Gjest dumsnill? Skrevet 24. april 2005 Del Skrevet 24. april 2005 Nå er jeg i villrede her. I løpet av to dager har jeg pådradd meg ungenes sinne og forakt (?) fordi jeg gjør som jeg gjør. Hør bare: Først var det naboen som mistet lommeboka si og vi som fant den. Jeg tenkte med en gang at nå må jeg være rask, før han sperrer alt som er av kort med alle de problemene det fører med seg. Dette var fredag kveld. Så etter å ha ringt på hos ham uten svar, ringer jeg opplysningen og arbeidsplassen hans for å få tak i hans mobilnummer. Uten hell. Tok meg nok noen minutter og tellerskritt, ja. Så ser vi heldigvis naboen komme hjem - for å sperre kortene, fortalte han oss - og fikk gitt tilbake lommeboka. Finnerlønn 50 kroner til min datter, som var finneren. Tosk! sa mine tenåringssønner. Det er da hans problem, hvorfor blander du deg alltid, hvorfor hjelper du alltid - det er ingen andre som gjør slikt! Tosk! Dagen etter kom vi forbi bankautomaten på nærsenteret. Den sto og peip, og ut stakk 200,- som forrige bruker altså hadde løpt fra. Selvfølgelig tok jeg den - og begynte å se rundt oss - spørre om noen hadde sett hvem det var - gikk sogar inn i en butikk og spurte hva de som sto der ville ha gjort. Alle andre ville jo bare ha tatt dem selv, sa de da - og det stemmer nok. Men jeg sto der med 4 10-åringer og synes ikke det er et godt eksempel. Men det var loppemarked rett borti gata - så jeg tenkte at å bruke dem der, kunne være et alternativ til å stikke dem i egen lomme. Men så kom det en kar løpende - så hesblesende at vi trodde ham da han sa 200-lappen var hans. Og i alle fall, skulle han også bruke dem på loppemarkedet. Idiot, sa mine unger. Gå rundt slik og lete etter eieren av 200 kroner. Det ville ingen andre gjort. Du er dum - dumsnill! Du gjør alt mulig for andre - ingen andre gjør det. Og da er mitt spørsmål selvfølgelig: Er jeg en tosk, en idiot og dumsnill? Er det ingen andre som gjør det? Hva ville dere ha gjort? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest fortsett Skrevet 24. april 2005 Del Skrevet 24. april 2005 Du er korrekt og ærlig. Et forbilde :-) Fortsett slik. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Line Skrevet 24. april 2005 Del Skrevet 24. april 2005 I det første tilfellet er det din plikt å levere lommeboka tilbake til eiere, når du vet hvem han er. Dersom du ikke hadde kjent til ham, skulle den blitt levert til Politiet og hittegodsen. Noe annet er tjuveri. I det andre tilfellet må man bruke fornuften. Jeg ville gjort som deg, sett meg litt rundt etter eieren. Dersom han ikke dukket opp som i ditt tilfelle, og kunne ha fortalt meg beløpet han manglet, så ville jeg beholdt pengene. Det er ganske håpløst å lete etter en eier av "småpenger". Om beløpet hadde vært større, ville jeg tatt vare på det, og levert pengene i banken som minibanken tilhører. Det bør barna lære seg og, ærlighet og grensesetting! 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Åsemor Skrevet 24. april 2005 Del Skrevet 24. april 2005 Minibanken sluker pengene igjen hvis de ikke blir tatt innen en viss tid. Greit å vite til senere, så kan du bare stå og vente, og se at ingen andre tar dem. Du er ikke dumsnill, barna har godt av å ha et forbilde som deg. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
flisa Skrevet 24. april 2005 Del Skrevet 24. april 2005 Tullete å ta pengene ut av automaten da - de blir "sugd" inn igjen av banken. Du blir filmet..... Ellers er du vel bare et snilt menneske som liker å bry seg? hehe 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
flisa Skrevet 24. april 2005 Del Skrevet 24. april 2005 I det første tilfellet er det din plikt å levere lommeboka tilbake til eiere, når du vet hvem han er. Dersom du ikke hadde kjent til ham, skulle den blitt levert til Politiet og hittegodsen. Noe annet er tjuveri. I det andre tilfellet må man bruke fornuften. Jeg ville gjort som deg, sett meg litt rundt etter eieren. Dersom han ikke dukket opp som i ditt tilfelle, og kunne ha fortalt meg beløpet han manglet, så ville jeg beholdt pengene. Det er ganske håpløst å lete etter en eier av "småpenger". Om beløpet hadde vært større, ville jeg tatt vare på det, og levert pengene i banken som minibanken tilhører. Det bør barna lære seg og, ærlighet og grensesetting! Du kan ikke bare ta penger ut av en bankautoamt - du blir filmet og all ting.... 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
tonie Skrevet 24. april 2005 Del Skrevet 24. april 2005 Du er ærlig, ikke dumsnill. Godtar du at de kaller deg en tosk og en idiot??? Det hadde ikke jeg gjort. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Sam Kvem Skrevet 24. april 2005 Del Skrevet 24. april 2005 Det finnes ikke 100% ærlige mennesker, og jeg tror jeg selv ville gjort det samme som deg. Å benytte anledningen til å vise barn hvordan man skal opptre er viktig. En gang mistet jeg en 200-lapp i kassakøen og oppdaget det ikke før etter et minutt. Han som plukket den opp gjorde ikke mine til å gi meg den, før jeg begynte å se meg rundt etter den. Pantelappen glemte jeg i panteautomaten og gikk. Hun som sto bak meg i køen tok den og sa ingenting. Ved kassa savnet jeg den, og tenkte på dama som sto bak meg. Der sto hun i den andre kassa og løste ut min pantelapp. Da tente jeg. På postkotoret la jeg en kassett på en benk og holdt et øye me den litt unna mens jeg leverte en pakke. En dame satte seg ned og la lommeboka si oppå kassetten. Da tente jeg også. Ei ung jente stjal to varer fra meg mens hun fylte sine poser i kassa. Det var dyre og spesielle ting som hun helt klart ikke kunne ta feil av. Da tente jeg også. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest dumsnill? Skrevet 24. april 2005 Del Skrevet 24. april 2005 Du er ærlig, ikke dumsnill. Godtar du at de kaller deg en tosk og en idiot??? Det hadde ikke jeg gjort. Jeg protesterer naturligvis når jeg blir kalt idiot og tosk - men har du forslag til hvordan jeg kan protestere på en måte som "virker"? Eller må jeg bare vente til ungene er blitt mye eldre før de vil - kanskje - være enige i det jeg gjør i dag? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest dum jeg og Skrevet 24. april 2005 Del Skrevet 24. april 2005 Jeg ville gjort det samme som deg!! Og varmet ørene på ungene så godt at de fatta hvorfor!!! ;0) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest dumsnill? Skrevet 24. april 2005 Del Skrevet 24. april 2005 Tullete å ta pengene ut av automaten da - de blir "sugd" inn igjen av banken. Du blir filmet..... Ellers er du vel bare et snilt menneske som liker å bry seg? hehe Visste ikke at de ble sugd inn igjen. Automaten sto bare og ulte. Det er forøvrig en helt frittstående automat, ingen bank på kilometers avstand - men antar at jeg kommer til å se et kamera neste gang jeg ser etter der den står. Tenkte ikke over det engang, jeg - tok pengene for å hindre andre, rett og slett. Så neste gang blir jeg nok heller stående og vente til den blir sugd inn igjen. Gjør _alle_ automater det, da? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
fresja Skrevet 24. april 2005 Del Skrevet 24. april 2005 Det finnes ikke 100% ærlige mennesker, og jeg tror jeg selv ville gjort det samme som deg. Å benytte anledningen til å vise barn hvordan man skal opptre er viktig. En gang mistet jeg en 200-lapp i kassakøen og oppdaget det ikke før etter et minutt. Han som plukket den opp gjorde ikke mine til å gi meg den, før jeg begynte å se meg rundt etter den. Pantelappen glemte jeg i panteautomaten og gikk. Hun som sto bak meg i køen tok den og sa ingenting. Ved kassa savnet jeg den, og tenkte på dama som sto bak meg. Der sto hun i den andre kassa og løste ut min pantelapp. Da tente jeg. På postkotoret la jeg en kassett på en benk og holdt et øye me den litt unna mens jeg leverte en pakke. En dame satte seg ned og la lommeboka si oppå kassetten. Da tente jeg også. Ei ung jente stjal to varer fra meg mens hun fylte sine poser i kassa. Det var dyre og spesielle ting som hun helt klart ikke kunne ta feil av. Da tente jeg også. Apropos pantelapp: Jeg pantet ganske mange flasker en gang. Da jeg kom til kassen, var lappen ingen sted å se. Kassadama var med og så etter den. Da jeg kom til butikken en dag eller to senere, spurte en annen kassadama om det var jeg som savnet en kassalapp. Dermed fikk jeg panten. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Sam Kvem Skrevet 24. april 2005 Del Skrevet 24. april 2005 Jeg protesterer naturligvis når jeg blir kalt idiot og tosk - men har du forslag til hvordan jeg kan protestere på en måte som "virker"? Eller må jeg bare vente til ungene er blitt mye eldre før de vil - kanskje - være enige i det jeg gjør i dag? Du kan etterhvert fortelle at ærlighet har sine store fordeler, man får tillit. Er man ikke ærlig, kan man en dag bli tatt, og det husker andre 100 ganger lenger, og man får aldri tilliten tilbake. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Sam Kvem Skrevet 24. april 2005 Del Skrevet 24. april 2005 I det første tilfellet er det din plikt å levere lommeboka tilbake til eiere, når du vet hvem han er. Dersom du ikke hadde kjent til ham, skulle den blitt levert til Politiet og hittegodsen. Noe annet er tjuveri. I det andre tilfellet må man bruke fornuften. Jeg ville gjort som deg, sett meg litt rundt etter eieren. Dersom han ikke dukket opp som i ditt tilfelle, og kunne ha fortalt meg beløpet han manglet, så ville jeg beholdt pengene. Det er ganske håpløst å lete etter en eier av "småpenger". Om beløpet hadde vært større, ville jeg tatt vare på det, og levert pengene i banken som minibanken tilhører. Det bør barna lære seg og, ærlighet og grensesetting! Å levere fra seg penger bør man ikke gjøre uten kvittering og senere sjekke at rette vedkommende har kvittert og legitimert for pengene. Kanskje bør man bare legge igjen mavn og telefon til finner og så ta med seg pengene hjem hvis det ikke er politiet som får dem. 10% finnerlønn av verdien skal man alltid ha, det sier loven. Den som skal"ta vare på dem" kan like så godt underslå dem. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Shave my poodle Skrevet 24. april 2005 Del Skrevet 24. april 2005 Nei jeg synes ikke du er dum! Gjör akkurat sånne ting selv, og iblant kan det väre litt slitsomt å väre for ärlig. Men heller det enn å väre uärlig, synes nå jeg:) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest angelica bom Skrevet 24. april 2005 Del Skrevet 24. april 2005 Du er et bra og ærlig menneske! Dessverre blir det færre og færre av oss. Jeg er nemlig også slik. Hadde alle vært som oss hadde vi fått ha våre ting i fred. DET hadde vært deilig. Men vi er en utdøende rase. Dumt, men sant! Så at unge synes vi er 'dumme' tror jeg nok stemmer. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest midia Skrevet 24. april 2005 Del Skrevet 24. april 2005 Det er ikke alltid det er greit å være så ærlig fikk guttungen min ærfare. Han fant en hundrelapp på et kjøpesenter og gikk inn på en av butikkene og ga den til kassadama. Han sa at han hadde funnet den,det var greit sa damen og tok hundringsen. Man trenger ikke å gjette heller på at den gikk i lomma hennes. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Sam Kvem Skrevet 24. april 2005 Del Skrevet 24. april 2005 Det er ikke alltid det er greit å være så ærlig fikk guttungen min ærfare. Han fant en hundrelapp på et kjøpesenter og gikk inn på en av butikkene og ga den til kassadama. Han sa at han hadde funnet den,det var greit sa damen og tok hundringsen. Man trenger ikke å gjette heller på at den gikk i lomma hennes. Kassadama kunne forklart han og sagt at hvis ingen spør etter den innen i morgen, så er den hans. Kassadama kan bli skyldig i underslag om hun beholder den, for butikken er ansvarlig for hva hun gjør. Det hun finner skal leveres ledelsen og deretter politiet, hun har ikke valg, og ikke ledelsen heller. Men gutten har krav på 10 kr i finnerlønn, som kassadama kunne gitt han med en gang. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest baremei Skrevet 24. april 2005 Del Skrevet 24. april 2005 Neida, du er ikke dum. Ærlighet varer lengst, vettu:) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
hjertebarnet Skrevet 24. april 2005 Del Skrevet 24. april 2005 Jeg syns dine verdier er positive og riktige, og det er bra du er et godt eksempel for dine barn! Vi får håpe og tro at måten du handler på legger seg i bakhodet på dem, slik at de tar etter deg når de blir mer voksne. Stå på! 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.