Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hei hei.

Jeg var tidligere plaget av astma når jeg var liten, men har ikke merket noe siden da. I fjor vår reagerte jeg for første gang ganske kraftig på bjørkepollen med plager i øyne og nese, i tillegg til at jeg fikk problemer med hoste og litt tung pust. Selv om bjørkesesongen burde være over i slutten av mai, var jeg plaget av hosten frem til rundt august.

I fjor fikk jeg utskrevet antihistaminer sammen med Ventolin (astmaåpner) for å åpne brystet når jeg hostet mye. I år har de samme plagene kommet tilbake, men hosten er ganse konstant, så jeg føler det blir feil å bruke anfallmedisin for å bli kvitt hosten flere ganger om dagen.

Jeg kontaktet legen min om dette, og han skrev ut noe som jeg først trodde var en kortisonbehandling, men som viste seg å være en langtidsvirkende astmaåpner (Serevent) som anbefales når kortisonbehandling ikke er tilstrekkelig.

Jeg er redd for at astmaen min skal bli mer kronisk hvis jeg ikke bruker noe forebyggende medisin, men jeg føler ikke helt at legen min forstår problemet. Jeg er ikke sikker på om han heller vet nok om dette, i og med at jeg selv fant ut at Serevent bare skal skrives ut når behandling med kortison og vanlig anfallmedisin ikke er tilstrekkelig. Bør jeg bare fortsette med Serevent, eller er det lurt å kontakte legen min enda en gang (evt. finne en annen lege)?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/182531-pollenallergisk-astma/
Del på andre sider

• 2 uker senere...

Fortsetter under...

Gjest LucySky

Jeg syns du skal kontakte en allergilege/lungespesialist, og få en ordentlig utredning og nye medisiner.

Jeg har det som deg, og bruker Seretide (en kombinasjon av åpner og kortison, tror jeg), nesespray og øyedråper nå. Samt antihistamintablett hver dag.

Jeg skal nå til lege for å sjekke om jeg bør forandre på det jeg tar, for det er ganske lenge siden jeg ble satt på det.

Vanlige leger (fastlegen min har sagt det til meg, han er en ærlig mann) vet ofte ikke så veldig mye om allergi. Den som vet mest om det, er som regel pasienten sjøl, for variasjonene folk imellom er jo store mht slikt.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...