Gjest Timari Skrevet 24. april 2005 Del Skrevet 24. april 2005 har funnet en side på nettet med melkefrie oppskrifter. I en av oppskriftene er det en paioppskrift hvor man skal ha butterdeig Vet dere hva butterdeigen inneholder? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lurveline Skrevet 24. april 2005 Del Skrevet 24. april 2005 En butterdeig inneholder hvetemel, smør og vann. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Timari Skrevet 24. april 2005 Del Skrevet 24. april 2005 En butterdeig inneholder hvetemel, smør og vann. står det på pakken som man kjøper? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
hjertebarnet Skrevet 24. april 2005 Del Skrevet 24. april 2005 står det på pakken som man kjøper? Ja, det skal alltid stå innholdsdeklarasjon på norske matvarer. Så står det ikke melk der, er det nok ikke melk i den. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lurveline Skrevet 24. april 2005 Del Skrevet 24. april 2005 står det på pakken som man kjøper? Står ganske sikkert innholdsfortegnelse på pakningen ja. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Timari Skrevet 24. april 2005 Del Skrevet 24. april 2005 Står ganske sikkert innholdsfortegnelse på pakningen ja. problemet er at det kan stå vegetabilsk fett og da kan man ikke vite om de bruker smør, som jo inneholder melk 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Osiris Skrevet 24. april 2005 Del Skrevet 24. april 2005 problemet er at det kan stå vegetabilsk fett og da kan man ikke vite om de bruker smør, som jo inneholder melk Står det vegetabilsk fett så skal det ikke være smør. Smør er animalsk fett. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lurveline Skrevet 24. april 2005 Del Skrevet 24. april 2005 problemet er at det kan stå vegetabilsk fett og da kan man ikke vite om de bruker smør, som jo inneholder melk Da får du lage den selv da, så vet du hva som er inni;o) 4 porsjoner: 1 kg hvetemel 100 g smør 0,5 l vann Til kjevling 1 kg smør / bakesmør/margarin Hvetemel Fremgangsmåte: En ekte butterdeig kan være svært vanskelig å lage og man trenger lang tid og god trening. Det beste er å la deigen hvile lang tid mellom hver kjevling. Da unngår du at den sprekker eller slitner. Deig som slitner eller sprekker mister sin heve evne og har lett for å bli mislykket. Det er enklere å bruke bakesmør eller bakemargarin siden dette har en høyere smeltetemperatur og blir da lettere å kjevle ut. Denne oppskriften kan være litt stor for en hobbykokk og kan derfor med fordel deles i to. For søte butterdeiger kan man bruke litt melis i den siste kjevlingen. 1. dag 1. Alle ingredienser legges til temperering natten over i kjøleskap(smør, mel og vann) 2. Smøret til kjevling formes til en del(legg sammen smørpakkene og bank de lett slik at de holder sammen til en bit) 2. dag 1. Smøret ternes og alt kjøres i foodprosessor, eltemaskin eller knas til en fast deig. Kna deigen godt slik at den blir seig og hard. Kna den sammen til en rund ball, lag et kryss med en kniv midt på toppen av ballen. Pakk deigen inn i plast og la den stå kjølig min 2 timer. 2. Kjevle den runde deigen ut til en firkant men slik at de fire hjørnene danner en "sjøstjerne" og hvor krysset du laget i deigen danner en topp og slik at deigen blir litt tykkere der krysset er. 3. Legg smøret til innkjevling midt på deigen over krysset. Pakk så inn smøret ved å brette "sjørsternen" inn ovver smøret. Pass på at deigen dekker godt omkring smøret. Slå den ferdige innpakkede deigen/smøret lett med kjevlen slik at deigen klistrer seg godt til smøret og klistrer seg godt sammen. 4. Kjevle deigen forsiktig ut i et rektangel slik at det blir ca 2 cm tykk. Bruk minst mulig mel ved kjevling. Husk at smøret skal være innpakket hele tiden og skal ikke komme gjennom deigen. Dersom du er så uheldig at deigen sprekker kan du strø litt hvetemel på, men butterdeigen din vil bli av dårligere kvalitet. Når du har kjevlet deigen til et rektangel og den er ca 2 cm tykk bretter du den sammen etter nedenforstående mønster. Før du bretter sammen deigen børster du bort alt melet som måtte være til overs. Etter at den er brettet sammen skal den bli et kvadrat. Pakkes inn i plastfilm og settes i kjøleskap mellom hver omgang. 1. Brettes; 1 x 3 Kjevles til et rektangel 1 x 4 Hvile i min. 30 min 2. Brettes; 1 x 3 Kjevles til et rektangel Brettes; 1 x 3 Hvile i min. 30 min 3. Brettes; 1 x 3 Kjevles til et rektangel Brettes; 1 x 3 Hvile i min. 30 min Kjevles ut til ca 1 cm tykk Fryses evt. settes kald til bruk(holder seg et par dager i kjøleskap) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Timari Skrevet 24. april 2005 Del Skrevet 24. april 2005 Da får du lage den selv da, så vet du hva som er inni;o) 4 porsjoner: 1 kg hvetemel 100 g smør 0,5 l vann Til kjevling 1 kg smør / bakesmør/margarin Hvetemel Fremgangsmåte: En ekte butterdeig kan være svært vanskelig å lage og man trenger lang tid og god trening. Det beste er å la deigen hvile lang tid mellom hver kjevling. Da unngår du at den sprekker eller slitner. Deig som slitner eller sprekker mister sin heve evne og har lett for å bli mislykket. Det er enklere å bruke bakesmør eller bakemargarin siden dette har en høyere smeltetemperatur og blir da lettere å kjevle ut. Denne oppskriften kan være litt stor for en hobbykokk og kan derfor med fordel deles i to. For søte butterdeiger kan man bruke litt melis i den siste kjevlingen. 1. dag 1. Alle ingredienser legges til temperering natten over i kjøleskap(smør, mel og vann) 2. Smøret til kjevling formes til en del(legg sammen smørpakkene og bank de lett slik at de holder sammen til en bit) 2. dag 1. Smøret ternes og alt kjøres i foodprosessor, eltemaskin eller knas til en fast deig. Kna deigen godt slik at den blir seig og hard. Kna den sammen til en rund ball, lag et kryss med en kniv midt på toppen av ballen. Pakk deigen inn i plast og la den stå kjølig min 2 timer. 2. Kjevle den runde deigen ut til en firkant men slik at de fire hjørnene danner en "sjøstjerne" og hvor krysset du laget i deigen danner en topp og slik at deigen blir litt tykkere der krysset er. 3. Legg smøret til innkjevling midt på deigen over krysset. Pakk så inn smøret ved å brette "sjørsternen" inn ovver smøret. Pass på at deigen dekker godt omkring smøret. Slå den ferdige innpakkede deigen/smøret lett med kjevlen slik at deigen klistrer seg godt til smøret og klistrer seg godt sammen. 4. Kjevle deigen forsiktig ut i et rektangel slik at det blir ca 2 cm tykk. Bruk minst mulig mel ved kjevling. Husk at smøret skal være innpakket hele tiden og skal ikke komme gjennom deigen. Dersom du er så uheldig at deigen sprekker kan du strø litt hvetemel på, men butterdeigen din vil bli av dårligere kvalitet. Når du har kjevlet deigen til et rektangel og den er ca 2 cm tykk bretter du den sammen etter nedenforstående mønster. Før du bretter sammen deigen børster du bort alt melet som måtte være til overs. Etter at den er brettet sammen skal den bli et kvadrat. Pakkes inn i plastfilm og settes i kjøleskap mellom hver omgang. 1. Brettes; 1 x 3 Kjevles til et rektangel 1 x 4 Hvile i min. 30 min 2. Brettes; 1 x 3 Kjevles til et rektangel Brettes; 1 x 3 Hvile i min. 30 min 3. Brettes; 1 x 3 Kjevles til et rektangel Brettes; 1 x 3 Hvile i min. 30 min Kjevles ut til ca 1 cm tykk Fryses evt. settes kald til bruk(holder seg et par dager i kjøleskap) Tusen hjertelig takk 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.