Gå til innhold

Hvordan legge på seg?

favn

Anbefalte innlegg

Jeg har for høyt kolesterol, men ønsker å legge på meg etpar kilo. De to, kanskje tre, kiloene, er ikke lett å få tak i. Jeg spiser det jeg liker, og har ikke fettfobi (unntatt synlig fett på kjøtt, det greier jeg ikke).

Altså: Kolesterolvennlig mat som øker mengde kroppsfett... er det mulig å oppdrive?

Innlegget kjøres også i forum for Mat og ernæring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Begynne å trene styrke kanskje?

Ah, den ventet jeg på... :-)

I know. Trente styrke et halvt års tid, og det var perfekt. Må være skapt for styrketrening, det var rett og slett kult. Og - som lita jente har jeg null og niks hemninger og sjenanse for at jeg ikke 'strekker til' blant den mer atletiske garde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmmm..du kan jo øke mengden olivenolje i maten, i hvert fall.

Det har du rett i, kan nok øke mengden olivenolje. Det var mye, mye olivenolje før, men har blitt mindre siste året - til fordel for Bremykt. Det er jo så utrolig godt med smør!! :-D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest baremei

Matvarer som _kan_ senke kolesterolet er havre(-gryn, kli, mjøl) og belgvekster. Begge deler har vannløslige fibrer som binder gallsyrer og kolesterol i tarmen, og fører det ut av kroppen med avføringen. Havre inneholder dessuten mye bra fett. Belgvekstene er fulle av protein. Alle utenom soyabønnen er fettfattige. Soyabønner inneholder til gjengjeld sunt fett, og ikke kolesterol.

Her i Sverige har vi også visse margarintyper med vekststeroler, som bidrar til å senke kolesterolet. (Benecol og Becel Pro Aktiv) Disse er veldig dyre, og jeg vet ikke om de finnes hjemme?

Fet fisk-laks, makrell,sild-er bra. Øker det "gode" HDL-kolesterolet.(Men i det siste har det vært en del snakk om miljøgifter i fet fisk...så ikke det beste å spise HVER dag, kanskje?)

Olivenolje, rapsolje=bra.

Nøtter likeså-de inneholder mye bra enumettet fett, og mange kalorier, som erbra når du vil legge på deg:)

Spis mye karbohydrater, som pasta, ris, poteter og brød.

Drikk gjerne juice til maten.Det tilfører ekstra energi.

Inntaket av mettet og herdet fett bør ligge lavt, så hold deg til magre meieriprodukter og styr unna kjeks, chips og ferdig-kaker.

Tja, dette var i hvert fall noen tips..:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest baremei

Det har du rett i, kan nok øke mengden olivenolje. Det var mye, mye olivenolje før, men har blitt mindre siste året - til fordel for Bremykt. Det er jo så utrolig godt med smør!! :-D

Et lite tips ang. smør: du kan godt steke kjøtt, fet fisk, kylling og egg i meierismør hvis du liker smørsmaken, for her suges ikke fettet opp i maten! Gir bare god smak. (Men stekesjyen bør kastes altså..:)

I bakst, pannekaker, panerte matvarer,(oste-)smørbrød o.l. er det derimot best å bruke flytende margarin eller olje, for her spiser vi fettet.

Når du har tendens til høyt kolesterol bør du jo være litt varsom med det mettede fettet, noe du sikkert vet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ah, den ventet jeg på... :-)

I know. Trente styrke et halvt års tid, og det var perfekt. Må være skapt for styrketrening, det var rett og slett kult. Og - som lita jente har jeg null og niks hemninger og sjenanse for at jeg ikke 'strekker til' blant den mer atletiske garde.

Da fortsetter du med det da :)

Trening er gøy, og jeg er også temmelig spinkelt bygget uten at det hemmer meg i å trene styrke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Matvarer som _kan_ senke kolesterolet er havre(-gryn, kli, mjøl) og belgvekster. Begge deler har vannløslige fibrer som binder gallsyrer og kolesterol i tarmen, og fører det ut av kroppen med avføringen. Havre inneholder dessuten mye bra fett. Belgvekstene er fulle av protein. Alle utenom soyabønnen er fettfattige. Soyabønner inneholder til gjengjeld sunt fett, og ikke kolesterol.

Her i Sverige har vi også visse margarintyper med vekststeroler, som bidrar til å senke kolesterolet. (Benecol og Becel Pro Aktiv) Disse er veldig dyre, og jeg vet ikke om de finnes hjemme?

Fet fisk-laks, makrell,sild-er bra. Øker det "gode" HDL-kolesterolet.(Men i det siste har det vært en del snakk om miljøgifter i fet fisk...så ikke det beste å spise HVER dag, kanskje?)

Olivenolje, rapsolje=bra.

Nøtter likeså-de inneholder mye bra enumettet fett, og mange kalorier, som erbra når du vil legge på deg:)

Spis mye karbohydrater, som pasta, ris, poteter og brød.

Drikk gjerne juice til maten.Det tilfører ekstra energi.

Inntaket av mettet og herdet fett bør ligge lavt, så hold deg til magre meieriprodukter og styr unna kjeks, chips og ferdig-kaker.

Tja, dette var i hvert fall noen tips..:-)

Takk for gode, oversiktlige råd.

Jeg har ganske god oversikt selv over kolesterolvennlig mat, men med genetisk høy-kolesterol går dessverre ikke kolesterolet ned uansett hva jeg spiser av den slags. Så det er ikke der skoen trykker.

Uansett bør jeg likevel ikke spise kolesterol-triggende mat. Men jeg vil altså fete meg littegranne opp... Ikke helt enkelt, det der. Spørs om ikke trening er løsningen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

skorpionfisken

Fet fisk og nøtter har masse sunt kolesterolvennlig fett.

Spis fett fra havet og fra planteriket.

Unngå fett fra fjøset.

= økt vekt og senket kolesterol.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ganske god oversikt selv over kolesterolvennlig mat, men med genetisk høy-kolesterol går dessverre ikke kolesterolet ned uansett hva jeg spiser av den slags. Så det er ikke der skoen trykker.

Uansett bør jeg likevel ikke spise kolesterol-triggende mat. Men jeg vil altså fete meg littegranne opp... Ikke helt enkelt, det der. Spørs om ikke trening er løsningen.

Peanøtter kombinert med litt tung trening med vekter kan bidra positivt.

Så vidt jeg vet er fettet i peanøtter av den "gunstige" typen som ikke er usunt for kolestrolnivået ditt, men du kan jo høre med andre som har bedre greie på det enn meg.

Og så er det "enkelt" å småspise litt peanøtter mellom måltidene:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest baremei

Åja, så det er genetisk, ja.Det vet jeg ikke så mye om. Hvordan fungerer det? Hvis du spiser kolesterolsenkende matvarer-vil kroppen bare produsere mer kolesterol, da?

Trening er ikke dumt, nei, det er jo bra for så mangt. Også når man vil opp i vekt. Bare en ikke glemmer å erstatte de "ekstra" kaloriene en har forbrukt under treningen+ litt til:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et lite tips ang. smør: du kan godt steke kjøtt, fet fisk, kylling og egg i meierismør hvis du liker smørsmaken, for her suges ikke fettet opp i maten! Gir bare god smak. (Men stekesjyen bør kastes altså..:)

I bakst, pannekaker, panerte matvarer,(oste-)smørbrød o.l. er det derimot best å bruke flytende margarin eller olje, for her spiser vi fettet.

Når du har tendens til høyt kolesterol bør du jo være litt varsom med det mettede fettet, noe du sikkert vet.

Hm, er du sikker på dette med steking? Smørstekt mat er jo bare sååååå godt... ja altså, olivenoljestekt mat er veldig godt, det også, men smørstekt... mmmmm :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Fet fisk og nøtter har masse sunt kolesterolvennlig fett.

Spis fett fra havet og fra planteriket.

Unngå fett fra fjøset.

= økt vekt og senket kolesterol.

Ja, sånn er det. Det blir mer omega3 i pilleform framfor fet fisk, men det går an å brette opp ermene der, ja.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Peanøtter kombinert med litt tung trening med vekter kan bidra positivt.

Så vidt jeg vet er fettet i peanøtter av den "gunstige" typen som ikke er usunt for kolestrolnivået ditt, men du kan jo høre med andre som har bedre greie på det enn meg.

Og så er det "enkelt" å småspise litt peanøtter mellom måltidene:-)

Nøtter er godt, så det er greit. Men stort sett er de ristet i dårlig fett samt saltet. Det finnes jo feks peanøtter uten fett og salt, men det er jo ikke noe gøy ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åja, så det er genetisk, ja.Det vet jeg ikke så mye om. Hvordan fungerer det? Hvis du spiser kolesterolsenkende matvarer-vil kroppen bare produsere mer kolesterol, da?

Trening er ikke dumt, nei, det er jo bra for så mangt. Også når man vil opp i vekt. Bare en ikke glemmer å erstatte de "ekstra" kaloriene en har forbrukt under treningen+ litt til:)

Nei, med rimelig ålreit kosthold, kan jeg holde kolesterolet på ca 6-7 (som nå). Men det skal så lite til før verdiene kryper oppover. Jeg har vært oppe i nesten 12 (var gravid), men da fikk legen min et lettere infarkt :-(

Trening er et sikkerstikk, jeg vet det. Har styrketrent en periode, og det var et kjempekick!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest baremei

Hm, er du sikker på dette med steking? Smørstekt mat er jo bare sååååå godt... ja altså, olivenoljestekt mat er veldig godt, det også, men smørstekt... mmmmm :-)

Jepp:) Grunnen til at det er slik, er at proteinene i kjøttet f.eks. denaturerer og lukker porer, så fettet ikke slipper inn.

Porøse (og proteinfattige) matvarer derimot, som f.eks. brød og potet suger til seg fett som en svamp ved steking.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest baremei

Nei, med rimelig ålreit kosthold, kan jeg holde kolesterolet på ca 6-7 (som nå). Men det skal så lite til før verdiene kryper oppover. Jeg har vært oppe i nesten 12 (var gravid), men da fikk legen min et lettere infarkt :-(

Trening er et sikkerstikk, jeg vet det. Har styrketrent en periode, og det var et kjempekick!

Da har du jo bare litt for høyt kolesterol, så det er jo bra! Spiller jo også en rolle hvordan fordelingen mellom "godt" og "dårlig" kolesterol er, og trening skal visst øke det gode HDL-kolesterolet!

Styrketrening, ja..det hadde jeg trengt. Er altfor svak. I det minste trener jeg aerobic og dans noen ganger i uka-bedre enn ingenting i hvert fall:) Deilig å være i form. Bør vel øke innsatsen litt nå framover forresten...snart bikinisesong-ugh..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nøtter er godt, så det er greit. Men stort sett er de ristet i dårlig fett samt saltet. Det finnes jo feks peanøtter uten fett og salt, men det er jo ikke noe gøy ;-)

Da får du sette din lit til treningen:-)

Selv følte jeg meg alt for tynn når jeg var yngre, og trente hardt for å legge på meg. Det tok sin tid og kan for mange - meg selv inkludert - være en like stor utfordring som å gå ned i vekt.

Men etter 10(!) år nådde jeg målet om +10 kg, og har holdt meg der siden den gang:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

skorpionfisken

Da får du sette din lit til treningen:-)

Selv følte jeg meg alt for tynn når jeg var yngre, og trente hardt for å legge på meg. Det tok sin tid og kan for mange - meg selv inkludert - være en like stor utfordring som å gå ned i vekt.

Men etter 10(!) år nådde jeg målet om +10 kg, og har holdt meg der siden den gang:-)

*sukk*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...