere leger såpass menneskelige at det går an å fortelle at jeg er hysterisk i mot å få diagnosen personlighetsforstyrret fordi det vil såre meg enormt for resten av livet og mislike meg selv enda mer en jeg gjør så jeg nesten dør av fortvilelse, -for så å bli møtt med forståelse?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

bugge -jenta

Leger er mennesker, spesielt psykiatere:) men blant mennesker møter du alle slags sorter. Derfor har du dessverre ingen garanti.

Jeg håper du blir møtt med forståelse. Og gjør du det ikke, så si hva du føler på en skikkelig måte. Da kan dialogen bli bedre.

Lykke til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nils Håvard Dahl, psykiater

Ja, leger forstår at det kan være vanskelig å få en diagnose.

Likevel vi storparten av oss mene at diagnose er en kortversjon av problemstillingen og nødvendig for behandling.

Når det gjelder ditt spørsmål om "å bli møtt med forståelse", er jeg mer usikker. Dette fordi jeg har erfart at folk mener så utrolig mye forskjellig med det "å bli møtt med forståelse". Noen ønsker det til og med uten å kunne si hva det er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, leger forstår at det kan være vanskelig å få en diagnose.

Likevel vi storparten av oss mene at diagnose er en kortversjon av problemstillingen og nødvendig for behandling.

Når det gjelder ditt spørsmål om "å bli møtt med forståelse", er jeg mer usikker. Dette fordi jeg har erfart at folk mener så utrolig mye forskjellig med det "å bli møtt med forståelse". Noen ønsker det til og med uten å kunne si hva det er.

'Dette fordi jeg har erfart at folk mener så utrolig mye forskjellig med det "å bli møtt med forståelse". Noen ønsker det til og med uten å kunne si hva det er'

Hvis pasienten må forklare legen hva det å møte med forståelse vil si, så er forståelsen allerede borte vekk, og det er tvilsomt om den noen gang vil dukke opp igjen.

Forståelse skal være ekte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nils Håvard Dahl, psykiater

'Dette fordi jeg har erfart at folk mener så utrolig mye forskjellig med det "å bli møtt med forståelse". Noen ønsker det til og med uten å kunne si hva det er'

Hvis pasienten må forklare legen hva det å møte med forståelse vil si, så er forståelsen allerede borte vekk, og det er tvilsomt om den noen gang vil dukke opp igjen.

Forståelse skal være ekte.

For enkelte er det å bli forstått at den andre skal 100% etterleve ens ønsker.

Feks er noen pasienters definisjon av legens forståelse at en får så mye Valium en ønsker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For enkelte er det å bli forstått at den andre skal 100% etterleve ens ønsker.

Feks er noen pasienters definisjon av legens forståelse at en får så mye Valium en ønsker.

Noen vil alltid utnytte ting til å oppnå noe, også begrepet forståelse.

Men det håper jeg og tror jeg er en liten prosent.

Min oppfatning fra lesning her på DOL og blant venner og kjente som klager på at de ikke blir forstått, er en mer genuin følelse av å bli forstått. At man kan liksom slappe av og vite at behandleren skjønner hva man sier, at vedkommende er i pasientens verden i noen minutter. At man slipper og prøve og prøve og forklare bare for å bli enda mer misforstått.

Jeg har eksempler på at noen har blitt misforstått fordi legen har oppfattet at vedkommende har vært ute etter medisin. Ett ord kan være nok til at legen tenker i en bane som ikke er riktig.

Personlig har jeg blitt oppfattet som om jeg var ute etter uføretrygd. Noen større feiltolkning tror jeg ikke jeg har blitt utsatt for i hele mitt liv. Jobben er livet for meg, uten den har jeg vel havnet på glattisen. Legen sa til meg at min skade bare holdt til 14% uførhet, og at jeg måtte skaffe noe mer for å bli uføretrygdet. Jeg prøvde og forklare og argumentere for at det overhodet ikke var noe mål, tvert om, men han trodde ikke på meg. Da blir man temmelig oppgitt ja. Da blir man ikke akkurat forstått. Er redd det er altfor mange eksempler på tilsvarende, mer enn det er på dem som skal ha valium på forståelse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...