Gå til innhold

mensen kommer ikke tilbake. HASTER!


lonelyforever

Anbefalte innlegg

lonelyforever

hei, jeg er en jente på staks 16 år. Da jeg vår rundt 14 år fikk jeg anorexia. I en del måneder nå har jeg prøvd å bli frisk, jeg spiser nok om dagen. Heldigvis kom jeg ut av den onde sirkelen mye tidligere enn det andre opplever. Det psykiske henger jo igjen. Det minste jeg veide var rundt 35 kilo. Men mensen har ikke ennå kommet tilbake. Jeg husker ikke akkurat når den forsvant under sykdommen, men det har gått maaange måneder nå.Å jeg er skikkelig redd for ikke å kunne bli gravid. Får nesten ikke sove om natta. Er det noe jeg kan gjøre?Er det noe som kan hjelpe til at den kommer tilbake? Jeg begynner å bli virkelig redd.Dette kan jo ødelegge en stor del av framtia mi.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest ragazza

Hei,

For det første kan det ta lang tid før kroppen din stabiliserer seg nok til at den kan "sette i gang" hele reproduksjonsapparatet ditt igjen. Jeg var uten mensen i 7 år før den dukket opp igjen, men hvis du spiser praktisk talt eller helt normalt, jevnt, tar det garantert ikke så lang tid for deg...

For det andre, så er det litt trist at en 16-åring mht. skader av sf er mest opptatt av det å kunne få barn i fremtiden (noe du sikkert vil kunne!), synes jeg...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jorunn Sundgot-Borgen, Doktor Scient

KJære lonelyforever

Det at mensen uteblir ved underernæring eller psykisk stress er vanlig. For de fleste vil mensen komme tilbake og du kan få en regelmessig syklus. Den kommer ikke nødvendigvis med en gang du har normalisert vekt, men det kan gå noen måneder i etterkant av det. Dersom du nå er "normalvektig" og vet at du får i deg tilstrekkelig med energi bør den komme av seg selv. Hvis den ikke så gjør ville jeg kontaktet en lege som kan vurdere om mensen skal igangsettes ved hjelp av hormontilførsel. Dersom du nå spiser tilstrekkelig trenger du ikke frykte for at du ikke skulle kunne bli gravid senere. Men det er viktig å få tilbake mensen av flere grunner så jeg anbefaler deg å søke lege hvis den ikke kommer innen sommeren. Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...