Gå til innhold

Utbrenthet??


inkink

Anbefalte innlegg

Kan diagnosen utbrenthet vare i mange år??

Føler at jeg kjenner meg igjen på de fleste symptomer på den diagniosen, men har slitt med det i 11 år, kan det da være utbrenthet??

Eller er det en "tilstand" som går over når man får hvile???

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Denne linken sier i hovedsak det jeg alltid har ment om "diagnosen".

http://www.dagbladet.no/dinside/2005/04/14/428871.html

http://www.aftonbladet.se/vss/nyheter/story/0,2789,631266,00.html

"Utbrenthet" er vanligvis depresjon og i noen tilfeller GAD.

Jeg har ingen formening om dette temaet, men når noen fagfolk sier at det finnes noe som heter utbrenthet og andre sier at det ikke finnes, så tenker jeg på en lege jeg kjenner som latterliggjorde whiplash - helt til en av hans studievenner ble påkjørt bakfra! ;-)

Seeing is believing? *S*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ingen formening om dette temaet, men når noen fagfolk sier at det finnes noe som heter utbrenthet og andre sier at det ikke finnes, så tenker jeg på en lege jeg kjenner som latterliggjorde whiplash - helt til en av hans studievenner ble påkjørt bakfra! ;-)

Seeing is believing? *S*

Jeg vet at NHD har rett i dette.

Men det er enkelere å forklare på jobben at en har møtt veggen. Da møter en mye større forståelse.Derfor gjør de fleste det.

Jeg har brukt samme forklaringen for å spare meg selv.

Jeg har også erfart at jeg har hatt problemer på nær sagt alle fronter ift. mennesker når det først toppet seg.

Det er litt viktig å beholde fasaden.

Jeg er også enig i at misstrivsel på jobb er en viktig faktor ift.psykisk helse og at kolleger kan gjøre tilværelsen temmelig ulevelig.

Jeg har virkelig fått det bra, nå jobber jeg alene og bestemmer alt selv......Herlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Utbrent2

Denne linken sier i hovedsak det jeg alltid har ment om "diagnosen".

http://www.dagbladet.no/dinside/2005/04/14/428871.html

http://www.aftonbladet.se/vss/nyheter/story/0,2789,631266,00.html

"Utbrenthet" er vanligvis depresjon og i noen tilfeller GAD.

Vil kalle "utbrenthet" en reaksjon på stress. Årsaken til stresssituasjonen kan være mange, også vanskelige sjefer... Sliter selv med å komme ut av noe som kan beskrives som utbrenthet. Ble sykemeldt etter å ha slitt pga. vanskelig arbeidssituasjon et helt år, og føler at det endelig går fremover. Jeg gir blaffen i om dere kaller det stress, depresjon, eller utbrenthet, men faktum er at det er mange både høyt utdannede og hardt arbeidende mennesker som har møtt denne "veggen".

Synes vi fortjener å bli tatt på alvor, og få en sjanse til å komme på beina igjen. Det ligger tross alt mye hardt arbeid bak denne "diagnosen" ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Utbrenthet kan ha flere årsaker, men er veldig vanlig for fibromyalgipasienter. Var på et mestrings og opplæringskurs hvor alle de 20 som var der følte seg utbrent, satte utbrent som fellesord for mye av det man sliter med når man har fibromyalgi. GAD sammen med dette er også vanlig, det jeg vet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vil kalle "utbrenthet" en reaksjon på stress. Årsaken til stresssituasjonen kan være mange, også vanskelige sjefer... Sliter selv med å komme ut av noe som kan beskrives som utbrenthet. Ble sykemeldt etter å ha slitt pga. vanskelig arbeidssituasjon et helt år, og føler at det endelig går fremover. Jeg gir blaffen i om dere kaller det stress, depresjon, eller utbrenthet, men faktum er at det er mange både høyt utdannede og hardt arbeidende mennesker som har møtt denne "veggen".

Synes vi fortjener å bli tatt på alvor, og få en sjanse til å komme på beina igjen. Det ligger tross alt mye hardt arbeid bak denne "diagnosen" ;)

Hvorfor ikke bare kalle utbrenthet en reaktiv depresjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne linken sier i hovedsak det jeg alltid har ment om "diagnosen".

http://www.dagbladet.no/dinside/2005/04/14/428871.html

http://www.aftonbladet.se/vss/nyheter/story/0,2789,631266,00.html

"Utbrenthet" er vanligvis depresjon og i noen tilfeller GAD.

Det fins ikke slitne mennesker. Det er et påfunn. Det fins adferdsproblemer og svikt i de kognintive funksjonene. Det fins seretonin og dopamin. Det som ikke kan dokumenters vitenskapelig eksisterer kun som en difus, uhåndterlig masse som vi ikke forstår. Vi har ikke tid til å forstå og det kan bli personlig. Det er så tilfredsstillende å systematisere ting. Det gir en trygghet. Det øker effektiviteten. Effektivitet betyr alt. Vi sparer tid og penger. Tid er som kjent penger.

Medisiner er løsningen. Meningen med livet er å finne rett medisin og riktig dose. Lundbeck og Lilly. Å få diagnoser er løsningen. Vi liker diagnoser. Angst, depresjon. Vi slår opp i læreboken og følger planen. Systematikk, alt må defineres objetivt og plasseres. Studeres. Vi må lære å tenke positivt og arrestere de negative tankemønstrene, da blir vi lykkelige. Meningen med livet er tilfredshet og kognitiv terapi. Vi tar ansvar for livet og følger planen, med difust, uvitenskapelige verkende kropper og sjel som ikke er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nils Håvard Dahl, psykiater

Det fins ikke slitne mennesker. Det er et påfunn. Det fins adferdsproblemer og svikt i de kognintive funksjonene. Det fins seretonin og dopamin. Det som ikke kan dokumenters vitenskapelig eksisterer kun som en difus, uhåndterlig masse som vi ikke forstår. Vi har ikke tid til å forstå og det kan bli personlig. Det er så tilfredsstillende å systematisere ting. Det gir en trygghet. Det øker effektiviteten. Effektivitet betyr alt. Vi sparer tid og penger. Tid er som kjent penger.

Medisiner er løsningen. Meningen med livet er å finne rett medisin og riktig dose. Lundbeck og Lilly. Å få diagnoser er løsningen. Vi liker diagnoser. Angst, depresjon. Vi slår opp i læreboken og følger planen. Systematikk, alt må defineres objetivt og plasseres. Studeres. Vi må lære å tenke positivt og arrestere de negative tankemønstrene, da blir vi lykkelige. Meningen med livet er tilfredshet og kognitiv terapi. Vi tar ansvar for livet og følger planen, med difust, uvitenskapelige verkende kropper og sjel som ikke er.

Slitenhet finnes absolutt.

Er det nødvendig å døpe det om til utbrenthet og gjøre det til en sykdom?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Utbrent2

Det fins ikke slitne mennesker. Det er et påfunn. Det fins adferdsproblemer og svikt i de kognintive funksjonene. Det fins seretonin og dopamin. Det som ikke kan dokumenters vitenskapelig eksisterer kun som en difus, uhåndterlig masse som vi ikke forstår. Vi har ikke tid til å forstå og det kan bli personlig. Det er så tilfredsstillende å systematisere ting. Det gir en trygghet. Det øker effektiviteten. Effektivitet betyr alt. Vi sparer tid og penger. Tid er som kjent penger.

Medisiner er løsningen. Meningen med livet er å finne rett medisin og riktig dose. Lundbeck og Lilly. Å få diagnoser er løsningen. Vi liker diagnoser. Angst, depresjon. Vi slår opp i læreboken og følger planen. Systematikk, alt må defineres objetivt og plasseres. Studeres. Vi må lære å tenke positivt og arrestere de negative tankemønstrene, da blir vi lykkelige. Meningen med livet er tilfredshet og kognitiv terapi. Vi tar ansvar for livet og følger planen, med difust, uvitenskapelige verkende kropper og sjel som ikke er.

Formålet med å få en diagnose må vel være å få en mulighet til å behandle problemene!?!?!

Det er mange som kjenner seg igjen i beskrivelsen av utbrenthet, og hvis vi ikke er utbrent så er vi noe annet. Engasjerte og motiverte mennesker slutter ikke plutselig å fungere helt uten grunn.

Er bare interessert i å bli bedre så fort som mulig, men aner ikke hvordan. Føler meg ikke (p)syk, bare sliten, energiløs, uengasjert og ukonsentrert, og dette er ikke meg! Jeg vil ha tilbake motivasjonen og arbeidslysten, men hvordan løse dette uten "riktig" diagnose og ikke minst riktige tiltak? Hvordan i huleste skal man komme seg ut av dette hvis man ikke blir tatt på alvor i helsevesnet? Hvordan ville du, NHD, hjulpet sånne som meg?

PS. Har takket nei til medisiner, og kommer til å fortsette med dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Formålet med å få en diagnose må vel være å få en mulighet til å behandle problemene!?!?!

Det er mange som kjenner seg igjen i beskrivelsen av utbrenthet, og hvis vi ikke er utbrent så er vi noe annet. Engasjerte og motiverte mennesker slutter ikke plutselig å fungere helt uten grunn.

Er bare interessert i å bli bedre så fort som mulig, men aner ikke hvordan. Føler meg ikke (p)syk, bare sliten, energiløs, uengasjert og ukonsentrert, og dette er ikke meg! Jeg vil ha tilbake motivasjonen og arbeidslysten, men hvordan løse dette uten "riktig" diagnose og ikke minst riktige tiltak? Hvordan i huleste skal man komme seg ut av dette hvis man ikke blir tatt på alvor i helsevesnet? Hvordan ville du, NHD, hjulpet sånne som meg?

PS. Har takket nei til medisiner, og kommer til å fortsette med dette.

Må absolutt ha diagnose for å behandle problemer? Diagnose er da bare et sett med symptomer satt i system.

Nei, jeg tror heller ikke man slutter å fungere helt uten grunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må absolutt ha diagnose for å behandle problemer? Diagnose er da bare et sett med symptomer satt i system.

Nei, jeg tror heller ikke man slutter å fungere helt uten grunn.

Hva er da galt med å få en diagnose, om det bare er et sett symptomer satt i system? Slik er det jo med alt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er da galt med å få en diagnose, om det bare er et sett symptomer satt i system? Slik er det jo med alt...

Jeg syns bare det virker så meningsløstfordi den sier så lite om mennesket bak, men så er jeg ganske sur, fæl og lei for tiden så jeg kan syns at det meste ser totalt meningsløst ut, så aaaahhhhhhhgggggggg............... der har du meg :( Altså er det så viktig hva andre mener. Finn det som passer og kjennes rett for deg. Hvis det ikke er galt for deg - kjempebra!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...