Gå til innhold

Noen som har peiling?

Gjest litt blank på det området...:-(

Anbefalte innlegg

Gjest litt blank på det området...:-(

Jeg og min eksmann ble separert i fjor. Jeg har hovedomsorgen for våre to barn. Jeg skal derfor lignes i skatteklasse 2. På selvangivelsen er jeg lignet i skatteklasse 1. For min del kan jeg ikke få mer fradrag for jeg har fått tilbake alt det jeg betalte i skatt i fjor. Derfor er det ikke nødvendig for min egen del å endre skatteklasse på selvangivelsen min.

Siden min eksmann har fått restskatt, så tenkte jeg at jeg ville overføre litt av mitt fradrag til han. Tenkte å overføre det fradraget en får for barnepass til han, så kan jeg føre meg selv opp i skatteklasse 2 og få fradrag for dette. Er det noen som har peiling på om dette er lov, og om jeg vil få mindre igjen på skatten om vi gjør det slik?

Hvor mye kan en trekke ifra om en lignes i skatteklasse 2? Jeg kan trekke fra 30000 i fradrag på barnepass, tenkte å overføre dette til min eksmann. Men vil jeg tape på det da. Kan han lignes i skatteklasse 2 dersom jeg lignes i skatteklasse 1 selv om det er jeg som har mest samvær med barna?

Ble litt rotete dette her, men håper det er noen som forstår det...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

skorpionfisken

Dere får skrive en avtale dere imellom som sier at siden du har så liten inntekt, så har han hjulpet deg ved å betale barnepasset. Dere kan jo finregne på det, kanskje han betalte noen av renteutgiftene dine. Avtalen skriver dere i to eksemplarer og legger den ved begge selvangivelsene. Dere må altså da levere manuelt, og ikke via nettet.

Jeg var student da vi skiltes, og det første året skrev vi at han hadde betalt alt på lånene for å hjelpe meg økonomisk. Han fikk fradragene. Jeg fikk støtte til barnepass fra trygdekontoret, så det fradraget kunne vi ikke føre på ham.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare understreker med en eneste gang at jeg ikke har peiling. Vil bare fortelle deg at første året jeg var skilt og ble lignet i skatteklasse 2, fikk jeg tilbake MER penger enn jeg hadde betalt inn i skatt. Skjønner ikke hvordan det er mulig, men det var visst korrekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare understreker med en eneste gang at jeg ikke har peiling. Vil bare fortelle deg at første året jeg var skilt og ble lignet i skatteklasse 2, fikk jeg tilbake MER penger enn jeg hadde betalt inn i skatt. Skjønner ikke hvordan det er mulig, men det var visst korrekt.

Da må du ha hatt foreldrefradrag for store barn f.eks. eller andre ting som blir trukket direkte fra skatten, ikke fra inntekten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da må du ha hatt foreldrefradrag for store barn f.eks. eller andre ting som blir trukket direkte fra skatten, ikke fra inntekten.

Barna var ikke så store. De var 2 og 3 og 5 år gamle. Men jeg hadde inntekt under 100.000 i året, som var nederste grense for ett-eller-annet..husker ikke lenger jeg.

Uff, jeg skaper sikkert bare mer forvirring her nå :-(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...