Gå til innhold

ung - og syk av stress?

Anbefalte innlegg

Hei lege

Jeg er en ung mann på 30 år i et ganske krævende mellemlederjob i et stressende grafisk miljø. Efter jeg er begynt i jobben (11 måneder siden) har jeg fått tiltagende spenninger i kroppen (specielt i bryst og rygpartiet).

Det er som om at der sider områder som er "inficeret". Om det er noget som kan masseres vekk eller det er noe mer alvorligt som kreft, vet jeg ikke, men jeg er begynt å bli virkelig bekymret. Jeg har til tider synkebesvær og lige nu er klokken halv fem om morgenen fordi jeg ikke kunne sove, da jeg er anspændt. Jeg synes også at jeg til tider har problemer med at trekke vejret helt igennem.

Jeg er ikke det minste i tvil om at jobben har sin del av skylden og er da også begynt å forsøke å "slappe" mer av. Igår lyttede jeg til min kropp og blev hjemme fra job.

Jeg har en samboer og selvom vi elsker hinanden, så har vi nesten dagligt små skænderier om mange småting. Nu her senest da jeg stod op fra sengen var hans kommentar til at jeg ikke havde det så godt, at "hva kan jeg gjøre ved det? Jeg vil gjerne sove". Jeg forstår godt at han vil sove, men lidt kort tilbakemelding synes jeg. Så jeg sitter nu oppe og drikker lidt varm solbærsaft for å slappe av. Og sitter og søker etter diverse "hyggelige" ting på jeres sider, som kan give mig et svar.

Ville det være lurt å søke en lege? Jeg har en bedriftslege, men har kanskje allerede lyst å gå til en idag, tirsdag. Jeg vet heller ikke om jeg vil blande mitt arbeid ind i det her, selvom det på den annen side også er "jobbens" skyld. En kombinasjon af stress på job og i privatlivet. Jeg dyrker en del sport. Løp, litt svømning og styketrening og er ikke overvektig, selvom der nok sitter nogle kilo for mye på kroppen.

Hva er deres råd? Kan må få tatt en prøve eller lign.? Jeg har aldrig hatt sådanne problemer før jeg flyttede til nytt jobb og sammen med min samboer. Dette er sket på samme tidspunkt.

Hilsen en bekymret.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/18176-ung-og-syk-av-stress/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Knut-Erik Ånensen, Allmennlege

Til hotguy

Symptomene du beskriver han meget godt ha sammenheng med økt "stressnivå" . Det gir etterhvert kroppslig ubehag og varierende følelse av fysisk sykdom og redusert ork. Det finnes ingen enkel resept på hva som bør gjøres- det blir ofte individuelt. Jeg synes du skal diskutere dette med en lege, enten din private eller bedriftslegen.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/18176-ung-og-syk-av-stress/#findComment-81655
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...