Gå til innhold

Lykkepille over lengre tid?


nl48

Anbefalte innlegg

Min mann har brukt den anti-depresive medisinen Effexor over flere år, og har hatt meget god effekt av det, og ingen bivirkninger. Han trappet ned og sluttet helt før jul, og har igjen fått store angstproblemer. Problemet er i mindre grad depresjon, mest bare angst. Angsten hans er først og fremst knyttet til å forflytte seg (dra til byen, dra på kino mv). I perioder styrer dette livet hans og forholdet vårt, og det er svært slitsomt for begge to. Han har også problemer med å utføre jobben sin, men greier å skjule det. Mitt spørsmål er: Hvor mange år kan man gå på lykkepillen Effexor? (Han mener selv det ikke er bra å starte på igjen nå, og er redd bi-virkninger på lang sikt. Men han har fått ny resept fra legen sin). Spm. 2: Finnes det andre typer medikamenter som først og fremst er rettet mot angst, ikke depresjoner, og som ikke er avhengighetsskapende som valium el.l? Hilsen nl48

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nils Håvard Dahl, psykiater

1. En kan bruke det livslangt.

2. Alternativer til Efexor er SSRI som Cipralex, Seroxat og Zoloft.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Deppa25

Det finnes et preparat som heter Buspar (virkestoff buspirone). Dette fungerer mot angst, men ikke mot depresjon. Virkemåten er ikke helt kjennt, men teorien er at den skal virke ved å normalisere serotonin og dopamin nivåene. Den er ikke avhengigskapende.

Jeg har selv brukt dette preparatet og merker angstdempende effekt etter bare 1time. Det tar ikke vekk all angst, men demper den litt. Angående bivirkninger har jeg merket lite i forhold til de jeg får av antidepressiva.

Jeg vil også si en ting om cipralex (evt cipramil). Jeg syntes denne fungerer dårlig mot angst, selv om dette kanskje er individuellt. Så jeg tror han burde holde på efexoren.

Andre alternativer er Atarax som virker på histamin reseptorene. Den skal dempe angst og er ikke avhengigskapende. Men jeg tror den bare bør brukes på de verste periodene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...