Gå til innhold

Er dette tvangstanker, og hva kan jeg gjøre med dem.


Gjest zb2

Anbefalte innlegg

Hei,

Her kommer to eksempler på typer tanker som jeg har en del av, innholdet varierer stadig, det er liksom altid noe, ikke mye fri liksom.

1)Bor i rekkehus, og naboen parkerer noen ganger ganske nært min inngang (har ikke noen bil selv så plassen forran der er tom for det meste), dette tenkte jeg ikke stort på, men plustelig en kveld som jeg skulle til å gå inn slo det meg, det høres sikkert rart ut, at kansje det vil gi dårlig innflytelse over boligen min at den står der, siden har jeg irritert meg over dette.

2)Min brors dataskjerm gikk i stykker, nå har det seg slik at jeg har min gamle stående, kunne jo gitt ham den, men så blir jeg så engstelig med tanken på det, for det var den skjermen som var med min første datamaskin. På en måte føler jeg meg budet til den, uten at jeg kan direkte peke på hva. Føler vel at dersom jeg gir den ham så gir jeg bort litt av meg.

Hva synes dere at jeg skal gjøre med overnevnte ting? Hvordan skal en gripe an slike tanker?

Har jo vært borti eksponeringsterapi og responsprevensjon, ved tvangshandlinger, men jeg blir jo eksponert for det hele tiden, naboens bil står jo der, uten at det ser ut til å forsvinne?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest idaida

Hei på deg!

Det kan hende jeg missforstår problemet ditt, men jeg klarer ikke helt å se hva som er galt? Om dette er tvangstanker så har jeg også en hel haug av de.

1. Hvordan kan en bil ha dårlig innflytelse på boligen? Tenker du på hva andre tenker om den som bor der, eller irriterer du deg over at naboen opptar plass som faktisk er din? Min nabo kan også være ganske irriterende (2mannsbolig), tar plass i innkjørselen, gidder ikke åpne de sorte søppelposene i søppelkassa bare slipper posene rett oppi. osv. Jeg tror det er veldig vanlig å irritere seg over slike ting, selv om det egentlig ikke gjør noe at bilen står der ol.

2. Jeg tror ikke det er så uvanlig å knytte seg til ting som betyr noe personlig for en heller. Noen personer er mer følsomme for materialistiske ting enn andre. Jeg har problemer med å låne bort flere av mine ting bla. fordi jeg føler jeg har et ansvar overfor tingene og personifiserer de. Det går stort sett greit si man ikke vil låne bort ting også, finn på en grunn. :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei på deg!

Det kan hende jeg missforstår problemet ditt, men jeg klarer ikke helt å se hva som er galt? Om dette er tvangstanker så har jeg også en hel haug av de.

1. Hvordan kan en bil ha dårlig innflytelse på boligen? Tenker du på hva andre tenker om den som bor der, eller irriterer du deg over at naboen opptar plass som faktisk er din? Min nabo kan også være ganske irriterende (2mannsbolig), tar plass i innkjørselen, gidder ikke åpne de sorte søppelposene i søppelkassa bare slipper posene rett oppi. osv. Jeg tror det er veldig vanlig å irritere seg over slike ting, selv om det egentlig ikke gjør noe at bilen står der ol.

2. Jeg tror ikke det er så uvanlig å knytte seg til ting som betyr noe personlig for en heller. Noen personer er mer følsomme for materialistiske ting enn andre. Jeg har problemer med å låne bort flere av mine ting bla. fordi jeg føler jeg har et ansvar overfor tingene og personifiserer de. Det går stort sett greit si man ikke vil låne bort ting også, finn på en grunn. :-)

Ikke noe sånn direkte fysisk, men får en følelse av angst over at det kansje kan gi dårlig "karma" over min bolig, uten at jeg har noen god grunn for det...

Egentlig så burde jeg vel flyttet til et sted der det ikke var så mange folk, men desverre så begrenser det seg når en har lite penger...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...