Gå til innhold

Mageproblemer

Anbefalte innlegg

Hei.Har i 10 år vært diagnosert med nervøs tykktarm.har tatt gastroskopi og koloskopi uten noen negative resultater...Har den siste tiden vært plaget med mye diare(1 to ganger i uka) og har spist endel fiber rik kost.. kan dette ha noen sammenheng ?Spiste chickentantori(litt sterk mat) i går, (etter å ha vært litt gærn i magen men fikk ingen symtomer utover kvelden.Men i dag på jobben etter å ha spist frokost i 12 tiden så fikk jeg svettetokter og sterk diare med mye luft i tillegg..Kan dette ha sammenheng med det jeg spiste i går ?? så lenge etterpåOfte hvist jeg spiser en middag så blir jeg oppblåst under måltidet eller rett etterpå og må på do med diare som følger...dette varierer uansett om jeg spiser det samme hvergang.. ? Blir ikke klok på hva jeg skal spise..har du noen tips om hva jeg burde spise for å ungå så mye diaretakk.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/182045-mageproblemer/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nina Lindstad, spesialist i allmennmedisin

Vil absolutt tro at den episoden du opplevde har sammenheng med den sterkt krydrete maten. Når tarmene hr blitt irriterte, uansett årsak, så er en av "ulempene" at med en gang øvre deles av tarmen stimuleres ( mat), så vil hele tarmen begynne å jobbe; med evt mageknip og avføringstrang som følger. Dette er en del av irritabel tarm-syndrom, såkalt økt "gastro-colisk refleks". Regelmessige måltider, rikelig drikke og mosjon er viktig. Minst mulig sitting, sukker og bakevarer og søt melk. Prøv en periode å drikk 1 glass iola melk morgen og kveld, iblandet 1 ss Vi-siblin fiberpulver ( apotekvare). Dette hjelper mange.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/182045-mageproblemer/#findComment-1238946
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...