Gå til innhold

Depresjon og kreativitet.


Orio

Anbefalte innlegg

Virker som depresjon og kreativitet henger nøye sammen. Depresjonen er nødvendig for å "utløse" en mer kreativ periode. Er det flere enn meg som har det inntrykket?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Sam Kvem

En herværende amatør påstår at fyllesyke utløser kreativitet.

Angst utløser kanskje også mye, og det er mange kunstnere som lider av både det ene og det andre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest *vet ikke om det stemmer da*

Det sies at 1-5% av befolkningen er bipolare. Men at 50% av nobelprisvinnerne i litteratur er bipolare.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest en annen

Dette er en interessant problemstilling. Det er gjort en del forskning på dette, som f.eks. viser at affektive lidelser helt klart er overrepresentert blant forfattere. Verd å legge merke til er at innenfor denne gruppen var biografene de minst syke (men fortsatt sykere enn normalbefolkningen), deretter kom romanforfatterene, og så til slutt poetene som de sykeste. Jeg har ikke kildene i hodet, men jeg synes også å huske at jeg leste noe om at affektive lidelser særlig var knyttet til kunstnerisk kreativitet og ikke så mye til andre kreative yrkesgrupper, som f.eks. arkitekter eller innovative forretningsmenn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For meg er det helt motsatt. Når jeg er frisk da både tegner, maler og skriver jeg, og er både leken og kreativ.

Når jeg er deprimert får jeg ikke til noen ting. Alt tar grusomt lang tid og det kjennes ikke lystbetont ut å gjøre noe som helst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er meget komplisert, men ja jeg er sikker på at det er riktig. Jeg handler ikke når jeg er dypt deprimert, men på veien ut av depresjonen får jeg mange gode, kreative ideer. Jeg skrev dikt for et par år siden da jeg hadde det forferdelig, og kjærlighetssorg oppå alt det andre. Jeg leste de diktene nå og synes de gjenspeiler følelser og smerte som jeg ikke hadde kunnet beskrevet hvis jeg ikke hadde vært så langt nede. Var faktisk kry av dem og lurer på om jeg skulle gjort noe med dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan bli veldig kreativ når jeg er oppe og når jeg er langt nede.

Jeg beskriver følelsene som jeg har på det tidspunktet, på en måte som jeg ikke hadde klart om det ikke var fordi jeg var der.

Når jeg er verken oppe eller nede,så får jeg ikke noe til.Da er all kreativitet borte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest LILL_23

Jeg har bipolar lidelse så jeg har masse depresjoner. Men jeg husker at på ungdomsskolen, før sykdommen brøt ut, så ble hver eneste en av norskstilene mine lest opp høyt i klassen...og det var det bare min som ble (hver gang altså).

Har ikke skrevet en skit etter at jeg fikk depresjoner, men jeg vet at jeg lett kunne skrevet en bok og blitt forfatter og gitt den ut osv.

Men jeg tror personer med SF også er kreative. Er mange av dem som har skrevet gode bøker. Men da om seg selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...