Gå til innhold

NHD - det evige diagnose sp.målet.


LaLunaMoon

Anbefalte innlegg

Hei. Hmm... ble langt dette. Men poenget kommer til slutt... =D

Har blitt utskrevet fra psykiatrisk avdeling for en tid siden. Da jeg kom dit hadde jeg diagnose Bulimi og Bipolar lidelse.

Har på det siste psykehuset vært til spesialist i utredning av bipolare tilstander og også han kom fram til at jeg har bipolar 2.

Men på epikrisen fra psykehuset står det at jeg har

Emosjonelt ustabil personlighets forstyrrelse, type borderline.

Det har flere leger/psykiatere og psykologer konkludert med tidligere at det har jeg IKKE. Samt at i en alder av 20 år, så syns de jeg er for ung til å få en slik diagnose, siden jeg bare ha vært syk i kort tid. (har hatt flere episoder med intox)

Kort sagt, de som kjenner meg og har kjent meg lenge, deriblant ei med psykolg utdanning, sier jeg overhode ikke passer inn i noen av kravene for borderline.

Likevel setter de på psykehuset den diagnosen på bakgrunn av oppholdet der, hvor jeg var innlagt sammen shizofrene og psykotiske pasienter som var svært utagerende. Noe som førte til at personalet var mye opptatt, og når jeg hadde utgang med følge var det flere dager jeg ikke fikk ut en gang, å dermed ble sinna på dem. (ikke utaggering)

Har prøvd å forklare psykologen at han og de andre legende som har satt diagnosen (som forøvrig ALDRI har møtt meg) kansje burde sett litt mer på helheten, snakket med søsknene og foreldrene mine, for å høre om jeg virkelig er SÅ vanskelig...

Men det er han altså ikke villig til.

Så...

Kan han bastant sette den diagnosen når en spesialist har uttalt noe annet, og jeg selv er MEGET uening? (foreldrene og søsknene mine også)

Håper på svar...

Klem...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

kakkerlakken

Jeg mener ikke å generalisere, men jeg har gjennom jobb sett hvor tilfeldig diagnoser kan bli satt av enkelte.

På det private plan har jeg opplevd at psykiater ikke ønsket å sette en konkret diagnose fordi det hadde liten hensikt.

Mener du å ha fått feil diagnose kan du kanskje klage til sykehuset, med kopi til fylkesmann?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest tjohooo

Jeg mener ikke å generalisere, men jeg har gjennom jobb sett hvor tilfeldig diagnoser kan bli satt av enkelte.

På det private plan har jeg opplevd at psykiater ikke ønsket å sette en konkret diagnose fordi det hadde liten hensikt.

Mener du å ha fått feil diagnose kan du kanskje klage til sykehuset, med kopi til fylkesmann?

Så lenge en får riktig behandling og blir frisk spiller det vel egentlig ikke noen rolle hvilken diagnose en får?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei det trudde eg ikkje ha hadde rett til, i tilfelle er det meget merkelig. Om du føler dårlig kontakt med behandler kan du be om å få bytte.Eller han kan ta ein test av deg.

Mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så lenge en får riktig behandling og blir frisk spiller det vel egentlig ikke noen rolle hvilken diagnose en får?

Det har du helt rett i.

Men den diagnosen blir skrevet på henvisninger fra fastlege og evt. poliklinisk behandler.

Og fremdeles er det mange som er ser på alle borderline pasienter som svært vanskelige =(

Altså... Har møtt flere ved innleggelser som har vært tildels vanskelige da... ;)

Klem

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nils Håvard Dahl, psykiater

Når en skal sette denne diagnosen, bør det skje ved at en bruker kriteriene i et diagnosesystem.

Selv om vi bruker ICD-10, bruker jeg i tillegg kriteriene i DSM-IV når jeg setter pf- diagnoser.

Dersom pasienten ønsker å få begrunnet diagnosen, går vi gjennom hvert eneste punkt. Jeg begrunner hvorfor jeg mener et punkt er oppfylt eller ikke. For ustabil pf er det 9 punkter hvorav minst 5 skal være oppfylt for at diagnosen skal stilles.

Jeg synes du kan kreve en slik gjennomgang av den som har stilt diagnosen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...