Gå til innhold

kan alvorlige psykiske lidelser svekke kognitiv evne?


Gjest forslag til signatur?

Anbefalte innlegg

Gjest forslag til signatur?

Jobber på et sted med brukere som har alvorlige psykiske lidelser. Jeg har selv ingen kompetanse innenfor området, men jeg merker at mange opptrer på en måte så man skulle mistenke at de nesten hadde en mild grad av utviklingshemning i tillegg. De har ofte store problemer med å lære enkle ting, og må stadig minnes på ting de skal huske.

Kan en alvorlig psykisk lidelse som feks schizofreni eller langvarige psykoser gi lærevansker eller kognitiv svikt?

Eller kan det være at de feks har lærevansker fra før og de derfor utvikler psykiske problemer sekundært til dette?

andre årsaker? Jeg vil gjerne lære mer

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Sykdom fysisk som psykisk kan svekke våre kognetive evner i større eller mindre grad.

Tenk på deg selv om du er stresset og presset og har sovet for lite de tre siste ukene.

Iblant har jeg lurt på om mennesker med alvorlige psykiske lidelser, blir behandlet som de er så dumme at de etter hvert begynner å oppføre seg slik.

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nils Håvard Dahl, psykiater

Ja, de kognitive evnene svekkes ved en lang rekke psykiske lidelser bla schizofreni.

Ved schizofreni er graden av kognitiv svikt en viktigere prognostisk faktor enn negative og positive symptomer.

I gamle dager het schizofreni "ungdomssløvsinn" - dementia praecox.

Også hos mange rusmisbrukere er hjerneskaden åpenbar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest nickless

Jeg fikk meg en alvorlig knekk for 12-13 år siden etter en tragisk hendelse i min familie. Jeg hadde på forhånd vært svært depimert i 5-6 år. DEt siste året forut den knekken sov jeg ca 2 timer hver natt på grunn av nattevåk. Legen trodde meg ikke da jeg bad om hjelp, han sa "det går ikke an å sove så lite".

Til slutt fikk jeg reaktiv psykose etter søvnmangel og depresjoner, og mye tull i familien.

Jeg kan si med hånden på hjertet....jeg er ikke den i dag som jeg var før det der skjedde. Jeg føler meg sløv, husker til tider utrolig dårlig og klarer ikke alltid å henge med i samtaler , rett og slett fordi jeg glemmer hva jeg ble spurt om eller hva poenget i samtalen var. Dette skremmer meg veldig, jeg har det ikke noe godt i dag, men tålelig bra. Jeg klarer meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har opplevd å bli betydelig kognitivt svekket både ved alvorlig depresjon og ved overgang til hypomani til frisk. Tror at det gikk over da jeg ble frisk/symptomfri, da. :) hehe

Husk at også medisineringen spiller en stor rolle. Folk kan bli svekka kognitivt av medisinen, spesielt antipsykotika tenker jeg kan gi den virkningen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nils Håvard Dahl, psykiater

Har opplevd å bli betydelig kognitivt svekket både ved alvorlig depresjon og ved overgang til hypomani til frisk. Tror at det gikk over da jeg ble frisk/symptomfri, da. :) hehe

Husk at også medisineringen spiller en stor rolle. Folk kan bli svekka kognitivt av medisinen, spesielt antipsykotika tenker jeg kan gi den virkningen.

Ikke de nye AP, men de gamle ga slik virkning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ikke de nye AP, men de gamle ga slik virkning.

Ja, jeg har bare erfaring med haldol, som vel regnes som et av de "gamle midlene". Det var effektivt da, men familien fikk jo helt sjokk når de så hvor dopa jeg så ut. Eneste som var morsomt med haldol var at jeg fikk akineton mot bivirkningene.

Hvis det blir aktuelt at jeg må bruke antipsykotika igjen så håper jeg at jeg får noe annet, ja.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest socialphobia

Ja, de kognitive evnene svekkes ved en lang rekke psykiske lidelser bla schizofreni.

Ved schizofreni er graden av kognitiv svikt en viktigere prognostisk faktor enn negative og positive symptomer.

I gamle dager het schizofreni "ungdomssløvsinn" - dementia praecox.

Også hos mange rusmisbrukere er hjerneskaden åpenbar.

Jeg har en tante med diagnosen schizofreni - det virker ikke på meg som hun har en slik svikt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...