Gå til innhold

Arr etter selvskading

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Jeg tror at jo mindre du bryr deg om arrene dine, jo mindre vil omgivelsene dine bry seg om dem og legge merke til dem.

Dessuten vil de vel blekne med årene.

Lykke til! :)

Jeg jobber i helsevesenet - med bare underarmer. Har svært mange arr etter selvskading (som ble et avsluttet kapittel av livet mitt for 8 år siden).

I løpet av de siste fire årene har jeg fått spørsmål/kommentar på arrene i jobbsammenheng kun en eller to ganger.

Arrene "synes" ikke fordi jeg ikke lar meg merke med dem selv.

Gjest baremei

De fleste psykiske lidelser er vel innbilte. Folk som er svake og ikke gidder prøve.

Du er da morsom:D

Depresjoner og div. andre psykiske sykdommer kan faktisk ha fysiske årsaker,som at man har ubalanse i/ for lite av enkelte kjemiske stoffer i hjernen(f.ex.serotonin) o.l.

Ellers kan jo vonde opplevelser sette sine spor følelsesmessig. Eller tror du mennesker som opplever overgrep, krig osv. går gjennom dette uberørt?At de bare inbiller seg psykisk smerte?

Annonse

Gjest lite å gjøre med

Du er da morsom:D

Depresjoner og div. andre psykiske sykdommer kan faktisk ha fysiske årsaker,som at man har ubalanse i/ for lite av enkelte kjemiske stoffer i hjernen(f.ex.serotonin) o.l.

Ellers kan jo vonde opplevelser sette sine spor følelsesmessig. Eller tror du mennesker som opplever overgrep, krig osv. går gjennom dette uberørt?At de bare inbiller seg psykisk smerte?

Ikke bare, men jeg tror man kan kurere mye psykisk bare ved å endre litt instilling og ikke bare sitte å tenke på hvor fælt man har det. Det er tross alt mange som går gjennom sånt og som funker helt fint.

Per Helsing, hudspesialist

Hei, dette er vanskelig.

CO2 laser kan endre utseendet på arret, slik at strekene ikke blir tydelige, men mye penere blir det ikke. Jeg har henvist noen personer med samme problem til kosmetolog for tatovering med hudfarge. Resultatet har vært så som så, men kanskje verdt et forsøk.

Dessverre har nok de fleste endt opp med en løsning der de bruker dekkremer. Det krever en innsats, men resultatet blir som regel tilfredstillende.

Vennlig hilsen

Per Helsing

• 1 måned senere...

uheldig på sikt ja, å skjære seg selv er jo totalt meningsløst, sært og uheldig både der og da og på lang sikt. Ikke akkurat sammenliknbart.

faktisk så er det helt meningsløst av deg å laga dritt her. for folk som skade seg sjøl he det faktisk ikke så bra med seg sjøl. og du lage det ikke bedre for dem. det er folk som gjør det for de syns det er kult, og det he eg ikkje så mye til overs for, men men.

Gjest pettsi

uheldig på sikt ja, å skjære seg selv er jo totalt meningsløst, sært og uheldig både der og da og på lang sikt. Ikke akkurat sammenliknbart.

men da må man vel for svarte få lov til å spørre om man kan få arrene penere ved laser etc, uten å bli HÅNET? Der og da DRITER de faktisk i det, fordi man er i en helt annen følelsesmessig tilstand enn det som er normalt. Det vil ikke si at man ikke kan bli bedre noen år etterpå og ønske å gjøre noe med det. Må gå an å vise mer respekt for folk enn det der! Innse at du ikke har noen innsikt i dette temaet du, istedet for å syte over at folk har hatt det fælt og gjort noe DU ikke forstår.

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...