Gå til innhold

NHD, Zyban og andre medisiner sammen


Gjest depresjon og mani

Anbefalte innlegg

Gjest depresjon og mani

Det har vært endel spørsmål ang Zyban brukt som AD i det siste. Jeg har tenkt til og spørre legen min og dette, men blir litt skeptisk når jeg leser på amerikanske nettsider.

Her står det endel om at kombinasjon med andre legemidler kan fremkalle krampeanfall. Bl.a. stod Tegretol, antipsykotika generelt, og legemidler mot søvnløshet og beroligende nevt. Dette er alle medisiner som jeg bruker for min bipolare lidelse (Tegretol, Largactil, Rivotril og imovane).

Må man ta noen spesielle forhåndsregler, eller kan dette være direkte farlige kombinasjoner?

Jeg beklager at jeg har spurt endel lignende spørmål i det siste, men jeg hadde håpet at du hadde tid til og svare på akkurat dette. Jeg skal ha en legetime til uken, og da er det greit og være litt forberedt.

Hovedvekten på den bipolare lidelsen min ligger på depresjoner, og jeg bruker derfor AD fast ved siden av de andre medikamentene. Men jeg har desverre ganske lett for og bli hypoman på de som er i bruk i Norge i dag.Jeg har heller ikke hatt særlig god effekt av de. (har forsøkt det meste). Dette sammen med det at jeg har et betydelig problem med overvekt,(bmi nærmer seg 30) gjør at jeg er villig til og betale det det måtte koste ekstra for zyban, hvis det viser seg og fungere. Det viktigste er at jeg får et bedre liv.

Takker for evt svar!

Mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nils Håvard Dahl, psykiater

Er ikke første valg å bytte ut Tegretol med Lamictal?

Av AD ville jeg valgt et SSRI. I amerikanske anbefalinger står Seroxat på andreplass etter Wellbutrin/Zyban.

Du kan få Wellbutrin på registreringsfritak og refusjon individuelt på §10a.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg brukte Zyban sammen med Cipralex & Imovane og hadde ingen problemer med det. Vet ikke hvordan det er sammen med dine medisiner. Snakk med legen din :-)

Tror leger helst ikke vil gi Zyban som antidepressiva for jeg fikk bare bruke de mot røykeslutt med maks 100 tabletter (7 uker). De er også dyre og gis ikke på Blå Resept.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest depresjon og mani

Er ikke første valg å bytte ut Tegretol med Lamictal?

Av AD ville jeg valgt et SSRI. I amerikanske anbefalinger står Seroxat på andreplass etter Wellbutrin/Zyban.

Du kan få Wellbutrin på registreringsfritak og refusjon individuelt på §10a.

Jeg har prøvd lamictal, men reagerte med mye utslett etter første opptrapping, og fikk beskjed om og slutte. Jeg har egentlig lyst til og gi den et forsøk til, men den forrige psykiateren ville ikke ta sjansen ble det sagt. Jeg tenkte jeg kunne prøve og trappe opp enda saktere. Med tett oppfølging kan det vel ikke være så farlig og prøve på nytt? Jeg skulle virkelig ønske jeg tålte denne, for jeg vet at mange med min lidelse har god hjelp av den.

Takk for svar:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...