Gå til innhold

Ustabil personlighetsforstyrrelse/NHD


Gjest DianaF

Anbefalte innlegg

Gjest DianaF

Jeg er en 28 år gammel kvinne og har nettopp fått diagnosen ustabil personlighetsforstyrrelse og har nå lest endel om den. Blir litt fortvilet over at det står at den går ut over samspillet med andre og at den er så alvorlig.

Jeg jobber som sykepleier og synes absolutt ikke at jeg har noen problemer med andre mennesker. Jeg får faktisk mye skryt for at jeg er flink med mennesker og kommuniserer godt. Fikk mye skryt da jeg utdannet meg og da jeg var i praksis også.

Grunnen til at jeg har fått diagnosen er at jeg tidligere skadet meg selv, at jeg har bulimi, at jeg plutselig kan føle meg deprimert uten noen grunn (noen timer av gangen) og at jeg føler en tomhetsfølelse innimellom. Jeg har aldri sex med hvem som helst, kjører ikke hensynsløst, sløser ikke med penger eller gjør ting uten å tenke.

Jeg har mange venner og alle blir sjokkerte når de hører at jeg har fått en sånn diagnose. De merker ingenting på meg.

Kan diagnosen være feil? Hva tror du? Jeg mener selv at jeg har en lett/moderat depresjon og bulimi.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nils Håvard Dahl, psykiater

Dersom du ikke har mer konflikter med folk eller er vanskeligere å være sammen med/samarbeide med enn folk flest, er jeg temmelig sikker på at diagnosen er feil.

Kan du ha bipolar II?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tussi-jente20

Dersom du ikke har mer konflikter med folk eller er vanskeligere å være sammen med/samarbeide med enn folk flest, er jeg temmelig sikker på at diagnosen er feil.

Kan du ha bipolar II?

Hei DianaF !!

Jeg har også diagnosen emosjonell ustabil pf. og har det som deg at jeg ikke er i krangel med folk. Kjenner meg ikke igjen i det iallefall. Driver selv med selvskading og har hatt bulimi. Det som kjennetegner diagnosen (dersom det er emosjonell ustabil pf du har fått) er bl.a.: raske og voldsomme svingninger i følelser og humør. Selvskading kan forekomme. Lett for å ha blandende og skiftende følelser overfor folk. F.eks. en dag kan en person være verdens snilleste og beste, mens en annen dag kan det være motsatt....og kanskje uten grunn (eller det skal lite til). Grader av mani kan forekomme.

+ + + + mere til.

Er iallefall slik jeg er blitt fortalt om er min diagnose.

Alle tegnene/symptomene trenger ikke være der altså.

Vil også bare si at jeg ble så glad over å lese at du var sykepleier. Jeg ser veldig opp til sykepleiere og leger og sånn, og ønsker å bli dette selv....men trodde det ikke var håp for sånne som meg jeg.

Lykke til videre!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest DianaF

Dersom du ikke har mer konflikter med folk eller er vanskeligere å være sammen med/samarbeide med enn folk flest, er jeg temmelig sikker på at diagnosen er feil.

Kan du ha bipolar II?

Takk for svar :)

Det var faktisk en lege som ga meg diagnosen bipolar type 2 en gang. Jeg vet så lite om den at jeg kan ikke si om jeg har den eller ikke. Har hatt èn langvarig og èn kortvarig depresjon i livet mitt.

Jeg er absolutt ikke i flere konflikter enn folk flest. Kan ikke fordra konflikter og prøver å holde meg unna de... Jeg er heller ikke sånn som Tussi-jente 20 som skifter syn på folk fra dag til dag. Jeg ser ikke svart-hvitt på ting og tenker ikke at mennesker er enten gode eller onde.

Vet selv at jeg kan være ustabil i forhold til at jeg ikke kan styre nedturene mine og at jeg skader meg selv/kaster opp hvis ting blir for vanskelig, men tror selv at dette ikke er en personlighetsforstyrrelse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ms hendrichs

Takk for svar :)

Det var faktisk en lege som ga meg diagnosen bipolar type 2 en gang. Jeg vet så lite om den at jeg kan ikke si om jeg har den eller ikke. Har hatt èn langvarig og èn kortvarig depresjon i livet mitt.

Jeg er absolutt ikke i flere konflikter enn folk flest. Kan ikke fordra konflikter og prøver å holde meg unna de... Jeg er heller ikke sånn som Tussi-jente 20 som skifter syn på folk fra dag til dag. Jeg ser ikke svart-hvitt på ting og tenker ikke at mennesker er enten gode eller onde.

Vet selv at jeg kan være ustabil i forhold til at jeg ikke kan styre nedturene mine og at jeg skader meg selv/kaster opp hvis ting blir for vanskelig, men tror selv at dette ikke er en personlighetsforstyrrelse.

jeg er en jente som tidligere har skadet meg og hatt bulimi. er nå helt frisk fra dette.

har forresten aldri blitt diagnostisert med ustabil personlighetsforstyrrelse, men med bipolar lidelse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...