Gå til innhold

Anbefalte innlegg

du vil kanskje riste på hodet og tro jeg er små gal når jeg skriver dette innlegget, men for meg føles det ut som ramme alvor...Jeg jobber på sykehus, og burde vel ha tilstrekkelige kunnskaper (er ikke sykepleier eller lege, men allikvel) Vi har personalskap som alle på avdelingen deler, på disse nøkkelene henger det sikkerhetsnåler. Her en dag satt jeg og plukket på denne sikkerhetsnålen og så stakk jeg meg plutselig i fingeren, tenkte ikke noe på det først. Men nå har jeg fått en grusom angst som ikke forsvinner hva om jeg har blitt HIV smittet på denne måten???Jeg klarer ikke tenkte logisk og rasjonelt i denne situasjonen. Er jeg i noen risiko og brude jeg teste meg?? eller er jeg rett og slett blitt gal...??

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/182445-livredd-og-sm%C3%A5gal/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Miklos Degre, Dr Med Spesialist i mikrobiologi

Jeg tror du er hverken risiko eller gal. Du har fått en tanke i hodet som du ikke greier å sortere ut fornuftig og nå går rundt og engster deg. Jeg kan kanskje hjelpe deg med å sette din situasjon i relasjon til kjente forhold. Da kan du kanksje tenke litt klarere.

Forekomst av HIV er meget lav i Norge. Det er kanskje et par tusen smittede personer alt i alt, og de aller fleste av disse tilhører risikåmiljøene. Det er ikkespesiell høy forekomst blant helsepersonell som du møter på sykehuset. Så sjansen for at det er noen som var innom personalskapet med positiv HIv er meget-meget liten. Så var det stikket. Et lite stikk representerer minimalt risiko. Dypere stikk, og stikk med sprøytespiss eller grovere gir noe større fare. En sikkerhetsnål tilhører uten tvil minimalrisikogruppen. Dessuten hvis sikkerhetsnålen skulle være forourenset med levende virus, så burde det være noe spor, og helst relativt fersk om at det var blod på den.

Min konklusjon er altså at du bør glemme det. Sjansen for at du er smittet er helt minimalt.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...