Gå til innhold

hvor stor betydning har det å ta medisinene til samme tid hver dag?


Gjest Lundbeck

Anbefalte innlegg

Gjest Lundbeck

har begynt å ta Cipralex på ettermiddagen. Det har blitt vanskelig for meg å ha et fast tidspunkt så jeg har tatt det etter som jeg har husket på det. noen ganger kl 15, andre ganger kl 18 osv.

Er det viktig for behandlignen at dette tas på et bestemt tidspunkt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg hadde et "slingrinnsmonn" på et par timer og det gikk helt greit det halve året jeg brukte Cipralex. Tok dem om morgenen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nils Håvard Dahl, psykiater

Det avhenger av halveringstiden til medikamentet.

På Cipralex er denne ca 30 timer. Dermed tåler du godt et inntak på +/- 3 timer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det avhenger av halveringstiden til medikamentet.

På Cipralex er denne ca 30 timer. Dermed tåler du godt et inntak på +/- 3 timer.

Det vil si at jeg som har begynt å ta dem om kvelden, ikke kan skifte til morgen??? Eller!

Eller for den saks skyld dele døgndosen på morgen og kveld, når jeg nå først har begynt med hele dosen på kveldstid!

MVH

MVH

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det vil si at jeg som har begynt å ta dem om kvelden, ikke kan skifte til morgen??? Eller!

Eller for den saks skyld dele døgndosen på morgen og kveld, når jeg nå først har begynt med hele dosen på kveldstid!

MVH

MVH

Såklart kan du det. Da er det snakk om bare et engangstilfelle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nils Håvard Dahl, psykiater

Det vil si at jeg som har begynt å ta dem om kvelden, ikke kan skifte til morgen??? Eller!

Eller for den saks skyld dele døgndosen på morgen og kveld, når jeg nå først har begynt med hele dosen på kveldstid!

MVH

MVH

Hvis en vil tolke utsagn på den mest vrange måten, så er vel det konklusjonen.

Det jeg mente var at en fra dag til dag ikke skal variere med mer enn +/- 3 timer.

Om du fast vil skifte fra kveld til dag eller omvendt, har det ingen betydning bare du ikke gjør slike skifter flere ganger i uken.

Om en gidder kan dosen deles opp i 24 timesdoser om en foretrekker det.

Mitt svar baserte seg på en dose per døgn for Cipralex.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvis en vil tolke utsagn på den mest vrange måten, så er vel det konklusjonen.

Det jeg mente var at en fra dag til dag ikke skal variere med mer enn +/- 3 timer.

Om du fast vil skifte fra kveld til dag eller omvendt, har det ingen betydning bare du ikke gjør slike skifter flere ganger i uken.

Om en gidder kan dosen deles opp i 24 timesdoser om en foretrekker det.

Mitt svar baserte seg på en dose per døgn for Cipralex.

Du altså!:o)

Trodde i min uvitenhet at (hørt av andre og forresten) at man ble urolig av å ikke ta cipralex til riktig tid hver dag.

Så da jeg leste at de burde taes med et spenn på +/-2/3 timer, trodde jeg at grunnen til det var at man kunne risikere angst og uro.

Så at å veksle fra kveld til morgen ble for mange timer, og at jeg sånn sett hadde låst meg til kveldstid. Abstines-redsel vet du og uvitenhet!

Men da skjønner jeg at halveringstiden er på 30 timer, og at jeg godt kan begynne å ta disse morgen, eller morgen og kveld for den saks skyld, uten trøbbel.

takk for svar! forresten--

-veldig glad for at du er her og hjelper oss...

med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...