Gå til innhold

Campingvogn -anbefalinger?

Reg@l

Anbefalte innlegg

Kikker på campingvogner for tiden, men må innrømme at jeg egentlig ikke har noe særlig peiling på området.

Har sett på Knaus (Standard + Eifelland), Adria, Dethleffs, Hobby, Solifer, Polar og Bjølseth.

Solifer likte jeg ikke, og Bjølseth-vognene ser ut som en overlesset bingosalong. "Sigøynervogn" (Tabbert) er også uaktuelt.

Noen som har peiling på de andre merkene? Kvalitetsmessig, hvordan de er å kjøre med, hvor godt de holder seg i pris o.l.

Vil helst ikke ha noe særlig lenger vogn enn 7,5 meter da den kun skal brukes som kjørevogn og ikke ha fast plass noe sted. Med eller uten boggi er hip som happ.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest gladiol

Det første du bør gjøre er å definere behovet ditt.

Hvor mange senger, skap plass, rund/ midtsittegruppe, sommer/vinter bruk, ny/brukt osv.

Velger du en vogn på 750 er det ingen egnet kjørevogn for de fleste.

Sier du litt om behovet ditt, kan jeg dele noen av de erfaringene jeg har hatt med de vognene vi har hatt.

Hilsen en "camping elsker"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det første du bør gjøre er å definere behovet ditt.

Hvor mange senger, skap plass, rund/ midtsittegruppe, sommer/vinter bruk, ny/brukt osv.

Velger du en vogn på 750 er det ingen egnet kjørevogn for de fleste.

Sier du litt om behovet ditt, kan jeg dele noen av de erfaringene jeg har hatt med de vognene vi har hatt.

Hilsen en "camping elsker"

Sengeplass til 4. Vil helst ha faste sengeplasser til alle, helst dobbeltseng +køyesenger. Dethleffs-vognen vi så på var egentlig midt i blinken.

http://www.finn.no/finn/car/object;pdc=1114345528748?finnkode=5358120&sid=1aAOqmzk3528732&pos=17

Skal dra med en BMW 520iAT, 6'er med 150hk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7.5 meter vogn er stor å kjøre med. Vi har 6.5 meter og har veldig god plass og ligger fast og liker det. Med en bredde på 2.50 meter som finnes i dagens vogner så merkes det godt, mot tidligere 2.30. Vi er ofte 5 personer i vår vogn, men for det meste 3. Med stort fortelt i tillegg har vi god plass.

Har hatt to vogner tidligere, begge Knaus og nå Hobby. De er ganske like og jeg vil tro kvalititen er middels på dem begge, virker slik.

Kabe og Bjølseth går for å være vogner med meget god kvalitet, men dyre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7.5 meter vogn er stor å kjøre med. Vi har 6.5 meter og har veldig god plass og ligger fast og liker det. Med en bredde på 2.50 meter som finnes i dagens vogner så merkes det godt, mot tidligere 2.30. Vi er ofte 5 personer i vår vogn, men for det meste 3. Med stort fortelt i tillegg har vi god plass.

Har hatt to vogner tidligere, begge Knaus og nå Hobby. De er ganske like og jeg vil tro kvalititen er middels på dem begge, virker slik.

Kabe og Bjølseth går for å være vogner med meget god kvalitet, men dyre.

Bredden er ikke noe problem. Kjører buss jeg ser du :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vesla67

Sengeplass til 4. Vil helst ha faste sengeplasser til alle, helst dobbeltseng +køyesenger. Dethleffs-vognen vi så på var egentlig midt i blinken.

http://www.finn.no/finn/car/object;pdc=1114345528748?finnkode=5358120&sid=1aAOqmzk3528732&pos=17

En slik hadde vi i fjor og jeg kan ihvertfall si såpass at det er ikke en vogn du satser på å sitte i på kveldene. rundsitteren er helt forferdelig!!! Men løsningen er flott bortsett fra at ungene må inn på soverrommet deres for å bruke toalettet. I år har vi en LMC Ambassadør med rundsitter bak, køye til høyere med badet midt i mot og foreldresoverrommet frammerst. Hobby er kanskje ikke den beste vogna å kjøpe om dere skal reise rundt, sånn kvalitetsmessig, den passe nok best å ligge rolig med. Bør nok ha bra kvalitet når dere skal kjøre rundt med den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bredden er ikke noe problem. Kjører buss jeg ser du :-)

Skjønner...., tenkte på plassen innvendig jeg. Gjør så mye de 20 cm. fra 2.30 m. bredde som vi hadde før.

Lykke til med campinglivet forresten, det er kjempekoselig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gladiol

Ser du har valgt deg ut en vogn med midtsitter.

Vil anbefale deg å se litt nærmere på den løsningen og vurdere comforten på sittegruppa i forhold til en rundsitter.

En annen ting det er lurt å se på er plassen mellom sittegruppa og kjøkkenet.

Vi har hatt tilsvarende løsning, men var ikke fornøyde med det. Sittegruppa er ofte mindre comfortabel enn en rundsitter og plassen når du skal lage mat blir veldig trang.

I den forrige vogna hadde vi eget barnerom med køyer. Kjekt på mange måter, men det tar mye av romfølelsen.

Vi valgte nå (i fjord) å kjøpe vogn med skapkøyer, noe som vi er veldig fornøyd med.

Reiser vi uten barn tar ikke sengene opp noe plass.

I forhold til merke, er det ikke de store forskjellene på vogner innen for samme prisklasse. Der kan du nok velge den du liker best. Men det er ofte mye å hente prismessig på å kjøpe privat.

Lykke til med vogn kjøpet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gladiol

Glemte en ting... Veldig deilig med varmekabler i gulvet, selv på sommeren som ikke bestandig er like varm.

Skal vogna brukes på vinteren bør du vurdere Alde varme, hvis ikke greier du deg med truma.

Kos deg med camping ferie.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...