såtrist Skrevet 26. april 2005 Del Skrevet 26. april 2005 Håper noen tar seg tid til å lese dette innlegget..... Jeg er en kvinne på 29 år som er "sikker" på at jeg har kreft....Har vært plaget med angst i mange år, og er flink til å tenke negativt.... Jeg tror jeg har føflekkreft, brystkreft og endetarmskreft..... hvertfall 1 av de må være riktig..... Symptomer: Kul i brystet. Hatt det i 5 år, vært på mammografi 3 ganger.....ingen svar....men kulen er jo der fortsatt. Får bare beskjed om at det er en kjertelknute, men at de ikke kan se noe på mammografien pga tett kjertelstruktur....så da kan de jo ta feil da.... Føflekkreft: Har noen føflekker som klør noe grusomt..... stikker liksom....har fjernet en slik føflekk for 1 år siden, og den var ikke noe gale med......men nå er det altså flere som klør, og jeg er jo sikker på at kreften har spredd seg... Endetarmskreft: Har i perioder vondt ved halebenet. Kan få det når jeg setter meg ned i en stol, når jeg går osv....akkurat som om det er en kul der....men det er jo bare periodevis da....Har tidligere blødd mye fra endetarmen, og var da til undersøkelse (5 år siden) men de fant ikke noe.... Ikke si bare at jeg skalgå til legen.....jeg kommer nok til å gjøre det, men vil høre svar fra dere først.... PLEAS!! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/182425-sikker-p%C3%A5-jeg-har-kreft/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest å være hypokonder .... Skrevet 26. april 2005 Del Skrevet 26. april 2005 Huff, det må være slitsomt 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/182425-sikker-p%C3%A5-jeg-har-kreft/#findComment-1235539 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest ikke signatur i dag-nei Skrevet 26. april 2005 Del Skrevet 26. april 2005 Hei. Skjønner egentlig veldig godt hvordan du har det! Jeg har det sånn i perioder jeg også. Tror vel nesten jeg vil si jeg har angst for å bli syk i perioder. Har fjernet flere føflekker i redsel for føflekk-kreft. Alle jeg har fjernet hittil har vært godartet. Har i perioder vondt i brystet. Da blir jeg redd for at det er noe galt med hjertet. Mistet en av foreldrene mine svært tidlig pga. hjerteinfarkt. Har vært hos legen flere ganger, tatt blant annet EKG. Alle prøver har vært fine. Mest sannsnlig muskelsmerter. Har i perioder meget vondt i endetarmen. Har i perioder store problemer med forstoppelse/treg mage. Og får da så vondt i endetarmen etter endelig å få vært på toalettet. Har vært hos legen med dette også, men ikke noe galt. Så kan jeg ha en lang periode hvor alt er ok. Jeg har det bra og tenker ikke videre på sykdom. Men, så kommer det igjen. Er nå inne i en periode hvor alt er galt igjen. Har nå oppdaget en føflekk som har litt merkelig form. Har plager med mye kvalme nå for tiden. Har vondt i brystet igjen. Kommer plutselig og blir fort borte igjen. Men er nå veldig redd for hjertet igjen. Har også problemer med hard mage, som da har resultert i smerter i endetarmen, som er så vonde at det nesten er håpløst å sitte. Skal så klart bestille meg time hos legen igjen. Greit å få sjekket at alt er ok igjen. Er nå et drøyt år siden forrige gang jeg hadde disse plagene. Så for min del har det kun sittet i hodet. Jeg har nok rett og slett angst for å bli syk. Spesielt med tanke på mine barn. Kan jo også være at det er i tankene dine også sykdommen ligger. Men det er _alltid_ greit å komme seg til legen å få en sjekk. Lykke til!! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/182425-sikker-p%C3%A5-jeg-har-kreft/#findComment-1235559 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Vesla67 Skrevet 26. april 2005 Del Skrevet 26. april 2005 Kan du ikke bare be om en biopsi (vevsprøve) av kulen i brystet? Det ville jeg gjort. Så ville jeg fått meg time hos en hudspesialist og bet han om å fjerne de føflekkene jeg var urolig for. der var to problemer ute av veien. Så ville jeg bedt om en undersøkelse av endetarmen for sikkerhetsskyld. Alt dette ville jeg fått unna fortere enn svint så jeg kunne gledet meg over denne vakre årstiden vi er inne i og koset meg med vår og sommer uten bekymringer!!! Lykke til! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/182425-sikker-p%C3%A5-jeg-har-kreft/#findComment-1235577 Del på andre sider Flere delingsvalg…
grå mus Skrevet 26. april 2005 Del Skrevet 26. april 2005 Det er veldig mange som har det slik som deg. Som er vant med å krisemaksimere og tenke det verste, for på den måten prøve å forberede seg på det verste. Men det er veldig få av de som har slike tanker som virkelig har en alvorlig sykdom. Så det første steget er vel å innse at tankene ikke er sanne. At tankene bare er tanker og ingenting mer. Det er faktisk veldig viktig for å ha det bra å ikke alltid stole på tankene/følelsene dine og å ikke alltid lytte til kroppens signaler. Alle som lytter til kroppens signaler vil før eller siden få mistanke om at de har en alvorlig sykdom. Jeg hadde en gang en foreleser som var lege og av og til fikk møte pasienter som mente de hadde feks kreft, dette til tross for gjentatte undersøkelser som ikke gav noen funn. Han spurte da om de mente ekte kreft eller tenkt kreft. Da ble pasientene overrasket over at det fantes så mange typer kreft. Jeg tror ikke det vil hjelpe deg å gå mer til legen. Det viktigste for deg er nok å bli kvitt de leie tankene, det er kanskje ikke så lett. Men du må nok innse at tankene ikke har noe med virkeligheten å gjøre. Hvis du har hatt en kul i brystet i fem år, og det hadde vært kreft, så hadde du nok trolig vært død for lengst nå. Selvsagt finnes det en liten sjanse for at denne klumpen kan bli til kreft, men nesten alt du har i kroppen kan bli til kreft. Det er faktisk normalt å ha kuler i kroppen, det kan være fett, bindevev osv. Eller det kan være kreft, men en kul som har vart så lenge, uten vekt er ikke farlig. Endetarmskreft gir som oftest veldig sterke symptomer. Det er ofte snakk om å føle at man må på do for avføring 20 ganger for dagen og at det i stedet for avføring kommer bare blod,vektnedgnag, dårlig matlyst, osv. Å ha litt blod på papiret etter å ha vært på do pga små rifter/hemorider er ganske vanlig, og ikke noe symptom på kreft. Ingenting av det du forteller er symptomer på endetarmskreft. Når det gjelder disse føflekkne, så er det normalt å ha føflekker som klør, feks på ryggen. Du har jo også fått sjekket disse føflekkene, så det er jo heller her ingenting som tyder på at det er kreft. Jeg har sett mange føflekker som det har vært kreft i, og de ser stort sett forferdelige ut. Jeg har også sett mange føflekker som er store, svarte opphovnet og blør og klør, men som det ikke har vært kreft i. Alle de syptomene du nevner er normale for et friskt menneske. Det er ingenting som tyder på at du har en alvorlig sykdom. Jeg tror også du bør unngå å oppsøke leger for kontroller, det vil trolig ikke hjelpe deg. Men det finnes psykiatere som er veldig flinke til å helbrede angsten din. Dette pleier ikke ta lang tid. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/182425-sikker-p%C3%A5-jeg-har-kreft/#findComment-1235765 Del på andre sider Flere delingsvalg…
såtrist Skrevet 26. april 2005 Forfatter Del Skrevet 26. april 2005 Det er veldig mange som har det slik som deg. Som er vant med å krisemaksimere og tenke det verste, for på den måten prøve å forberede seg på det verste. Men det er veldig få av de som har slike tanker som virkelig har en alvorlig sykdom. Så det første steget er vel å innse at tankene ikke er sanne. At tankene bare er tanker og ingenting mer. Det er faktisk veldig viktig for å ha det bra å ikke alltid stole på tankene/følelsene dine og å ikke alltid lytte til kroppens signaler. Alle som lytter til kroppens signaler vil før eller siden få mistanke om at de har en alvorlig sykdom. Jeg hadde en gang en foreleser som var lege og av og til fikk møte pasienter som mente de hadde feks kreft, dette til tross for gjentatte undersøkelser som ikke gav noen funn. Han spurte da om de mente ekte kreft eller tenkt kreft. Da ble pasientene overrasket over at det fantes så mange typer kreft. Jeg tror ikke det vil hjelpe deg å gå mer til legen. Det viktigste for deg er nok å bli kvitt de leie tankene, det er kanskje ikke så lett. Men du må nok innse at tankene ikke har noe med virkeligheten å gjøre. Hvis du har hatt en kul i brystet i fem år, og det hadde vært kreft, så hadde du nok trolig vært død for lengst nå. Selvsagt finnes det en liten sjanse for at denne klumpen kan bli til kreft, men nesten alt du har i kroppen kan bli til kreft. Det er faktisk normalt å ha kuler i kroppen, det kan være fett, bindevev osv. Eller det kan være kreft, men en kul som har vart så lenge, uten vekt er ikke farlig. Endetarmskreft gir som oftest veldig sterke symptomer. Det er ofte snakk om å føle at man må på do for avføring 20 ganger for dagen og at det i stedet for avføring kommer bare blod,vektnedgnag, dårlig matlyst, osv. Å ha litt blod på papiret etter å ha vært på do pga små rifter/hemorider er ganske vanlig, og ikke noe symptom på kreft. Ingenting av det du forteller er symptomer på endetarmskreft. Når det gjelder disse føflekkne, så er det normalt å ha føflekker som klør, feks på ryggen. Du har jo også fått sjekket disse føflekkene, så det er jo heller her ingenting som tyder på at det er kreft. Jeg har sett mange føflekker som det har vært kreft i, og de ser stort sett forferdelige ut. Jeg har også sett mange føflekker som er store, svarte opphovnet og blør og klør, men som det ikke har vært kreft i. Alle de syptomene du nevner er normale for et friskt menneske. Det er ingenting som tyder på at du har en alvorlig sykdom. Jeg tror også du bør unngå å oppsøke leger for kontroller, det vil trolig ikke hjelpe deg. Men det finnes psykiatere som er veldig flinke til å helbrede angsten din. Dette pleier ikke ta lang tid. Takker for svar! Klumpen i brystet er nok sannsynligvis ikke kreft....om jeg skal tenke fornuftig. Den har vel egentlig ikke vokst, og er bare øm like før menstruasjonen, altså hormonelle forandringer. Føflekken er på brystet. Den har klødd periodevis i flere år. Legen så på den i høst, og sa at den så grei ut. Men nå har altså en annen føflekk begynt å klø.....og den er på siden av ryggen.... skal også nevne at jeg generelt sett klør veldig mye over alt for tiden...... kanskje det er noe jeg er allergisk mot? Evt. veldig tørr i huden? Angående endetarmskreft har jeg ikke vært til undersøkelse for. Den gang jeg var til undersøkelse for vel 5 år siden, var det pga store blødninger ved toalettbesøk. Ikke bare blod på papiret, men hele toalettskålen ble rød... Akkurat som om noe sprakk når jeg skulle på do.... var da til rektoskopi og de fant ingenting....hadde ikke noe hemorider heller... men en fissur (rift) like ved åpningen... så kanskje det var denne som lagde blødningene..... men det er lenge siden jeg blødde sist....kanskje 2 år siden eller noe slikt. Poenget er at symptomene nå er anderledes.... Jeg har stort sett treg mage, og er sjelden på do... dvs. at det kan gå mange dager mellom hver gang. Har liksom alltid vært sånn. Må ikke sitte og trykke noe særlig, men det kommer liksom bare ut mange klumper, og ikke en hel avføring.... I det siste 1/2 året har jeg periodevis fått smerter ved halebeinet, og følelsen av at "det er noe der"... kan kjennes ut som luft, eller at det kanskje er avføring der? Eller en svulst da! Disse periodene kan vare noen uker. Da kan det være vondt i halebenet når jeg setter meg ned, og enkelte dager også vondt når jeg går. Så er jeg bra en periode igjen.... De dårlige periodene kan det i tillegg være vondt å ha sex.... akkurat som det er noe som trykker der.... Jeg har ikke gått ned i vekt, mistet matlysten eller føler jeg må ofte på do.... 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/182425-sikker-p%C3%A5-jeg-har-kreft/#findComment-1235828 Del på andre sider Flere delingsvalg…
grå mus Skrevet 26. april 2005 Del Skrevet 26. april 2005 Takker for svar! Klumpen i brystet er nok sannsynligvis ikke kreft....om jeg skal tenke fornuftig. Den har vel egentlig ikke vokst, og er bare øm like før menstruasjonen, altså hormonelle forandringer. Føflekken er på brystet. Den har klødd periodevis i flere år. Legen så på den i høst, og sa at den så grei ut. Men nå har altså en annen føflekk begynt å klø.....og den er på siden av ryggen.... skal også nevne at jeg generelt sett klør veldig mye over alt for tiden...... kanskje det er noe jeg er allergisk mot? Evt. veldig tørr i huden? Angående endetarmskreft har jeg ikke vært til undersøkelse for. Den gang jeg var til undersøkelse for vel 5 år siden, var det pga store blødninger ved toalettbesøk. Ikke bare blod på papiret, men hele toalettskålen ble rød... Akkurat som om noe sprakk når jeg skulle på do.... var da til rektoskopi og de fant ingenting....hadde ikke noe hemorider heller... men en fissur (rift) like ved åpningen... så kanskje det var denne som lagde blødningene..... men det er lenge siden jeg blødde sist....kanskje 2 år siden eller noe slikt. Poenget er at symptomene nå er anderledes.... Jeg har stort sett treg mage, og er sjelden på do... dvs. at det kan gå mange dager mellom hver gang. Har liksom alltid vært sånn. Må ikke sitte og trykke noe særlig, men det kommer liksom bare ut mange klumper, og ikke en hel avføring.... I det siste 1/2 året har jeg periodevis fått smerter ved halebeinet, og følelsen av at "det er noe der"... kan kjennes ut som luft, eller at det kanskje er avføring der? Eller en svulst da! Disse periodene kan vare noen uker. Da kan det være vondt i halebenet når jeg setter meg ned, og enkelte dager også vondt når jeg går. Så er jeg bra en periode igjen.... De dårlige periodene kan det i tillegg være vondt å ha sex.... akkurat som det er noe som trykker der.... Jeg har ikke gått ned i vekt, mistet matlysten eller føler jeg må ofte på do.... Kløen i føflekkene og på huden er nok ikke noe farlig. Vanlig etter en kald vinter. Eller det kan være litt allergi, pefs vaskepulver osv. Men poenget er at det ikke tyder på at det er kreft.Problemet ditt er nok at du kobler kløe i huden til hudkreft, enda det er 100 andre ting som er mer sannsynlig. De flest føflekker som dete r kreft i, ser helf forferdelige ut. Så ille at DU ville sikkert ramlet av stolen. Men du har jo det vanskelig når du tror du har kreft, minst like ille som en som har fått diagnosen kreft. Og det er dette du må få orden på, ikke undersøke flere kroppslige symptomer. Slik du beskriver avføringsmønstert ditt, er det jo litt spesielt, men ikke unormalt. Hvis du alltid har hatt det slik, er det nok naturlig for deg. Treg mage kan gi smerter ved halebeinet. Store mengeder blod i toalettet etter avføring er ikke vanlig, men det er tross alt fem år siden, så det er ingenting som tyder på noe alvorlig. Etter fem år med ubehandlet kreft i magen ,ville du trolig vært død. Og du hadde ikke vært kvitt det i fem år, tro meg. Det kan ha vært en stor hemorride/større rift som er vanlig for de som har treg mage. Selvfølgelig kan du ha kreft i magen, eller hudkreft, eller brystkreft. Det kan jeg og, det, utan at jeg vet om det. Og alle andre KAN ha kreft et eller annet sted. Men det er ingen av symptomene dine som tyder på at du har det. Lykke til! Angående endetarmskreft har jeg ikke vært til undersøkelse for. Den gang jeg var til undersøkelse for vel 5 år siden, var det pga store blødninger ved toalettbesøk. Ikke bare blod på papiret, men hele toalettskålen ble rød... Akkurat som om noe sprakk når jeg skulle på do.... var da til rektoskopi og de fant ingenting....hadde ikke noe hemorider heller... men en fissur (rift) like ved åpningen... så kanskje det var denne som lagde blødningene..... men det er lenge siden jeg blødde sist....kanskje 2 år siden eller noe slikt. Poenget er at symptomene nå er anderledes.... Jeg har stort sett treg mage, og er sjelden på do... dvs. at det kan gå mange dager mellom hver gang. Har liksom alltid vært sånn. Må ikke sitte og trykke noe særlig, men det kommer liksom bare ut mange klumper, og ikke en hel avføring.... I det siste 1/2 året har jeg periodevis fått smerter ved halebeinet, og følelsen av at "det er noe der"... kan kjennes ut som luft, eller at det kanskje er avføring der? Eller en svulst da! Disse periodene kan vare noen uker. Da kan det være vondt i halebenet når jeg setter meg ned, og enkelte dager også vondt når jeg går. Så er jeg bra en periode igjen.... De dårlige periodene kan det i tillegg være vondt å ha sex.... akkurat som det er noe som trykker der.... Jeg har ikke gått ned i vekt, mistet matlysten eller føler jeg må ofte på do.... 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/182425-sikker-p%C3%A5-jeg-har-kreft/#findComment-1235862 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest rosa73 Skrevet 28. april 2005 Del Skrevet 28. april 2005 Takker for svar! Klumpen i brystet er nok sannsynligvis ikke kreft....om jeg skal tenke fornuftig. Den har vel egentlig ikke vokst, og er bare øm like før menstruasjonen, altså hormonelle forandringer. Føflekken er på brystet. Den har klødd periodevis i flere år. Legen så på den i høst, og sa at den så grei ut. Men nå har altså en annen føflekk begynt å klø.....og den er på siden av ryggen.... skal også nevne at jeg generelt sett klør veldig mye over alt for tiden...... kanskje det er noe jeg er allergisk mot? Evt. veldig tørr i huden? Angående endetarmskreft har jeg ikke vært til undersøkelse for. Den gang jeg var til undersøkelse for vel 5 år siden, var det pga store blødninger ved toalettbesøk. Ikke bare blod på papiret, men hele toalettskålen ble rød... Akkurat som om noe sprakk når jeg skulle på do.... var da til rektoskopi og de fant ingenting....hadde ikke noe hemorider heller... men en fissur (rift) like ved åpningen... så kanskje det var denne som lagde blødningene..... men det er lenge siden jeg blødde sist....kanskje 2 år siden eller noe slikt. Poenget er at symptomene nå er anderledes.... Jeg har stort sett treg mage, og er sjelden på do... dvs. at det kan gå mange dager mellom hver gang. Har liksom alltid vært sånn. Må ikke sitte og trykke noe særlig, men det kommer liksom bare ut mange klumper, og ikke en hel avføring.... I det siste 1/2 året har jeg periodevis fått smerter ved halebeinet, og følelsen av at "det er noe der"... kan kjennes ut som luft, eller at det kanskje er avføring der? Eller en svulst da! Disse periodene kan vare noen uker. Da kan det være vondt i halebenet når jeg setter meg ned, og enkelte dager også vondt når jeg går. Så er jeg bra en periode igjen.... De dårlige periodene kan det i tillegg være vondt å ha sex.... akkurat som det er noe som trykker der.... Jeg har ikke gått ned i vekt, mistet matlysten eller føler jeg må ofte på do.... Du har fått gode svar av "grå mus". Hør på henne! Jeg har selv hatt det som deg i mange år. Gikk rundt og ventet på at en alvorlig sykdom skulle ramme meg. Fikk etterhvert uforklarlige smerter og plager. I ettertid ser jeg veldig tydelig at disse symptomene var psykisk betinget. Det er faktisk ganske utrolig hvor mange fysiske symptomer det går an å få bare fordi man er engstelig! Nå har jeg kommet ut av denne atferden og jeg går ikke lenger rundt og tror at jeg har kreft el.l. Sjekker brystene og føflekker jevnlig, men ikke noe mer enn det. Og det er deilig å slippe å engste seg hele tiden! Jeg ser nå at jeg har brukt veldig mye av livet mitt på å være redd. Og det skjedde jo ikke! Jeg engstet meg "forgjeves" (heldigvis). Synes du skal oppsøke en psykolog. Det finnes nå eksperter på hypokondri som helst sikkert kan hjelpe deg. For det er det du lider av: hypokondri. Og det er en lidelse du skal ta alvorlig for den stjeler så mye av livet ditt. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/182425-sikker-p%C3%A5-jeg-har-kreft/#findComment-1238676 Del på andre sider Flere delingsvalg…
såtrist Skrevet 28. april 2005 Forfatter Del Skrevet 28. april 2005 Du har fått gode svar av "grå mus". Hør på henne! Jeg har selv hatt det som deg i mange år. Gikk rundt og ventet på at en alvorlig sykdom skulle ramme meg. Fikk etterhvert uforklarlige smerter og plager. I ettertid ser jeg veldig tydelig at disse symptomene var psykisk betinget. Det er faktisk ganske utrolig hvor mange fysiske symptomer det går an å få bare fordi man er engstelig! Nå har jeg kommet ut av denne atferden og jeg går ikke lenger rundt og tror at jeg har kreft el.l. Sjekker brystene og føflekker jevnlig, men ikke noe mer enn det. Og det er deilig å slippe å engste seg hele tiden! Jeg ser nå at jeg har brukt veldig mye av livet mitt på å være redd. Og det skjedde jo ikke! Jeg engstet meg "forgjeves" (heldigvis). Synes du skal oppsøke en psykolog. Det finnes nå eksperter på hypokondri som helst sikkert kan hjelpe deg. For det er det du lider av: hypokondri. Og det er en lidelse du skal ta alvorlig for den stjeler så mye av livet ditt. Takker for svar! Men man skal vel ikke avskrive det helt at det kan være kreft? Eller noe annet gale? OK, jeg er ganske sikker på aty jeg ikke har brystkreft eller føflekkreft, men det som bekymrer meg mest er det jeg kjenner ved halebenet.... Det har jeg jo ikke sjekket før..... det begynte vel høsten 2004 tror jeg..... Men det er bare i perioder da. Og jeg har ikke helt normal avføringsmønster, men så er jeg lite flink til å få i meg nok væske i løpet av døgnet, også trimmer jeg litt lite..... også er jeg engstelig da..... 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/182425-sikker-p%C3%A5-jeg-har-kreft/#findComment-1238999 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest rosa73 Skrevet 28. april 2005 Del Skrevet 28. april 2005 Takker for svar! Men man skal vel ikke avskrive det helt at det kan være kreft? Eller noe annet gale? OK, jeg er ganske sikker på aty jeg ikke har brystkreft eller føflekkreft, men det som bekymrer meg mest er det jeg kjenner ved halebenet.... Det har jeg jo ikke sjekket før..... det begynte vel høsten 2004 tror jeg..... Men det er bare i perioder da. Og jeg har ikke helt normal avføringsmønster, men så er jeg lite flink til å få i meg nok væske i løpet av døgnet, også trimmer jeg litt lite..... også er jeg engstelig da..... Nok en gang, ta kontakt med en lege/psykolog som kan henvise deg til rette vedkommende. Du trenger kanskje hjelp til å snu tankemønsteret ditt. Tro meg, du kaster bort mye av livet slik du holder på nå... Har vært der selv.. INGEN kan fullstendig utelukke at de har kreft eller en annen sykdom. Det kan ramme oss alle. Men ta ikke sorgene på forskudd! Sannsynligheten er liten og det er det du må lære deg å tenke på. Og, joda. Jeg er helt sikker på at du ikke har kreft. Mange smerter er psykisk betinget, og er de det ikke er det som oftest noe ufarlig. Det er helt normalt å ha småplager rundt omkring i kroppen. Håper virkelig du klarer å snu tankegangen din. All statistikk og sannsynlighet tilsier at du har et langt liv foran deg og hvorfor kaste det bort på frykt? Start nå med å glede deg over livet! Hilsen en som vet akkurat hvordan du har det, men som klarte å fylle livet med mer meningsfulle tanker... 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/182425-sikker-p%C3%A5-jeg-har-kreft/#findComment-1239365 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Maggi Skrevet 29. april 2005 Del Skrevet 29. april 2005 Det er svært anstrengende og tappende å ha angst for å være alvorlig syk. Det er selvsagt ingen som kan garantere at du ikke har en sykdom som etterhvert vil gjøre deg alvorlig syk, men det er svært lite sannsynlig at det er tilfellet. Det mest sannsynlige er at du har angst for å være syk, er mer oppmerksom på kroppslige symptomer (det er normalt å kjenne at kroppen "lever", og vi har alle "vondt`er") enn folk flest og bruker uforholdsmessig mye energi på dette. Det er trist for deg om du skal fokusere altfor mye på dette. Dersom det utelukkes kreft i endetarmen, kanskje du begynner å frykte andre, alvorlige lidelser i kroppen din. Jeg kjenner godt igjen frykten du beskriver, men tror det er viktig å snu tankene til det at du ikke er garantert noe. Forsøk å snu tankene inn i et spor på at det er langt mer sannsynlig at vondt`ene skyldes noe normalt og udramatisk, noe som kan gå over. Det er det som er tilfellet for de aller, aller fleste av oss. Og forsøk å tenke at det også finnes en vei gjennom ting, også om det aller verste skulle skje. Mange blir fore eksempel friske etter behandling for kreft. Forsøk å snu tankene til mestring istedet for frykt. Du kan kontrollere tankene dine rundt situasjonen, men helsen kan du ikke påvirke uansett. Jeg ønsker deg lykke til! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/182425-sikker-p%C3%A5-jeg-har-kreft/#findComment-1240969 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Maggi Skrevet 29. april 2005 Del Skrevet 29. april 2005 Kan du ikke bare be om en biopsi (vevsprøve) av kulen i brystet? Det ville jeg gjort. Så ville jeg fått meg time hos en hudspesialist og bet han om å fjerne de føflekkene jeg var urolig for. der var to problemer ute av veien. Så ville jeg bedt om en undersøkelse av endetarmen for sikkerhetsskyld. Alt dette ville jeg fått unna fortere enn svint så jeg kunne gledet meg over denne vakre årstiden vi er inne i og koset meg med vår og sommer uten bekymringer!!! Lykke til! Problemet er kanskje at det vil oppstå nye ting å være redd for hvis man har angst for sykdommer. Dersom man ble kvitt angsten for å ha kreft ved å ta biopsier, og så vips.. så lå sommeren foran deg, så ville det ikke vært så mange hypokondere i verden. (Nå sier jeg ikke at trådstarter nødvendigvis er hypokonder, altså! Jeg mener bare at det kanskje ikke er fullt så enkelt.) 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/182425-sikker-p%C3%A5-jeg-har-kreft/#findComment-1240974 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Lykke til =) Skrevet 1. mai 2005 Del Skrevet 1. mai 2005 Har ikke lest alle som har svart deg, orker ikke det, men vil bare si at jeg også har en kul i brystet, har hatt det i tre år nå. Tror ikke du har kreft i den, for ellers hadde den vokst. Hos meg har puppen vokst nå,(men ikke kulen) har merket den forandringen den siste måneden, og at den er veldig sår, og mye hardere enn den andre, så jeg skal undersøke den, er skikkelig redd for at det skal være kreft... (psm er det ikke, for man har ikke pms i en hel måned heller) Jeg skal også ta den vekk. Orker ikke å bekymre meg for den lenger. Det er jo ikke naturlig å ha kul heller, selv om det er like stor sjanse for å få kreft med kul, som uten kul, men alikevel... Det med føflekk. Vokser det hår ut av de? har de forandret seg de siste årene? Hvis det vokser hår så er de ikke no farlig;) men hvis de har forandret seg så ville jeg tatt den vekk. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/182425-sikker-p%C3%A5-jeg-har-kreft/#findComment-1242212 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Glemte å slette ja Skrevet 5. mai 2005 Del Skrevet 5. mai 2005 Kløen i føflekkene og på huden er nok ikke noe farlig. Vanlig etter en kald vinter. Eller det kan være litt allergi, pefs vaskepulver osv. Men poenget er at det ikke tyder på at det er kreft.Problemet ditt er nok at du kobler kløe i huden til hudkreft, enda det er 100 andre ting som er mer sannsynlig. De flest føflekker som dete r kreft i, ser helf forferdelige ut. Så ille at DU ville sikkert ramlet av stolen. Men du har jo det vanskelig når du tror du har kreft, minst like ille som en som har fått diagnosen kreft. Og det er dette du må få orden på, ikke undersøke flere kroppslige symptomer. Slik du beskriver avføringsmønstert ditt, er det jo litt spesielt, men ikke unormalt. Hvis du alltid har hatt det slik, er det nok naturlig for deg. Treg mage kan gi smerter ved halebeinet. Store mengeder blod i toalettet etter avføring er ikke vanlig, men det er tross alt fem år siden, så det er ingenting som tyder på noe alvorlig. Etter fem år med ubehandlet kreft i magen ,ville du trolig vært død. Og du hadde ikke vært kvitt det i fem år, tro meg. Det kan ha vært en stor hemorride/større rift som er vanlig for de som har treg mage. Selvfølgelig kan du ha kreft i magen, eller hudkreft, eller brystkreft. Det kan jeg og, det, utan at jeg vet om det. Og alle andre KAN ha kreft et eller annet sted. Men det er ingen av symptomene dine som tyder på at du har det. Lykke til! Angående endetarmskreft har jeg ikke vært til undersøkelse for. Den gang jeg var til undersøkelse for vel 5 år siden, var det pga store blødninger ved toalettbesøk. Ikke bare blod på papiret, men hele toalettskålen ble rød... Akkurat som om noe sprakk når jeg skulle på do.... var da til rektoskopi og de fant ingenting....hadde ikke noe hemorider heller... men en fissur (rift) like ved åpningen... så kanskje det var denne som lagde blødningene..... men det er lenge siden jeg blødde sist....kanskje 2 år siden eller noe slikt. Poenget er at symptomene nå er anderledes.... Jeg har stort sett treg mage, og er sjelden på do... dvs. at det kan gå mange dager mellom hver gang. Har liksom alltid vært sånn. Må ikke sitte og trykke noe særlig, men det kommer liksom bare ut mange klumper, og ikke en hel avføring.... I det siste 1/2 året har jeg periodevis fått smerter ved halebeinet, og følelsen av at "det er noe der"... kan kjennes ut som luft, eller at det kanskje er avføring der? Eller en svulst da! Disse periodene kan vare noen uker. Da kan det være vondt i halebenet når jeg setter meg ned, og enkelte dager også vondt når jeg går. Så er jeg bra en periode igjen.... De dårlige periodene kan det i tillegg være vondt å ha sex.... akkurat som det er noe som trykker der.... Jeg har ikke gått ned i vekt, mistet matlysten eller føler jeg må ofte på do.... Ja ha ja. Såtrist og gråmus er den samme???? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/182425-sikker-p%C3%A5-jeg-har-kreft/#findComment-1247892 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest engstelig ung mor Skrevet 7. mai 2005 Del Skrevet 7. mai 2005 Huff, det må være slitsomt Jeg vet hvordan du har det. Er helt lik selv. Har også en kul i brystet. Den vokser ikke. Av meg tok de ultralyd for vevet var for tett for mammografi. Har to store kuler på halsen, legen mener dette er lymfekjertler som vil være der bestandig. Av å lese artikler bla. her blir man jo gal. her vinkler man jo alt til kreft. Vi får jobbe med det psykiske tror jeg. orker ikke flere destruktive dager. Vi er nok helt friske. Lykke til.. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/182425-sikker-p%C3%A5-jeg-har-kreft/#findComment-1249075 Del på andre sider Flere delingsvalg…
grå mus Skrevet 11. mai 2005 Del Skrevet 11. mai 2005 Ja ha ja. Såtrist og gråmus er den samme???? Nei, jeg er nok ikke den samme som såtrist, men liker å ha innlegget jeg svarer på i innlegget, så jeg kan følge med. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/182425-sikker-p%C3%A5-jeg-har-kreft/#findComment-1253684 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.