Gå til innhold

Langvarig feber.

Anbefalte innlegg

Jeg stiller spørsmål på vegne av min datter, som nå har vært syk med feber siden i februar. I begynnelsen steg feberen til over 40 og hun fikk penicillin av legen, fordi hun hadde forhøyet senkning. Feberen sank etter hvert og har siden ligget rundt 38, litt over og litt under hver eneste dag. Det var mistanke om at hun hadde fått kyssesyken, men blodprøver viste at det hadde hun hatt for lenge siden. Det er tatt mange blodprøver, uten noen resultater. Legen antar at hun kan ha en virusinfeksjon i kroppen og ber henne være tålmodig og se det an litt til. Legen har også nevnt at ultralyd av indre organ kunne være aktuelt, uten at det er gjort noe med. Jeg må tilføye at min datter er student og ikke bor hjemme. Sykdommen har gått utover studiene og viktige avsluttende oppgaver er nå blitt utsatt pga. dårlig helse. Vi er nå bekymret for om det kan være noe alvorlig som feiler henne. I tillegg til feber, har hun smerter i maveregionen. Hva bør hun gjøre videre? Hvilke undersøkelser bør hun be om å få hos sin fastlege? Jeg har lest om Hodgins lymfom og er svært urolig for om hun kan ha noe sånt, eller om det er noe annet alvorlig som feiler henne. Er takknemlig for gode råd.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/181680-langvarig-feber/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Langvarigfeberogså

hei,jeg vet ikke om dette kan hjelpe deg.Men jeg hadde noe av det samme for et år siden. Jeg gikk med feber først på 40 i forbindelse med en halsbetennelse,men etter jeg ble frisk gikk feberen ned i i ca 38. Sånn var det i et halvt år. Alle blodprøver var ok (og legen sa til meg at hodgins syntes på blodprøver,da jeg også var redd for dette.) Tilslutt ble jeg lagt inn på sykehus,hvor det ble tatt haugevis av blodprøver + røngten av magregionen. Alt dette var ok. Jeg tror særlig blodprøvene bidro til at de konklderte med at ingenting feilet meg. Jeg også fikk beskjed om at jeg hadde hatt kyssesyken for lenge siden. Jeg skrev innlegg til doktoronline da så hvis du søker på langvarig feber finner du detnok. Jeg er og student og måtte droppe mange eksamener.Jeg ble frisk til slutt selv om det tok LANG tid og det var ingenting alvorlig..fant vel egentlig aldri ut hva det var. Jeg syns du bør mase på legene for å få fortgang i dette. Jeg vet selv hvor vondt det er å gå å være bekymret. Lykke til

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/181680-langvarig-feber/#findComment-1227550
Del på andre sider

Nina Lindstad, spesialist i allmennmedisin

Legen bør ta blodprøver av blodceller, immunforsvar og antistoffer som viser hvilke infeksjoner hun kan ha hatt. Eventuelle lymfomer bør man kunne se på blodprøvene, så jeg regner med at dette allerede er utelukket. Feber av ukjent årsak må utredes. Det er vanlig å sjekke lungebilder, og så gå videre å sjekke i magen. Noen ganger blir pasientene lagt inn for en mer effektiv utredning, men dette er er avhengig av hvor syk hun er.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/181680-langvarig-feber/#findComment-1227919
Del på andre sider

• 2 uker senere...

Ser at du har fått to gode svar, men vil allikevel fortelle at det er en sykdom som kan debutere på denne måten, som det er svært viktig at blir tatt på alvor så raskt som mulig ved at man ikke presser seg, men sørger for å få rikelig hvile. Vet jo ikke om det har noe med dette å gjøre, men dere kan jo "ha det i bakhodet"...

Dere finner mer info på www.me-forening.no

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/181680-langvarig-feber/#findComment-1242151
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...