Gå til innhold

HASTER: Brannskade - infeksjonsfare...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Sønnen min har fått en brannskade i hele håndflaten. Håndflaten var en eneste stor blemme,...som sprakk tidlig. Han brant seg på lørdag. I går (mandag) var vi på kirurgisk pol og fikk lagt på ny bandasje. Hun (sykepleieren) sa at det var fordel om han fikk ha bandasjen på lengst mulig, og sa at hvis vi ventet til torsdag for å bytte, var det best. Ikke bra å åpne såret for mange ganger...

Men synes det høres litt lenge ut...

Hva synes DU er det beste? Vi kunne komme på onsdag også, skjønner du, dersom bandasjen så skitten ut...

Ønsker jo det beste for ham...

Hvor stor er faren for infeksjonsfare?? Etter all skriverier i avisene om disse sykehusbakteriene, er jeg vel litt skeptisk til å skifte bandasjen på sykehuset...

Også særlig fordi farmora mi fikk liggesår på sykehuset, og de brukte ett år på å få sårene til å gro. Det kom infeksjon i dem...! Men hun hadde dårlig blodsirkulasjon i beina, så jeg håper jo at det var det som var den største grunnen...

Hva skjer dersom det kommer infeksjon i såret??

Gjest Miklos Degre, Dr Med Spesialist i mikrob
Skrevet

Det kan være en vanskelig avveining. På sykehuset er de vant til å stelle med brannskader "aseptisk"#, d.v.s. uten at de tilfører såret bakterier. Hvis såret var rent før stellet er det fordel at bandasjen ligger på relativt lenge, det gror bedre og unngå¨r forstyrrelse, bl..a infeksjonsfare.På den andre siden kan det hende at brannsåret er forurenset fra før, og at infeksjonen kan utvikle seg under bandasjen ganske uforstyrret. Det er ikkeuvanlig å legge på antibiotisk salve, (f. eks. Fucidin) som holder de mest aktuelle bakterier borte. Jeg forstår at en et-åring ikke kan fortelle om hvordan såret kjennes under bandasjen, men du kan vel ha en slags formening om det er mye vondt. Hvis det er tilfelle bør du komme til legen.

Vennlig hilsen

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...