Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Jeg ser at andre har stilt spørsmål vedrørende magekatarr. Jeg er interessert i å vite mer utfyllende enn hva dere har informert tidligere om hva man kan spise og drikke. Jeg bruker tagamet, og det hjelper ikke alltid.

Så det er antagelig noe jeg får i meg som jeg ikke tåler: Hvordan er det med melk, ost (f.eks. cottage cheese)? Jeg syns jeg tåler skummet melk dårlig.

Det samme gjelder mat som er fet.

Hva med lettbrus? Jeg drikker mye lettbrus, og tenker at det kanskje gjør vondt verre?

Jeg vet at kaffe ikke er bra, men hva med te?

Jeg har søkt på nettet vedrørende gastritt, og det er lite som står om kosthold i forhold til dette. Jeg har bare vært på norske steder, så det er sikkert mer utførlig behandlet i USA og andre land.

Vennlig hilsen cantate

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/18170-gastritt/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Knut-Erik Ånensen, Allmennlege

Til cantate

Har du søkt på temaer og artikler her på Doktoronline også?

I hovedsak anbefales det at man unngår sterk krydret mat, stekt mat, alkohol- spes rødvin og brennevin. Mange reagerer også på kaffe og te. Forsøk å spise regelmessig, ha god tid ved måltidene.

Melk gir vanligvis lindring, men alle reagerer dessverre ikke likt. Lettbrus i store doser er nok ikke så gunstig, all drikke med kullsyre vil forøvrig gi litt refluks og raping som forsterker symptomene.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/18170-gastritt/#findComment-81656
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...