Gjest Oskar Skrevet 5. februar 2001 Del Skrevet 5. februar 2001 Hei - jeg rettet følgende henvendelse til "allmennmedisin" : " Hei. Jeg har et finurlig "problem", som jeg vet jeg deler med en del andre. Har i hvertfall et par i bekjentskapskretsen min som har vanskeligheter med det samme. Saken er: Jeg klarer ikke tisse hvis noen andre ser på. Det hjelper ikke hvor "trengt" jeg er, det knyter seg fullstendig. Hva kan årsaken være? (Dette hører kanskje ikke innunder allmenn-medisin, men jeg visste ikke hvor jeg skulle henvende meg)" Jeg fikk følgende svar av Nina Lindstad: "Svært uheldig at du er mann. Prøv et lukke toalett. har nok med nervøsitet og muskelspenninger å gjøre. kanskje kan urologen svare deg mer konkret." Nå må jeg innrømme at dette volder meg egentlig ikke store problemer. Synes imidlertid ikke at dette "problemet" er verdt et besøk til legen og håpet dere kunne kanskje stille min nysgjerrighet. Jeg kan forsåvidt si meg enig i at nervøsitet kan være en forklaring - når man den 100. gangen står ved et pissoar uten å få ut en dråpe kan man føle situasjonen noe presserende. Imidlertid er jeg litt nysgjerrig på om dere har noen teorier på hvordan dette problemet engang oppsto. For f.eks. 15 år siden voldte det meg ingen vanskeligheter å tisse i andres åsyn. Hvis nervøsitet var en forklaring, hvordan i himlens navn oppsto den følelsen ut fra intet? Nå takler jeg ikke situasjonen selv om det er min beste venn som står i nærheten. Som dere skjønner har jeg også spurt om noen av mine venner har det samme problemet, og det viser seg at jeg ikke er alene om å slite litt med dette. - Selv om jeg nok likevel er "hardest rammet" da. Vil avslutningsvis bare nevne at min mentale helse er veldig bra (selvdiagnostisert riktignok...) Har overhodet ingen problemer med nerver - for å forlenge tankerekken til Nina Lindstad noe). På forhånd takk for hjelpen. - Oskar 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/18165-vanskeligheter-med-urinering/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Trygve Talseth, Urolog Skrevet 7. februar 2001 Del Skrevet 7. februar 2001 Dette er ikke noe uvanlig problem -som du selv er klar over. Ved utløpet fra urinblæren sitter det en ringmuskel som har til oppgave å lukke seg når man har sæduttømming. Den skal være helt åpen ved vannlating. Styringen av denne muskelen er det samme nervesystemet (vi har tre forskjellige nervesystemer i kroppen) som er stimulert når vi blir opphisset, fryser, skal være "kampklar". Hos noen blir altså denne muskelen stimulert unaturlig kraftig når det skjer noe omkring. - Hos noen er dette så kraftig at de aldri klarer å tisse med en jevn, kraftig stråle. Det hjelper med en spesiell type medisiner (som kalles alfa-blokker), og noen har det til og med så ille at de må opereres. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/18165-vanskeligheter-med-urinering/#findComment-82352 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.