Gå til innhold

gamma verdier - høy senkning (62) siden 2003

Anbefalte innlegg

Senkning har ligget på 60 siden september 2003 etter en lungebetennelse. Blodprøver gjennomført av Fûrst labratorium september 2003 viste følgende verdier : S-VITB12:300 S-FOLAT 18.3S-KALSIUM: 2,59 S-MAGNES. 0.90S-KREATI: 83S-ASAT: 25 S-ALAT: 24S-ALKOS 88S-P. AMYL 18S-PROTOT 70S-PROELF: SEKOMM ALBUMELF 44ALFA1ELF 1ALFA2ELF 9BETA1ELF 6BETA2ELF 2GAMMAELF 8U-IMMELF: FM* S-TSH 1,05Kommentarer fra Fürst:Finner i dag som tidligere og uforandret fra 16.02.2004, flere bånd i gammaregionen oligoklonalitet eller flere former av monoklonalt protein- usikkert- bør følges som i dag, med serum elfo pluss måling av IGG, IGA, IGM. Kontoll 6-12 mnd. Fastlegens kommentarer september 2004: De kloke herrer klør seg i hodet, nye blodprøver om 1 år, sekning over jul. Jeg tok sekningen i januar som viser verdier på 62. Jeg er bekymret, flere av mine nærmeste mener jeg må undersøke dette nærmere, men jeg har vondt for å skifte fastlege sånn uten videre. Kan dere si noe mer om hva dette kan være, evt. gi meg noen råd om hva jeg bør gjøre. Jeg føler meg i relativt fin form, og har ikke hatt nevneverdige plager siden lungebetennelsen. Jeg er 73 år og kvinne. Vennlig hilsenkolba

Fortsetter under...

Nina Lindstad, spesialist i allmennmedisin

Regner med at lungebildet er konttollert og fint. Utredning av høy senkning følger en standard-rosedyre. Viktigst å utelukke sykdom i lunger, tarmkanal og blodceller. I og med at du har gos allmentilstand, og senkningen kun er moderat forhøyet ( og stabil?), er det neppe grunn til å tenke på at det er noe alvorlig. Jeg er usikker på hvilken betydning elektroforesesvarene har. Men synes du skal snakke med fastlegen din påny, fortell åpent at du er urolig. Synes det hadde vært rimelig om fastlegen hadde konferert med en indremedisiner på sykehuset der du hører til. Denne vil kunne foreslå eventuelt videre prøver, og være med på vurdering av resultatene.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...