Gå til innhold

Premenstruell???

Anbefalte innlegg

Vivika1365380167

Jeg har et veldig stort problem som jeg håper du kan hjelpe meg med. Jeg vet ikke helt hva som feiler meg, men jeg skal prøve å forklare deg litt.Det har seg nemlig sånn at det hender det klikker for meg. Jeg blir helt gal. Jeg gyver løs på samboeren min, og slår og sparker. Ja, jeg blir helt vill. Det er egentlig ikke noe jeg vil, men jeg vet ikke hvorfor jeg gjør det. Vi kan enten sitte å diskutere noe eller ha en liten krangel. Plutselig bare må jeg flyve på han å slå å sparke osv. Gjorde det igjen ikveld også. Jeg er nettopp ferdig med mensen. Ellers pleier det ofte å være noen dager før jeg får mensen. Vet ikke hva jeg skal gjøre jeg. Dette holder på og ødelegge forholdet vårt. Jeg har også 2 barn. Jeg kan bli sint på dem også, men jeg har aldri gjort noe på dem. Tenker også ofte på, og prøver faktisk iblant også å skade meg selv. Har du noe råd? Hvis jeg er premenstruell, så finnes det vel medisiner mot det?Jeg vet ihvertfall at jeg ikke kan holde på sånn. Han har også 2 barn, og det er ofte når han skal ha dem eller være med dem på noe at jeg blir sånn.Er jeg sjalu, eller hva er det?Tenker også ofte på om han ikke er glad i meg osv. Jeg vet jo at han er det.Håper du skjønner noe av det jeg skriver ihvertfall.Håper på svar fort.Hilsen meg

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/182265-premenstruell/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest lille rosinen

Syns det høres ut som du har et litt vanskelig følelsesliv kanskje. Og hvis du i tillegg er veldig premenstruell, så kan det være greit å få bukt med det så har du mindre å streve med...

Hormonelle prevensjonsmidler kan bidra til sterke PMS symptomer. Hvis du bruker et, kanskje du skulle prøve å bytte til noe annet? Annet merke eller annen prevensjon? Jeg skal prøve nattlysolje etterhvert for PMS plager. Jeg har lest at det kan hjelpe her på DOL. Det finnes mange andre "kjerringråd" mot PMS plager, søk litt rundt så finner du kanskje noen. Tror å drikke mye vann er bra...

Lykke til! Jeg vet hvor tøft og vanskelig det er når en føler en er "ute av kontroll", selv om jeg ikke er så aggressiv som deg... :-)

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/182265-premenstruell/#findComment-1237954
Del på andre sider

Nina Lindstad, spesialist i allmennmedisin

PMS - premenstruelt syndrom kjennetegnes oftest av magesmerter, irritabilitet, eventuelt lette vann-opphopninger, hodepine og søthunger. PMD - premenstruell dysfori er en værre variant der man kan slite med ganske betydelige depresjoner og irritabilitet i perioden fra eggløsning og frem til noen dager ut i menstruasjonen. Noen kan ha effekt av rikelig tilskudd med omega-3 og gjerne også nattlysolje. Mosjon vil bedre. P-piller vil også helpe betydelig. For mange er det nyttig med samlivsterapi; for at partneren skal skjønne hva som foregår. Kanskje kunne du selv ha nytte av psykolog-samtaler. Noen ganger kan jenter bli "helt urimelige" uten at noe i forholdet er galt, men oftest er det en kjerne av ekte følelser som kommer. Det man til daglig irriterer seg over, men klarer å holde munn om, blusser opp i mangedobbel forstand dagene før mens. Det er viktig å snakke om dette; særlig dersom dere begge har som mål at forholdet skal vare.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/182265-premenstruell/#findComment-1239107
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...