Gå til innhold

PTSD og symtomer som ligner andre lidelser


Gjest PTSD

Anbefalte innlegg

Kan PTSD gi symtomer som ligner andre lidelser, og som f.eks kan forveksles med bipolar lidelse, psykose o.l.? (depresjoner, og oppstemthet, psykose)

Hvis det er slik, er da også sånn at disse symtomene kan bli borte for godt etter at man har bearbeidet det traumatiske?

Hvor "vanlig" er det og bli feildiagnostisert med en alvorlig psykisk lidelse, når man har PTSD (ikke at ikke dette er alvorlig nok i seg selv)?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

"Kan PTSD gi symtomer som ligner andre lidelser, og som f.eks kan forveksles med bipolar lidelse, psykose o.l.? (depresjoner, og oppstemthet, psykose)"

-Ja, helt klart.

"Hvis det er slik, er da også sånn at disse symtomene kan bli borte for godt etter at man har bearbeidet det traumatiske?" Det ville være logisk å tenke slik. Men det krever jo selvsagt at traumene er bearbeidet.

"Hvor "vanlig" er det og bli feildiagnostisert med en alvorlig psykisk lidelse, når man har PTSD (ikke at ikke dette er alvorlig nok i seg selv)? " Det er vanskelig for meg å svare på men NHD vet nok dette. Jeg kan ihvertfall driste meg til å si at det hender. Men, dersom behandleren vet om din ptsd og årsaken til lidelsen ved de også at et helt hav av symptomer også kan forekomme (og dermed minne om andre lidelser). Som sagt, en dyktig behandler _vet_ dette. (Skjønt noen -har- jo faktisk en borderline eller en bipolar i tillegg til sin ptsd, det ene trenger nødvendigvis ikke utelukke det andre.)

(det ble litt rotetet forklart dette, beklager)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...