Gå til innhold

Hva gjør vi når blodprøvene ikke viser noe galt?

Anbefalte innlegg

Datteren vår på snart 15 år klager over at hun er sliten og lite opplagt. I tillegg har hun i det siste hatt mye hodepine. Over lengre tid har hun også hatt magesmerter. Vi trodde hun kanskje var blodfattig, men prøvene viser at alle verdier er som de skal. Hva gjør vi videre for å finne ut hva som feiler henne? Hvilke prøver er det lurt å ta?

Fortsetter under...

Kizza1365380506

Vi har omtrendt det samme problemet med sønnen vår. Han har tatt alle tenkelige blodprøver også stoffskifte da jeg er plaget med det. Men alt er tilsynelatende iorden. Legen foreslo at vi skulle gå videre med undersøkelsene men jeg vegrer meg litt.

På den andre siden hadde datteren min mye hodepine og var mye trøtt. Det viste seg at hun hadde stramme nakkemuskler, antakelig etter å ha bært ranselen kun på en skulder.

Mvh

Gjest håpelig

Hva med en tur til optiker for å få sjekket synet hennes. Hadde samme "problemer" med min sønn og det løste seg etter at han begynte med briller. Han hadde veldig høyt trykk på øynene - få sjekket det også samtidig hos optikeren.

Nina Lindstad, spesialist i allmennmedisin

Blodprosent og jernlager regner jeg med at er sjekket. I tillegg kan det være lurt å sjekke stoffskiftet og se på hormonverdier; sistnevnte prøve bør taes på dag 18-20 i mens.-syklus. Legen får avgjøre om tarmsykdom også bør utelukkes. Sørg for at hun får god kontakt med fastlegen sin, og at hun kan få tid alene inne hos legen. Årsak til nevnte plager hos tenåringer kan også være stress eller angst/depresjon. Pass på at hun spiser godt, sover nok, og får mosjon.

• 2 uker senere...

Har hun gjennomgått en virusinfeksjon før disse symptomene startet? For eksempel kyssesyke, in-fluensa eller lignende. Dette kan hos noen ut-løse langvarig utmatt-else og mange andre symptomer.Du kan se på www.me-forening.no

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...