Gå til innhold

kan psykiske lidelser påvirke hørselen?


Gjest Timari

Anbefalte innlegg

Gjest Timari

har snakket med en spesialpedagog som nevnte et case hun hadde hvor det var en jente som var psykiatrisk pasient som til tider slet med hørselen. Hun (spesialpedagogen) mente at det hadde med sinnslidelsen hennes å gjøre og ikke noe hørselshemning. Denne jenta munnavleste, men kunne høre bra i perioder også.

kan enkelte psykiske lidelser koble ut hørselen? Eller ville det være mer riktig å snakke om en oppmerksomhetsforstyrrelse i dette tilfellet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest svaksterk

på hvilken måte da? og hva slags type sinnsykdommer er det snakk om her?

Vet ikke.. men jeg har tolket for mennesker som man ikke har funnet noen fysisk årsak til deres blindhet og døvhet. Kanskje vil man ikke se og høre lenger? Verden er for tøff??? Jeg vet ikke jeg... :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Timari

Vet ikke.. men jeg har tolket for mennesker som man ikke har funnet noen fysisk årsak til deres blindhet og døvhet. Kanskje vil man ikke se og høre lenger? Verden er for tøff??? Jeg vet ikke jeg... :-)

men kunne disse menneskene også innimellom også høre helt normalt?. Denne jenta som jeg fikk høre om kunne ikke ts eller hadde gått på noe døveskole. Syntes bare at det hørtes merkelig ut at man kan bli hørselshemmet i iperioder pga psykisk sykdom. Men så er det mye jeg ikke kan eller vet noe om da :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Snoopy83

men kunne disse menneskene også innimellom også høre helt normalt?. Denne jenta som jeg fikk høre om kunne ikke ts eller hadde gått på noe døveskole. Syntes bare at det hørtes merkelig ut at man kan bli hørselshemmet i iperioder pga psykisk sykdom. Men så er det mye jeg ikke kan eller vet noe om da :)

I en episode av "The Pretender" er det en jente som er blind, og som er det fordi hun opplevde å se familien sin bli drept av en slem mann da hun var liten.

Når hun manner seg opp og møter denne mannen mange mange år senere, begynner hun å se igjen.

Det er sikkert mulig. =)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest svaksterk

men kunne disse menneskene også innimellom også høre helt normalt?. Denne jenta som jeg fikk høre om kunne ikke ts eller hadde gått på noe døveskole. Syntes bare at det hørtes merkelig ut at man kan bli hørselshemmet i iperioder pga psykisk sykdom. Men så er det mye jeg ikke kan eller vet noe om da :)

jepp, innimellom i gode perioder så... :)

det kan vel kanskje være litt det samme som når barn slutter å snakke? kanskje.... vet ikke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Timari

jepp, innimellom i gode perioder så... :)

det kan vel kanskje være litt det samme som når barn slutter å snakke? kanskje.... vet ikke

en jeg kjenner tipset meg om at det kanskje kunne være snakk om dissosiative lidelser. Vet du hva som kjennetegner det? eller har du en bra link?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest svaksterk

en jeg kjenner tipset meg om at det kanskje kunne være snakk om dissosiative lidelser. Vet du hva som kjennetegner det? eller har du en bra link?

Dissossiativ personlighetsforstyrrelse er de som har flere personligheter og som switsjer, ellers har du ulike dissosiative lidelser som bla fugue refugee (tror jeg det var......) som feks agatha christie som reiste bort og tok en annen personlighet, nytt navn osv da hun oppdaget mannen hadde vært utro. hun ble bare borte.

Det er nok kanskje heller en somatoform lidelse... slå opp på det. kanskje har jeg rett. :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Timari

Dissossiativ personlighetsforstyrrelse er de som har flere personligheter og som switsjer, ellers har du ulike dissosiative lidelser som bla fugue refugee (tror jeg det var......) som feks agatha christie som reiste bort og tok en annen personlighet, nytt navn osv da hun oppdaget mannen hadde vært utro. hun ble bare borte.

Det er nok kanskje heller en somatoform lidelse... slå opp på det. kanskje har jeg rett. :-)

Fikk tips av en person om at det kunne dreie seg om det diagnose F44.6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...