magegutten Skrevet 22. april 2005 Del Skrevet 22. april 2005 Hei.Har i 10 år vært diagnosert med nervøs tykktarm.har tatt gastroskopi og koloskopi uten noen negative resultater...Har den siste tiden vært plaget med mye diare(1 to ganger i uka) og har spist endel fiber rik kost.. kan dette ha noen sammenheng ?Spiste chickentantori(litt sterk mat) i går, (etter å ha vært litt gærn i magen men fikk ingen symtomer utover kvelden.Men i dag på jobben etter å ha spist frokost i 12 tiden så fikk jeg svettetokter og sterk diare med mye luft i tillegg..Kan dette ha sammenheng med det jeg spiste i går ?? så lenge etterpåOfte hvist jeg spiser en middag så blir jeg oppblåst under måltidet eller rett etterpå og må på do med diare som følger...dette varierer uansett om jeg spiser det samme hvergang.. ? Blir ikke klok på hva jeg skal spise..har du noen tips om hva jeg burde spise for å ungå så mye diaretakk. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/182045-mageproblemer/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nina Lindstad, spesialist i allmennmedisin Skrevet 28. april 2005 Del Skrevet 28. april 2005 Vil absolutt tro at den episoden du opplevde har sammenheng med den sterkt krydrete maten. Når tarmene hr blitt irriterte, uansett årsak, så er en av "ulempene" at med en gang øvre deles av tarmen stimuleres ( mat), så vil hele tarmen begynne å jobbe; med evt mageknip og avføringstrang som følger. Dette er en del av irritabel tarm-syndrom, såkalt økt "gastro-colisk refleks". Regelmessige måltider, rikelig drikke og mosjon er viktig. Minst mulig sitting, sukker og bakevarer og søt melk. Prøv en periode å drikk 1 glass iola melk morgen og kveld, iblandet 1 ss Vi-siblin fiberpulver ( apotekvare). Dette hjelper mange. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/182045-mageproblemer/#findComment-1238946 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.