Gå til innhold

Så sliten

Anbefalte innlegg

Gjest så sliten...

Jeg er ei jente på 25 år som har jobbet i barnehage i snart et år. Jeg trives på jobb og har det bra ellers også, men jeg føler meg ofte så sliten... Når jeg har vært på jobb er det ofte at jeg ikke orker stort etterpå. Ettermiddagen tilbringes ofte på sofaen fordi jeg er for sliten til å være sosial eller å gjøre husarbeid. Jeg klarer innimellom å motivere meg for å komme meg opp og gjøre ting, men lunta er superkort fordi jeg er sliten.

Jeg har helt siden jeg begynte å jobbe tenkt at når jeg blir vant til og kommet inn i den nye jobben, så kom jeg ikke til å være så sliten lenger, men det ER jeg altså...

Jeg regner ikke med at noen skal gi meg noen diagnose ut fra disse opplysningene, men jeg lurer på om det er normalt å være SÅ sliten etter jobb? Og hvis noen HAR noen ideer om hvorfor jeg blir så sliten så er dere velkommen til å skrive til meg om det også :-)

Jeg ønsker meg overskudd og energi til å lage middager og ordne hjemme sånn at det er koselig, jeg har lyst å kunne gjøre ting etter jobb uten å føle meg helt ferdig. Vi skal snart pusse opp hjemme, men tenker at jeg mest må basere meg på å pusse opp i helger for i uka er jeg så sliten...

Skal prøve rosenrot for å se om det kan gi meg mer energi...

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/182234-s%C3%A5-sliten/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Bitis Gabonica

Du kan ta blodprøver hos legen for å se om du har jernmangel.

Jeg vil tro det kan være temmelig krevende og slitsomt med barnehagejobb, selv om man trives. Tenker på at det nok kan bli en del støy, og at de søte små nok gjør sitt beste for å aktivisere en. På den annen side er det mange ting man kan bli trøtt av. Lavt stoffskifte, jærnmangel og depresjon f.eks.

Siden det plager deg anbefaler jeg deg en tur til legen. Jærnlagre og stoffskifte, samt mye annet kan utelukkes med blodprøver.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/182234-s%C3%A5-sliten/#findComment-1233369
Del på andre sider

Gjest begynne å trene

Bestill en (dobbelt)time hos legen din, og få tatt en full sjekk. Kanskje du trenger tilskudd av noe. Uansett bør du sette av tid til å trene, for å få økt overskudd og kondis. Jobben din krever god konds, men det er ikke alltid at man får trent opp styrke og utholdenhet nok til tross for en aktiv fysisk jobb. Det blir mange rare stillinger, løft i rare vinkler og stress i en barnehagejobb.

Har du ikke mulighet til å sette av tid til å trene i hverdagen din, snakk med legen, det er bedre at du feks får en 10 % sykemelding over en periode, slik at du rekker å trene to ganger i uken, hvis du da trener en gang i helgen i tillegg, samt legger inn litt ekstra gåing i hverdagen, så burde det hjelpe på overskuddet etter en stund.

Pass på kostholdet, at du spiser og drikker nok, ofte og riktig.

Snakk også med legen om søvn og andre ting hvis dette ikke fungerer.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/182234-s%C3%A5-sliten/#findComment-1233394
Del på andre sider

skorpion1975

Hadde samme følelse som deg etter mitt første år på jobb som sykepleier. Orket ingenting. Lå på sofaen ette rjobb. Alltid sliten. Sykemelding pga utbrenthet fikk jeg. Da hadde jeg gått i flere mnd. og hanglet. Ble kvalm og svimmel og holdtpå å svime av på jobb flere ganger. Klarte ikke tenke, ikke kjøre bil...alt var ille. Gå til lege så fort som mulig så du ikke mister lysten til å jobbe i yrket ditt. Lykke til!

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/182234-s%C3%A5-sliten/#findComment-1233485
Del på andre sider

Kizza1365380506

Du er litt ung til å være utslitt allerede synes jeg. Jeg forslår som de andre at du bestiller time hos legen og får tatt alle blodprøver. Husk å bli testet for jernmangel, b-vitamin mangel, stoffskifte osv. Mange grunner til å være sliten kan være enkle å kurere. Min datter hadde en slik periode det siste året på videregående. Det viste seg at hun hadde lavt b-12 og det var lett å fikse på.

Du bør kanskje også tenke over om du liker deg i den jobben du har nå eller om det er noe psykisk på arbeidsplassen som kan gjøre at du ikke orker så mye lenger.

Mvh

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/182234-s%C3%A5-sliten/#findComment-1234710
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...