Gå til innhold

For høy ALAT GammaGT

Anbefalte innlegg

MariMariMari

I september var jeg innlagt på sykehus med et virus(de fant egentlig aldri ut hva det var) som ga ganske høye leverprøver. Med utskriving var ALAT 74 og GammaGT 240. Jeg var aldri på noen form for ettersjekk av dette før denne uken (8 måneder) etterpå, Prøvene jeg tok nå viste en ALAT på 72 og en GammaGT på 74. (tror bilrubin feks var normal ) Jeg har altså ENDA ikke fått normale leververdier. Legen min har sendt rekvisisjon til ultra lyd og nå er jeg LIVredd for at det er noe farlig. Jeg sliter litt med angst og dette gjør det ikke noe bedre. FÅr ikke gjort noenting. Bare tenker på dette hele tiden. Kan det være leverkreft/kreft i galleveien/galleblæren? Er det falrig å ha høye leververdier så lenge som 8 måneder? Ultralyden kan det jo ta noen uker før jeg skal på og det er så vondt å gå å være redd. Hva tror du dette kan være.?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/181898-for-h%C3%B8y-alat-gammagt/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nina Lindstad, spesialist i allmennmedisin

Prøvene dine er helt minimalt forhøyet. Noen med slike veridier finner man ingen sykdom hos. Litt høy Alat kan f.eks sees ved overvekt. vanligste årsak til litt høy GT er alkohol-inntak dagene før, eventuelt mye bruk av paracet. kanskje vil du ha litt forhøyede verdier videre, uten at det har noen betydning, annet at du kanskje skal til en blodprøvekontroll 1-2 gbger i året de neste årene.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...