Gå til innhold

Ville du snytt på skatten? (jeg er desperat)


Gjest vil være ærlig men har ikke råd

Anbefalte innlegg

Gjest vil være ærlig men har ikke råd

Du har jo høy lønn du da. 15000 i mnd og så klager du.

Den blir jo ikke akkurat 15 000 når jeg skal betale dobbel skatt av den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 42
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • Dorthe

    10

  • Gemini

    5

  • flisa

    2

  • soleil

    1

Populære dager

Mest aktive i denne tråden

Gjest hvorfor ikke fradrag?

Du har jo høy lønn du da. 15000 i mnd og så klager du.

Poenget er at for å sitte igjen med denne nettoen så måtte hun/han hatt 15 000 brutto med full norsk beskatning.

Fordi lønna er skattefri i det andre landet får hun/han bare nettobeløpet, altså ca 100 000 i året. Arbeidsgiveren betaler altså lavere lønn fordi arbeidstakeren ikke skal betale skatt.

Problemet oppstår fordi hun/han også er skattepliktig til Norge, og her er ikke denne lønna unntatt fra skatt. Norge skattlegger dette beløpet, og da blir forutsetningene for størrelsen på lønna feil.

Men det kan ikke være annet enn galt at hun/han får 40% skatt i Norge. I følge mine beregninger er det ca 17%, og ca 9% hvis han/hun får sjømannsfradrag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke høy lønn fordi om det er mer enn hva du har utbetalt... :-)

Det er mer enn alle jeg kjenner som jobber har utbetalt også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den blir jo ikke akkurat 15 000 når jeg skal betale dobbel skatt av den.

Lever du i et høykostnadsland da siden du synes det er lav lønn?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest hvorfor ikke fradrag?

Den blir jo ikke akkurat 15 000 når jeg skal betale dobbel skatt av den.

Men som sagt: 17% uten sjømannsfradrag, 9% MED.

Og jeg er nesten sikker på at du får rett til sjømannsfradrag altså! Bare ring 22 07 70 00 til skattedirektoratet i morgen, og spør om du kan bli satt over til Skatteavdelingen - en som kan svare på spm om sjømannsfradrag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest hvorfor ikke fradrag?

Det er mer enn alle jeg kjenner som jobber har utbetalt også.

det er ikke netto utbetalt men brutto lønn, dvs årslønn på 180 000 kroner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Poenget er at for å sitte igjen med denne nettoen så måtte hun/han hatt 15 000 brutto med full norsk beskatning.

Fordi lønna er skattefri i det andre landet får hun/han bare nettobeløpet, altså ca 100 000 i året. Arbeidsgiveren betaler altså lavere lønn fordi arbeidstakeren ikke skal betale skatt.

Problemet oppstår fordi hun/han også er skattepliktig til Norge, og her er ikke denne lønna unntatt fra skatt. Norge skattlegger dette beløpet, og da blir forutsetningene for størrelsen på lønna feil.

Men det kan ikke være annet enn galt at hun/han får 40% skatt i Norge. I følge mine beregninger er det ca 17%, og ca 9% hvis han/hun får sjømannsfradrag.

Han skal vel ikke sitte igjen med mindre enn han hadde gjort hvis han bodde i Norge og ingen hadde betalt 40% skatt av den bruttolønna her.

Men jeg er ingen skatteekspert altså.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er mer enn alle jeg kjenner som jobber har utbetalt også.

Som jobber i full stilling?

Da har de i alle fall ikke bra betalt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest vil være ærlig men har ikke råd

Poenget er at for å sitte igjen med denne nettoen så måtte hun/han hatt 15 000 brutto med full norsk beskatning.

Fordi lønna er skattefri i det andre landet får hun/han bare nettobeløpet, altså ca 100 000 i året. Arbeidsgiveren betaler altså lavere lønn fordi arbeidstakeren ikke skal betale skatt.

Problemet oppstår fordi hun/han også er skattepliktig til Norge, og her er ikke denne lønna unntatt fra skatt. Norge skattlegger dette beløpet, og da blir forutsetningene for størrelsen på lønna feil.

Men det kan ikke være annet enn galt at hun/han får 40% skatt i Norge. I følge mine beregninger er det ca 17%, og ca 9% hvis han/hun får sjømannsfradrag.

Hun....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest vil være ærlig men har ikke råd

Lever du i et høykostnadsland da siden du synes det er lav lønn?

ja

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ja

Venninna mi bor i Sverige og betaler ikke mere skatt enn hun ville gjort her. Og mye lavere utgifter har hun også. Hun skatter til Norge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Helt vanlige kontor og barnehagefolk.

Bra påminnelse om å ikke skifte yrke...

Har lyst til å jobbe med omsorg eller annet, men uten riktig utdannelse (som jeg ikke har råd til å ta...) så blir det i alle fall bare knapper og glansbilder, selge huset og aldri ha råd til ferier. Synes jeg har det knapt nok som det er nå jeg...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest hvorfor ikke fradrag?

Han skal vel ikke sitte igjen med mindre enn han hadde gjort hvis han bodde i Norge og ingen hadde betalt 40% skatt av den bruttolønna her.

Men jeg er ingen skatteekspert altså.

Poenget er at lønna liksom er "kunstig lav" fordi man allerede har "trukket fra" en hypotetisk skatt. Hadde hun vært skattepliktig i det andre landet, så måtte arbeidsgiveren ha betalt ut en høyere lønn.

Så derfor kan man si at lønnen allerede "er" skattlagt i det andre landet, fordi staten der har frasagt seg retten til skatt, og dermed setter arbeidsgiveren ned lønna.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest hvorfor ikke fradrag?

Og da skal man ikke betale 40% skatt vel.

Nei, nettopp! Det er det samme som jeg har sagt til vedkommende. Skatten blir maksimalt ca 17%.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bra påminnelse om å ikke skifte yrke...

Har lyst til å jobbe med omsorg eller annet, men uten riktig utdannelse (som jeg ikke har råd til å ta...) så blir det i alle fall bare knapper og glansbilder, selge huset og aldri ha råd til ferier. Synes jeg har det knapt nok som det er nå jeg...

Ikke skift, jeg er ikke helt enig med dattera mi som skal gå sykepleien. Men hun sier at hun i hvert fall ikke skal jobbe som sykepleier etterpå så da så :o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Poenget er at lønna liksom er "kunstig lav" fordi man allerede har "trukket fra" en hypotetisk skatt. Hadde hun vært skattepliktig i det andre landet, så måtte arbeidsgiveren ha betalt ut en høyere lønn.

Så derfor kan man si at lønnen allerede "er" skattlagt i det andre landet, fordi staten der har frasagt seg retten til skatt, og dermed setter arbeidsgiveren ned lønna.

OK, er det slik det er :o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, nettopp! Det er det samme som jeg har sagt til vedkommende. Skatten blir maksimalt ca 17%.

Det høres atskillig mer riktig ut men som sagt, jeg er ingen skatteekspert uten på min egen selvangivelse :o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest vil være ærlig men har ikke råd

Nei, nettopp! Det er det samme som jeg har sagt til vedkommende. Skatten blir maksimalt ca 17%.

Når jeg bare har 8000 utbetalt er 17% også mye.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...