Gå til innhold

Irritabel tykktarm.

Anbefalte innlegg

Hei.Er en mann på 31 år som siden ca 19 års alderen har vært slitt med magen. De siste årene har jeg vært plaget med løs avføring og hyppige do besøk. Har vært hos legen flere ganger med problemet tok for 3år siden div. blodprøver og avføringsprøve ( avføringsprøven var på 20 skulle visst være under 200). Disse var bra ,men legen sa jeg hadde irritabel tykktarm. En sjelden gang i mellom ( kanskje 1 gang hver 3mnd) har jeg sett at avføringen er veldig mørk ( nesten svart) Er livredd for at jeg skal ha fått tykktarmskreft . Har sjekket blodprosenten 3 ganger i løpet av 1 1/2 mnd den den var 17,2 så 15,8 og 16,7 . Hilsen bekymret

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/182085-irritabel-tykktarm/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Bitis Gabonica

Heisann!

Irritabel tarm er plagsomt! Har det selv. For meg hjelper det å spise mye fiber, og youghurt naturell. Biola kan nok også være bra, men den liker jeg ikke så jeg har ikke så mye erfaring ;-).

Det finnes også mye helsekostprodukter som skal være bra for tarmen. Eneste ulempen er at det gjerne koster litt.

Tviler på du har kreft. Antagelig ville det gitt deg mer symptomer og sykdomsfølelse. Fargen på avføringen avhenger mye av hva man spiser. En og annen gang kan svart avføring komme av dblødning fra magesår, men jeg vil nok tro at det også gir mer symptomer - som smerter fra magesekken og slapphet.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/182085-irritabel-tykktarm/#findComment-1231974
Del på andre sider

Nina Lindstad, spesialist i allmennmedisin

Avføringen kan bli nesten svart etter inntak av jernprodukter eller mye kjøtt. men synes det er rimelig at du får utført testet med tanke på skjult blod i avføringen. Et røntgenbilde av tykktarmen kan godt gjøres, i og med at plagene har vart såpass lenge. Dette bør iallfall gjøres dersom noen i familien din har hatt tykktarmskreft. Prøv å les litt om irriitabel tarm her i DOL. Det som hjelper mange er regelmessig mosjon og regelmessige måltider. Rikelig med vann. Ikke søt melk. Minst mulig sukker og søte bakevarer. Prøv gjerne å drikk 1 glass Biola-melk morgen og kveld, iblandet 1 ss Vi-siblin fiberpuver ( apotekvare).

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/182085-irritabel-tykktarm/#findComment-1238983
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...