Gå til innhold

Bygge opp psyken

Gjest Vil takle hverdagen bedre

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Gjest Sam Kvem

Begynn på befalsskolen, der gråter du den første uka, og senere ikke mer. Dessuten ser ingen at du griner når iskaldt regn fosser nedover trynet og ned i trusa og videre ned i skoa. Ekspert på gnagsår og immun mot skrikete folk. Detter som en stein i seng og slutter å tenke. Kommer hjem til mor som et annet menneske, har lært å pusse skoa sjøl og stå opp om morran.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Timari

Det er et veldig generelt spørsmål du stiller. Jeg aner ikke ut fra spørsmålet hva du sliter med siden du stiller spørsmålet, eller om du stiller spm av ren nysgjerrighet.

Du kan lære deg å bli bevisst dine egne handlingsmønstre. Å skrive dagbok kan være et godt hjelpemiddel. Snakk med venner eller andre du har tillitt til. Skaff deg noen fritidsinteresser eller hobbier som du trives med og som kan gi økt selvtilitt og mestringsglede.

Mange har glede av å gå i dramagrupper hvor du kan utfordre deg selv og dine grenser og rett og slett lære å drite deg ut. Alle aktiviteter som utfordrer en til å ta seg selv minde selvhøytidelig er å anbefale.

Fikk lyst til å sitere Erich From " Kriteriet på psykisk balanse er ikke om man føler seg sikker, men hvorvidt man kan holde ut å føle seg usikker "

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest karstenfredrik

Begynn på befalsskolen, der gråter du den første uka, og senere ikke mer. Dessuten ser ingen at du griner når iskaldt regn fosser nedover trynet og ned i trusa og videre ned i skoa. Ekspert på gnagsår og immun mot skrikete folk. Detter som en stein i seng og slutter å tenke. Kommer hjem til mor som et annet menneske, har lært å pusse skoa sjøl og stå opp om morran.

Hvorfor gråter dem første uka?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sam Kvem

Hvorfor gråter dem første uka?

He-he.

Bli vekt kl 05:00 med sinnsyk brøling og et utrolig stress med ukjente ting og påfølgende urettferdig behandling og kjeft er det ikke alle som takler den første uka. Når du har vært våken i tre døgn klissvåt og kald, får sove to timer, blir dratt opp og må vakle ut i silregnet igjen for så å falle i søla med ryggsekken over huet .... det er ikke smil som blotter tennene deres....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vil takle hverdagen bedre

Det er et veldig generelt spørsmål du stiller. Jeg aner ikke ut fra spørsmålet hva du sliter med siden du stiller spørsmålet, eller om du stiller spm av ren nysgjerrighet.

Du kan lære deg å bli bevisst dine egne handlingsmønstre. Å skrive dagbok kan være et godt hjelpemiddel. Snakk med venner eller andre du har tillitt til. Skaff deg noen fritidsinteresser eller hobbier som du trives med og som kan gi økt selvtilitt og mestringsglede.

Mange har glede av å gå i dramagrupper hvor du kan utfordre deg selv og dine grenser og rett og slett lære å drite deg ut. Alle aktiviteter som utfordrer en til å ta seg selv minde selvhøytidelig er å anbefale.

Fikk lyst til å sitere Erich From " Kriteriet på psykisk balanse er ikke om man føler seg sikker, men hvorvidt man kan holde ut å føle seg usikker "

Takk for gode råd. Alle rundt meg sier jeg har god selvtillit, men jeg sliter med psyken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tja si det du, det tror jeg er individuelt. Men generelt så tror jeg at det hjelper å utfordre deg seg litt på det du er usikker på. Ta små skritt hver gang, føle på en liten seier over at du klarte det, ta små skritt fremover osv.

Bestem deg for å ha en liten seier liggende på hodeputa di hver kveld. Den behøver ikke å være stor, men såpass at du føler at du har klart å kommet deg litt videre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...