jraug Skrevet 6. februar 2001 Del Skrevet 6. februar 2001 Astmaplagene mine har kommet gradvis med årene. Jeg er nå ca. 52 år, og tester på Pef. mellom 67 -72% litt avhengig av dagsform. Trimmer relativt ofte 1-2 g. pr. uke. Benytter Singlulær astmamedisin pr. dag Jeg lurer på om i hvilken grad klima kan ha betydning for en bedret luftkvalitet og påvirkning på astmaplagene. Bor i Sandnes, ofte rått og stor luftfuktighet. Har pustevansker når luften er rå og kald, særlig rundt null grader og rimfrost. Fuktig sommerluft er også tungt. Bør jeg overveie å flytte til et mer stabilt klima, og i tilfelle hvor i Norge er det gunstig klima for astmatikere? Takk 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/18229-astma-og-klima/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Wenke Lunde, Sykepleier Skrevet 6. februar 2001 Del Skrevet 6. februar 2001 Astmatikere er som sykdommen, de varierer. Noen tåler godt fuktig vær mens andre tåler best tørt vær. Du har tydeligvis funnet ut at tørt vær er best for deg. Hva om du besøker noen i innlandet for å se om du har det bedre i tørt vær? Østlandet var tidligere et godt distrikt for astmatikere, må nå vet jeg sannelig ikke hva jeg skal si med hensyn på været. Det er i alle fall sikkert at været spiller inn. Kanskje det er en god ide å kontakte Astma-og allergiforbundet for å høre om de vet hvor i Norge det kan være best. Mange astmatikere reiser til syden når kulda setter inn og får et nytt liv. Har du prøvd det? Hvis du plages veldig mye på Sandnes, ville i alle fall jeg vurdert å flytte på meg, alt tatt i betraktning. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/18229-astma-og-klima/#findComment-81853 Del på andre sider Flere delingsvalg…
gosen Skrevet 9. februar 2001 Del Skrevet 9. februar 2001 Vedr. "jraug"s innlegg om astma. Han/hun bruker "Singulær". Jeg fikk begynnende astma symptomer oktober 1998. Fikk "Singulær" av legen. 2.desember samme år våknet jeg og begynte å bli lam. Ble etterhvert helt lam i begge armer og begge ben. Innlagt på sykehus. Lenket til rullestol. Kan nå gå igjen og bruke to av ti fingre. Alder som "jraug", og bor i Akershus. Fabrikanten av "Singulær" sendte ut generell advarsel på Internett, datert 4.desember 1998, om at lammelse kunne være bivirkning. Saken forlengst tatt opp med norske myndigheter. (Bivirkningsnemnd). Medisinen var godkjent av FDA i USA, og hadde nettopp fått midlertidig norsk godkjenning like før jeg fikk den. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/18229-astma-og-klima/#findComment-83207 Del på andre sider Flere delingsvalg…
jraug Skrevet 12. februar 2001 Forfatter Del Skrevet 12. februar 2001 Vedr. "jraug"s innlegg om astma. Han/hun bruker "Singulær". Jeg fikk begynnende astma symptomer oktober 1998. Fikk "Singulær" av legen. 2.desember samme år våknet jeg og begynte å bli lam. Ble etterhvert helt lam i begge armer og begge ben. Innlagt på sykehus. Lenket til rullestol. Kan nå gå igjen og bruke to av ti fingre. Alder som "jraug", og bor i Akershus. Fabrikanten av "Singulær" sendte ut generell advarsel på Internett, datert 4.desember 1998, om at lammelse kunne være bivirkning. Saken forlengst tatt opp med norske myndigheter. (Bivirkningsnemnd). Medisinen var godkjent av FDA i USA, og hadde nettopp fått midlertidig norsk godkjenning like før jeg fikk den. Ang. bruk av Singulær astmamedisin. Har ikke hatt noen symptomer på bivirkninger ved bruk av medisin, snarere tvert i mot. Benytter medisinen periodisk, lengrer perioder med opphold om sommeren og høsten. Har god erfaring. Holder astmaen i sjakk, noe som viser seg ved Pef-test. Har ikke hørt eller lest om bivirkninger slik som "gosen" her forteller om. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/18229-astma-og-klima/#findComment-83915 Del på andre sider Flere delingsvalg…
gosen Skrevet 20. juli 2002 Del Skrevet 20. juli 2002 Ang. bruk av Singulær astmamedisin. Har ikke hatt noen symptomer på bivirkninger ved bruk av medisin, snarere tvert i mot. Benytter medisinen periodisk, lengrer perioder med opphold om sommeren og høsten. Har god erfaring. Holder astmaen i sjakk, noe som viser seg ved Pef-test. Har ikke hørt eller lest om bivirkninger slik som "gosen" her forteller om. Jeg har ikke noe 100% bevis for sammenhengen mellom Singulair og Churg-Strauss lammelse. Men jeg har funnet en samtalegruppe på Internett for Churg- Strauss pasienter. Mange av disse har hatt samme erfaring som meg: LAMMELSE. Men ikke på langt nær alle. Min lege fortalte meg ved siste besøk der (juni 2002) at han hadde vært på internasjonal legekongress i Budapest, der sammenhengen mellom Singulair og Churg Strauss Syndrom var tatt opp som eget tema. Og at det blir igangsatt en verdens omspennende forskning på akkurat dette forholdet. Gosen, 20.7.2002 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/18229-astma-og-klima/#findComment-285840 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.