Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Flaske er ikke eneste alternativet, du kan forsøke en bitteliten kopp f.eks et tåteflaskelokk. Det brukte de på barsel. Eller skje. Ev. klut, men det er litt balkete.

Men det er fullt mulig å la den ene puppen overta produksjonen en periode, bare vær ekstra obs på vekt/trivsel/at det kommer våte tissebleier. Og du kan ev. gi noe med skje/liten kopp i tillegg.

HVIS du velger flaske, så velg en med utrolig lite hull i, slik at det blir vanskelig/tungt å suge. Det kan iallefall minske risikoen noe.

ok, så nøye på tutene jeg hadde her og fant et med bare ett hull på... (har fra 1-3)...så skal bruke den heretter...:)

Fortsetter under...

miomio1365380748
Skrevet

Heisann!

Merket du noe problemer med å få dine barn til å ta puppen etter periodene med flaskemating? Hvor lenge varte det ca (flaskeperiodene)? Må innrømme at jeg akkurat nå bare har lyst til å pumpe begge brystene (gjør det kun på det ene nå men det andre er også sårt, bare ikke like ille som det jeg pumper) og gi henne flaske..men er altså redd for at det kan gjøre det enda verre når hun skal amme puppen igjen...?

Ellers tusen takk for tips om begynnelsen, sitter her med en liten klump i halsen ved tanken på å få henne til å ta puppen nå :(

Hei igjen

Faktisk hadde ingen av mine problemer med å ta brystet igjen, selv om pumpeperioden med den mellomste varte i bortimot halvannen måned. Prøvde å amme ham innimellom, hvis vi var ute på besøk eller noe. Det gikk helt fint. Må innrømme at jeg ikke tenkte så mye på det da jeg begynte å pumpe. For meg var det nok å slippe å grue meg til ammestunden. Vet jo ikke hvordan det vil bli for deg og din lille, men stol på at det går bra! Nå må du først og fremst tenke på å få helet sårene, så du slipper å lide slik. Vet at det er grusomt. Men verdt å kjempe seg igjennom! Etter pumpeperioden har jeg som nevn ammet helt problemfritt i mange måneder (fullammet begge de to siste til de var 8 mnd og nøt det!)

Ønsker deg lykke til! Håper det ordner seg for dere!

Skrevet

Hei.

Som ammehjelper har jeg vært borte i liknende problemstillinger mange ganger. Har lest gjennom svarene du har fått, en del gode råd, noen ikke fullt så gode.

Først: Riktig ammestilling er alfa og omega! Hvis det er problemer med teknikken, vil svært mye rette seg så snart den er på plass. Hvis du ikke er 100% sikker på at både du og hun har rett teknikk, be noen kyndige veilede deg. F.eks. en ammehjelper i nærheten. Jeg reiser ofte hjem til folk i sånne situasjoner.

Hvis du har hatt sår i mer enn et par dager, kan det være lurt å ta bakterieprøve fra sårene, i tilfelle det har satt seg en infeksjon der. Hvis du får rettet på ammestillingen, skal det normalt ta et par dager før alt er helet. Noen ganger utrolig hvor raskt det går. Men hvis ammestillingen er i orden, og sårene fremdeles ikke vil gro, få tatt bakterieprøve _før_ du begynner på noen antibiotika-behandling, slik at du får konstanter hvorvidt det er infeksjon, og hva slags.

Sårene har best av å lufttørke, og bør holdes tørre til neste amming. Skift ammeinnlegg ofte hvis du lekker en del, evt. bruk melkeskåler, som noen nevner. Helst de med luftehull, ellers blir det klamt. Og tøm dem ofte. Noen reagerer på ammeinnlegg av papir. Bruk innlegg av ull, eller klipp opp gamle, myke, t-skjorter i passende firkanter, stryk dem (steriliser) med strykejernet på 3 og oppbevar dem rene i en boks, klare til bruk. Kastes etter bruk, eller kokvaskes. (Ullinnlegg skal ikke brukes ved soppinfeksjon, da soppen kan bo i ulla og smitte tilbake til brystet. Innleggene må da enten kastes eller kokes (forsiktig, for ikke å krympe).) Gå gjerne med brystene bare, men sørg for å holde deg varm.

Før du legger barnet til, kan det være lurt å myke opp skorpene med en ren, varm klut. Varmen vil også gjøre at melken gjerne kommer lettere. (Får muskulatur/vev til å slappe av.)

Noen ganger er det på sin plass å avlaste litt med pumpen, men pass på at den ikke gjør vondt verre. Jeg er enig med de som fraråder flaske til så små barn. Kopp eller skje er bedre, evt. kjøp en stor engangssprøyte på apoteket, la henne suge på lillefingeren din, og legg sprøyta tett ved siden av fingeren, slik at hun sutter på den samtidig. Da får hun et dietak som er mye nærmere brystet.

Ser av spørsmålet ditt over at du ammer ganske sjelden. Det kan være uheldig, både for produksjon og vektøkning. Prøv om du kan vekke henne oftere på dagtid.

Til slutt: Jeg _vet_ at såre brystvorter er jæ***g vondt. Brystvortene har samme type nerveceller som på hornhinnen. Du er ikke pysete, du er bare nybakt mor, og den tiden kan være tøff på veldig mange måter.

Lykke til.

• 4 uker senere...
Skrevet

Jeg var sår med begge mine - og blir det sikkert med 3.mann også...

Albueskjell er flott. Når du er ferdig med å amme, så smører du brystvorta inn med litt morsmelk, og lar det lufttørke. Så legger du på albueskjellet.

På føden fikk jeg også anbefalt å smøre inn med sitronsaft. Det sved, men hjalp faktisk!!!

Ikke legg papirinnlegg rett på puppen. Bruk heller ull - det setter seg ikke så fast.

Gå med brystet/brystene i friluft så mye som mulig.

Og husk, det går over!!!

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...