Gå til innhold

Koketid gulrot?


Åsemor

Anbefalte innlegg

Tenkte å lage ordentlig middag i dag, poteter, gulrot og kjøttkaker. At kjøttkakene er fra Fjorland får heller være.

Men når skal jeg hive gulrota oppi til potetene? Den skal vel ikke koke like lenge? Liker ikke at den er på grensa til mos, må være litt tyggemotstand også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvis du deler en gulrot i 2-3 deler kan de koke akkurat like lenge som potetene. Men hvis de skal ligge sammen, bør du råskrelle potetene, synes jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg pleier å skjære gulrøttene i skiver, ca en cm tykke, og koke de alene i vann med bittelitt sukker i. Koker dem kanskje i ti minutter - kun til du så vidt kan stikke en kniv gjennom. De må ikke blir for myke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet ikke engang hvor lenge potetene skal koke jeg da...

Til du kan stikke en kniv inn i dem uten at det er hardt :-)

Vi koker alltid på rist. Det tar vel en 30-40 minutter. Vet ikke helt. Store poteter kan du dele i to for at det ikke skal ta for lang tid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet ikke engang hvor lenge potetene skal koke jeg da...

Kommer an på hva slags sort det er og hvor store potetene er. Etter min erfaring har mandelpoteter ganske kort koketid - 20 min kanskje? Rundpoteter må koke MINST en halvtime, noen ganger mer. Men mindre hvis du deler dem i to først.

For å slippe å la hele middagen stå og vente på potetene, så kan du koke dem ferdig i god tid, faktisk. Så heller du ut vannet og pakker hele kjelen (med lokk) inn i et stort håndkle. De holder seg mer enn varme nok lenge!! :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

fei1365380229

Spørs litt hvordan poteter du har kjøpt, men stort sett så tar det vel 1/2 time.

Kok opp vannet, legg potetene oppi, ha på lokk og skru ned platen til minste (en), jeg koker stort sett gulrøttene sammen med potetene, men da har jeg skjært dem opp i ca. 5 cm lange deler. Vil du ha dem litt mindre "møre" putt dem oppi etter ca. 10 minutter. Se at det bobler etterpå hvis ikke sett platen litt opp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet ikke engang hvor lenge potetene skal koke jeg da...

Bruker å sjekke etter 25 minutter jeg da. Og koker gulrøttene sammen med (skrelte) poteter. Hvis du har store gulrotbiter kan de være litt harde etter 25 minutter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet ikke engang hvor lenge potetene skal koke jeg da...

Ca. en halvtime med skallet på, litt mindre hvis de er råskrelte.

Prøv med en kniv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du deler en gulrot i 2-3 deler kan de koke akkurat like lenge som potetene. Men hvis de skal ligge sammen, bør du råskrelle potetene, synes jeg.

Potetene er skrelt og kuttet i to. Ikke alle da, men de største.

Men så fikk jeg melding om at sambo må jobbe litt ekstra, så da får jeg ikke satt igang middagen før han kommer hjem, og slipper å beregne tida.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Potetene er skrelt og kuttet i to. Ikke alle da, men de største.

Men så fikk jeg melding om at sambo må jobbe litt ekstra, så da får jeg ikke satt igang middagen før han kommer hjem, og slipper å beregne tida.

OK. Da kan du kutte gulrøttene i to eller tre, tvers over, så skulle det stemme bra.

Gulrøtter er nokså seinkokte. Men enda verre er kålrot. På julaften måtte jeg koke den i flere ÅR til stappa selv om den var kuttet i småbiter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Potetene er skrelt og kuttet i to. Ikke alle da, men de største.

Men så fikk jeg melding om at sambo må jobbe litt ekstra, så da får jeg ikke satt igang middagen før han kommer hjem, og slipper å beregne tida.

Før du setter det over, lar du alt ligge i kaldt vann i kjelen med lokk på. Pass på at vannet dekker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Før du setter det over, lar du alt ligge i kaldt vann i kjelen med lokk på. Pass på at vannet dekker.

Jeg blir nesten litt imponert over meg selv jeg, for det står i vann i kjele med lokk. :D

Men jeg har en høne å plukke med damen som burde lært meg å bli husmor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg blir nesten litt imponert over meg selv jeg, for det står i vann i kjele med lokk. :D

Men jeg har en høne å plukke med damen som burde lært meg å bli husmor.

Ja, jeg skulle nesten til å spørre om det er slutt på at mødrene lærer døtrene (og sønnene) sine å lage mat.

Men jeg ville ikke virke sånn "Hva! Kan du ikke koke poeteter?"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kommer an på størrelsen. Stikk en liten gaffel i og merk.

Ja, det er det jeg pleier. Lurte mest for å planlegge sånn at middagen kunne være klar når samboeren min kom hjem fra jobb.

Men han jobber overtid og jeg sitter i sofaen og spiser alene mens jeg doler og ser på tv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...