Gå til innhold

Fastlegen mer involvert?


Gjest nienna

Anbefalte innlegg

Gjest nienna

Hvor mye er det vanlig at fastlegen er involvert i behandlingen av psykiske problemer når man får hjelp fra andre instanser? Jeg har gått i behandling i mange år og synes det virker merkelig at de plutselig ønsker å involvere fastlegen siden denne personen aldri har hatt noe med min psykiske helse tidligere.

Hvilke fordeler/ulemper er det ved å ha fastlegen mer delaktig i behandlingen av den psykiske helsen?

Mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

bugge -jenta

Min psykiater skriver ut det meste av reseptene mine, ganske mange i løpet av et år. Det er i hvertfall en fordel å til enhver tid gi beskjed om hva du går på til fastlegen. Plutselig melder psykiateren avbud, og du skulle få resept, fastlegen vet ikke at du går på de medisinene, kanskje han ikke er der, og så er det mye styr. Spesielt gjelder det medisiner som er søvndyssende, beroligende, smertedempende som p. forte. Og ting du går daglig på som ikke kan bråseponeres. Jeg har slitt med det noen ganger, og vært irritert på meg selv fordi han vet så lite om min medisinering.

Forleden uke skjedde dette, og jeg trengte betablokker mot min migrene. Da reiste jeg heller til psykiateren min dagen etter, for fastlegen vet jo ikke at jeg har begynt på de tablettene en gang.Og ikke var han der. Da ser bare de som er der at du aldri har fått de før, også er problemet der.

Ellers har jeg et veldig distansert forhold til min fastlege, som følge av ukentlige timer hos psyk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest nienna

Min psykiater skriver ut det meste av reseptene mine, ganske mange i løpet av et år. Det er i hvertfall en fordel å til enhver tid gi beskjed om hva du går på til fastlegen. Plutselig melder psykiateren avbud, og du skulle få resept, fastlegen vet ikke at du går på de medisinene, kanskje han ikke er der, og så er det mye styr. Spesielt gjelder det medisiner som er søvndyssende, beroligende, smertedempende som p. forte. Og ting du går daglig på som ikke kan bråseponeres. Jeg har slitt med det noen ganger, og vært irritert på meg selv fordi han vet så lite om min medisinering.

Forleden uke skjedde dette, og jeg trengte betablokker mot min migrene. Da reiste jeg heller til psykiateren min dagen etter, for fastlegen vet jo ikke at jeg har begynt på de tablettene en gang.Og ikke var han der. Da ser bare de som er der at du aldri har fått de før, også er problemet der.

Ellers har jeg et veldig distansert forhold til min fastlege, som følge av ukentlige timer hos psyk.

Hei, og takk for svar =)

Det er vel sånn som du beskriver jeg også har det. Det er psykiateren som tar seg av alt angående resepter og egentlig det meste. Synes det fungerer greit, men kan nok bli et problem som du skriver om psykiateren er borte når man trenger ny resept. Men det er liksom naturlig siden jeg uansett må se denne personen en gang i uken.

Jeg får høre med ansvarsgruppen hva de har tenkt å involvere fastlegen i, og om det bare er informasjon om medisiner og slike ting er det vel egentlig greit.

Mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, og takk for svar =)

Det er vel sånn som du beskriver jeg også har det. Det er psykiateren som tar seg av alt angående resepter og egentlig det meste. Synes det fungerer greit, men kan nok bli et problem som du skriver om psykiateren er borte når man trenger ny resept. Men det er liksom naturlig siden jeg uansett må se denne personen en gang i uken.

Jeg får høre med ansvarsgruppen hva de har tenkt å involvere fastlegen i, og om det bare er informasjon om medisiner og slike ting er det vel egentlig greit.

Mvh

Det er fryktelig vanskelig å få med fastlegen i ansvarsgruppe, de har oftest ikke tid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest nienna

Det er fryktelig vanskelig å få med fastlegen i ansvarsgruppe, de har oftest ikke tid

Jeg tror ikke de vil ha fastlegen med i ansvarsgruppen, for som du sier har fastlegene det som regel veldig travelt. Og om det er det de mener er ikke det aktuelt fra min side. Jeg har jo nesten ikke sett fastlegen på 2 år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...