Gå til innhold

Tarmtrøbbel?

Anbefalte innlegg

Gjest oyvindpe

Jeg har i den siste tiden vært plaget med ømhet/murring på et punkt på venstre siden av magen like under ribbena (området der milten ligger). Dette er ikke direkte smerter, men kan til tider være kraftig murring/diffuse smerter. De er spesielt framtredende når jeg sitter eller er framoverbøyd. Det er meget konsentrert rundt ett punkt. Dette har jeg hatt i minst 2 år. Det kommer og går, men stort sett har jeg denne murringen der. I tillegg til dette er jeg plaget med at jeg med jevne mellomrom har løs avføring. Perioden med løs avføring kan variere fra en tømming til 3-4 dager. Så er den tilbake til normalt igjen. Jeg har ikke registrert mørk avføring som kan tyde på blod og jeg kan heller ikke se slim. Hvordan ser man at det er slim i avføringen? Noen ganger flyter avføringen i toalettet og danner grums i vannet.Jeg er en gutt på snart 28 år og har god allmenntilstand. Er på ingen måte slapp og trøtt eller noe slikt. Lever normalt, men er litt overvektig. Jeg har i det siste vært litt bekymret over at dette ikke gir seg. Jeg vet jo at tykktarmen går i dette området og er av og til litt engsetlig for at det kan være tykktarmkreft, selv om jeg vet at dette er sjelden hos unge mennesker og vi har ikke forekomster av dette i vår familie. Jeg har vært hos lege med dette 2 ganger de siste 12 månedene, men de sier at det ikke er noe å bry seg om. Siste gang bare for noen uker siden. Han trykte og klemte på magen og fant ikke ut noe. Han sa han utelukket 99% at det var noe med tarmen Kan det være milten som skaper dise smertene? Kan det være muskler?Legene nekter å sende meg til røntken/ultralyd, da de mener det ikke er grunnlag for dette. Jeg synes det er litt merkelig siden jeg ikke blir kvitt dette problemet. Kan også nevne at jeg med jevne mellomrom de siste årene har hatt friskt blod på toalettpapiret etter tørking. Dette er som regel i sammeneheng med at jeg har løs mage og da svir det i anus. Dette nevnte jeg for min lege for mange år siden, og han sa at det var små sår/sprekker i endetarmen som forårsaket dette. Men dette problemet kom lenge før disse smertene.Hva skal jeg gjøre når jeg ikke kommer igjennom hos legene? Skal jeg bare stole på dem og leve med dette i uvisshet? Hvor sannsynlig er det at det er tarmkreft ut fra de symptomene jeg har? Jeg har lest litt om irritabel tarm, men jeg kjenner ikke igjen symptomene. Jeg klarer faktisk ikke å finne noe som helst ang. denne punktsmerten. Burde jeg kjøre knallhardt på å forlange undersøkelse med røntken/ultralyd/koloskopi??

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/181902-tarmtr%C3%B8bbel/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nina Lindstad, spesialist i allmennmedisin

Synes vel det er rimelig at legen sjekker helt vanlige prøver som blodprosent, samt sjekker på skjult blod i avføringen. I og med at du er engstelig, og har hatt plagen såpsss lenge, synes jeg også det er rimelig med bilde-utredning. Både ultralyd og coloskopi er aktuelt, kanskje ultralyd først. Vet ikke hvorfor legen din ikke vil dette; om denne er helt trygg på at det ikke er noe galt? Du har mulighet til å be om "2. opinion" hos annen lege. Kanskje sitter ikke "skaden" inne i magen, men det kan være et lite brokk eller irriterte muskler i bukvegg?i

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/181902-tarmtr%C3%B8bbel/#findComment-1232828
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...