Gå til innhold

Bokanbefaling


Sofline

Anbefalte innlegg

Gjest Snoopy83

"Den mørke materien (his dark materials) - trillogien til Philip Pullman.

Kanskje ikke så veldig intellektuelt, men veldig spennende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 56
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • Freya

    10

  • ShitDiddelyDo

    9

  • Sofline

    8

  • fru Burlefot

    3

Mest aktive i denne tråden

laguna1365380434

Hva heter forfatteren? Jeg var og så filmen i går-den er også å anbefale.

Ja filmen var sterk! Forfatteren heter Joachim Fest.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ShitDiddelyDo

Er egentlig ikke så begeistret for krim heller jeg. Men det er lite som fenger for tiden, dessverre. I "gamle dager" kunne jeg ta med meg både en og to bæreposer med bøker fra biblioteket, men nå er det sjelden jeg finner noe interessant.

Samme her.

Men for min del er det noen år siden jeg leste krim, så det funker bra nå. Etter en stund pleier jeg dog å bli drittlei. Spesielt fordi alt er mer eller mindre likt.

Like over jul hadde jeg en Ingvar Ambjørnsen-periode. Leste nesten alt han har skrevet. Novellesamlinger og det som er. Fant ut at han er så utrolig mye dyktigere enn jeg først syntes etter og ha lest Elling og den slags oppskrytte verk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Samme her.

Men for min del er det noen år siden jeg leste krim, så det funker bra nå. Etter en stund pleier jeg dog å bli drittlei. Spesielt fordi alt er mer eller mindre likt.

Like over jul hadde jeg en Ingvar Ambjørnsen-periode. Leste nesten alt han har skrevet. Novellesamlinger og det som er. Fant ut at han er så utrolig mye dyktigere enn jeg først syntes etter og ha lest Elling og den slags oppskrytte verk.

Ble litt hekta på Stephen King en periode, og lå vettskremt i senga og fikk ikke sove... Hehe. Tåler verken skumle bøker eller skumle filmer jeg. *sukk*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ShitDiddelyDo

Ble litt hekta på Stephen King en periode, og lå vettskremt i senga og fikk ikke sove... Hehe. Tåler verken skumle bøker eller skumle filmer jeg. *sukk*

King var den første forfatteren jeg kasta meg på når jeg i sin tid hadde lest det som var av Hardy-guttene.

Men jeg har ikke lest han på en del år. Husker dog at det ble litt i overkant spaca for meg etter hvert.

The Shining er dog jævla skummel! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Karl Ove Knausgård.. er han norsk? Synes ikke jeg har hørt navnet før..

Ja, han er norsk. Nominert til nordisk råds litteraturpris, og nettopp fått Sørlandets litteraturpris, eller hva det het. Ikke la deg skremme av at han skriver en del om engler og bibelhistorie - det er så mye mye mer enn det, og absolutt ikke en bok for spesielt religiøst interesserte :-)

Han bor i Stockholm og har tidligere gitt ut "ute av verden".

http://www.norden.org/nr/pris/lit_pris/2005/sk/knausgard.asp

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ja, han er norsk. Nominert til nordisk råds litteraturpris, og nettopp fått Sørlandets litteraturpris, eller hva det het. Ikke la deg skremme av at han skriver en del om engler og bibelhistorie - det er så mye mye mer enn det, og absolutt ikke en bok for spesielt religiøst interesserte :-)

Han bor i Stockholm og har tidligere gitt ut "ute av verden".

http://www.norden.org/nr/pris/lit_pris/2005/sk/knausgard.asp

Høres spennende ut..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

King var den første forfatteren jeg kasta meg på når jeg i sin tid hadde lest det som var av Hardy-guttene.

Men jeg har ikke lest han på en del år. Husker dog at det ble litt i overkant spaca for meg etter hvert.

The Shining er dog jævla skummel! :)

Jeg har bare sett filmen, den var skummel nok for meg!

Hvis du vil bli livredd, les "Gerald's Game". Den skremte omtrent vannet av meg.

Men jeg er enig i at han kan bli litt i meste laget. Og ofte slutter bøkene med en overnaturlig løsning, og det passer liksom ikke inn alltid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres spennende ut..

..jeg vet at den høres nerdete ut.. :-) Men den er ikke det. Jaja, du har nå fått en drøss av tips, så kos deg med hva du enn kommer frem til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

..jeg vet at den høres nerdete ut.. :-) Men den er ikke det. Jaja, du har nå fått en drøss av tips, så kos deg med hva du enn kommer frem til!

Kan nok også klare å pløye meg gjennom hele bunken.. :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er noen forslag til bøker som i alle fall jeg har funnet interessante:

"Max elsker Nora" av Glenn Savan. Lettlest og sjarmerende bok.

"juleoriatoriet" av Gøran Tunström.

"Halvbroren" av Lars Saabye Christensen.

Av krimbøker syns jeg alle bøkene til Robert Wilson er spennende (men les dem i den rekkefølgen de har utkommet.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Saramago-frelst

Bøker av Josè Saramago (fikk nobelprisen i litteratur). Feks: "Alle Navnene" eller "En beretning om blindhet"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mrs. Wallace

Vanligvis leser jeg ikke så mye krim, men de siste par ukene har jeg kastet med på Henning Mankel. Begynte med bok 1, tok så bok 2 i et jafs, og har nå startet på bok 3.

Innen skandinavisk krim er i hvert fall Mankel en ener. Disse såkalte krimdronningene her i landet burde lese og lære.

Ellers digger jeg Lars Saabye Christensen og Ingvar Ambjørnsen (om du holder deg unna hans mer kjente titler).

Du som liker Mankell; har du lest hans svenske kollega Helene Tursten?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest kovac...

Jeg kan virkelig anbefale Jan Guillou sine bøker "Veien til Jerusalem", "Tempelridderen", "Riket ved veiens ende" og "Arven etter Arn".

Dette er historiske romaner, og er kjempegode bøker syns jeg. Klarte ikke å legge dem fra meg før jeg hadde lest dem feridg alle 4.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Iznowgood_the one and only

"Menn er fra Mars og kvinner er fra Venus"

Kanskje ikke den sjangeren du er ute etter, men jeg anbefaler den allikevel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...