noami Skrevet 27. april 2005 Del Skrevet 27. april 2005 Er det bare meg eller er det vanlig å ha såre brystvorter i begynnelsen - halve vortene er "hudløse" - ytterlagene med hud er borte og det er rødt (kjøtt) og sånt... Hadde store problemer med dette forrige gang men trodde jeg skulle slippe disse problemene denne gangen siden jeg ble fortalt at vortene nå skulle være herdet.... har forøvrig brukt albueskjell helt fra begynnelsen av og forsøkt å være nøye med høy gaping etc..kjøpte "brystvern" og men de var for små, gjorde bare vondt og ble redd at de kunne "lære" henne å knipesuge istedetfor å gape liksom... hver gang hun ammes er det intenst vondt i 5-10sek ihvertfall... når såret "åpnes" på nytt...før det går over.... virker ikke som om det blir bedre, bare gradvis verre Virker som om "ingen" andre har slike problemer....at huden blir revet/sugd vekk All tips mottas med takk...de kunne ikke gjøre noe på klinikken..bare vente og se og håpe det gikk over.... 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
tiliti Skrevet 27. april 2005 Del Skrevet 27. april 2005 Det eneste jeg kan foreslå er å droppe engangsinnlegg om du bruker det, og prøve med en salve som purelan, lansinoh .. det finnes vel en stensby brystvortesalve eller noe sånt også. Luft puppene så mye du kan, og om du har mulighet til det - ta litt pause, ev. am fra en pupp en periode og pump eller håndpump fra den andre til den ene er grodd, og så bytt. Mulig det er en vond sirkel. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest gladiol Skrevet 27. april 2005 Del Skrevet 27. april 2005 Har ikke noen veldig gode råd, men det som fungerte best for meg var brystsalve fra apoteket, kombinert med ammeinnlegg av ull. Kjøp deg også en flaske Lanolin som du bruker i siste skyllevannet når du vasker innleggene. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
mariaflyfly Skrevet 28. april 2005 Del Skrevet 28. april 2005 Det er ikke uvanlig å ha slike startproblemer. Uten at det er noen stor trøst. Luft er det eneste sm hjelper! Gjerne kombinert med sånne "melkebeholdere" som du putter inni bh'n. De samler opp melka, slik at puppen bader i morsmelknår du ikke ammer. Når du er ferdig med en ammeøkt - klem ut et par dråper morsmelk som du smører på, og lar det lufttørke. Riktig ammeteknikk er alfa og omega også! Pass på at barnet gaper over nok av brystet, og ikke bare ligger og sutter helt ytterst. DET bli man sår av! Lykke til! Bit tenna sammen og hold ut! Det blir bedre! 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
mariaflyfly Skrevet 28. april 2005 Del Skrevet 28. april 2005 Dropp engangs ammeinnlegg! De gjør vondt verre. Gå heller for sånne "kopper" inni bh'n som jeg sa i det andre innlegget. Fås på apoteket. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
noami Skrevet 28. april 2005 Forfatter Del Skrevet 28. april 2005 Det er ikke uvanlig å ha slike startproblemer. Uten at det er noen stor trøst. Luft er det eneste sm hjelper! Gjerne kombinert med sånne "melkebeholdere" som du putter inni bh'n. De samler opp melka, slik at puppen bader i morsmelknår du ikke ammer. Når du er ferdig med en ammeøkt - klem ut et par dråper morsmelk som du smører på, og lar det lufttørke. Riktig ammeteknikk er alfa og omega også! Pass på at barnet gaper over nok av brystet, og ikke bare ligger og sutter helt ytterst. DET bli man sår av! Lykke til! Bit tenna sammen og hold ut! Det blir bedre! Hei, takk! Bruker albueskjell over brystvorten, slik at den er konstant fuktig av morsmelk... så engangsinnlegg oppå så ullinnlegg oppå..(pga lekkasje) kanskje bytte om på den rekkefølgen? tør ikke ha ullinnlegget direkte på knoppen ihvertfall, husker det tørket inn avogtil og satte seg litt fast i huden etc...vondt 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
noami Skrevet 28. april 2005 Forfatter Del Skrevet 28. april 2005 Har ikke noen veldig gode råd, men det som fungerte best for meg var brystsalve fra apoteket, kombinert med ammeinnlegg av ull. Kjøp deg også en flaske Lanolin som du bruker i siste skyllevannet når du vasker innleggene. Litt skeptisk til å bruke salve direkte på det åpne såret, men hva slags salve brukte du da, og måtte det vaskes vekk før amming/pumping? Har ungentum salve fra sist gang (4 år siden)...er det den du mener? Brukte den aldri så usikker på hvordan den brukes... 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
noami Skrevet 28. april 2005 Forfatter Del Skrevet 28. april 2005 Det eneste jeg kan foreslå er å droppe engangsinnlegg om du bruker det, og prøve med en salve som purelan, lansinoh .. det finnes vel en stensby brystvortesalve eller noe sånt også. Luft puppene så mye du kan, og om du har mulighet til det - ta litt pause, ev. am fra en pupp en periode og pump eller håndpump fra den andre til den ene er grodd, og så bytt. Mulig det er en vond sirkel. Ja satser på sistnevnte ihvertfall...ellers skeptisk til salver, håper at det å bade i morsmelk (inne i albueskjellet) holder/er like bra...? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mirabell Skrevet 28. april 2005 Del Skrevet 28. april 2005 Jeg hadde det på samme måten, særlig med første barnet. Det var vondt, men det gikk over til slutt! Gratulerer, forresten, hvor gammel er den lille? Jeg har følgende råd, som hjalp for meg: 1) Smør morsmelk på brystknoppen etter hver amming, og la det lufttørke (gjerne hårtørker!) 2) Bruk gjerne Lanolin-salve etter pkt. 1) 3) Pass på at ungen har riktig sugestilling 4) Ammeinnlegg av ull, ikke papir rett mot huden Pumping for å avlaste den såreste puppen er sikkert lurt! Jeg husker at jeg gjorde det. Frøs ned en masse melk (som gikk i søpla etter noen mnd...). Lykke til, det blir bedre! 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mirabell Skrevet 28. april 2005 Del Skrevet 28. april 2005 Jeg ser av svarne dine at du er skeptisk til salve. Den salven som hjalp meg, er en lanolinsalve for ammende. Det finnes to typer, du får dem på apoteket. Du smører det rett på, og det er helt ufarlig for barnet. Husk bare å ha rene hender... Jeg husker jeg prøvde albueskjell, men det å holde huden våt var ikke tingen for meg, da ville det ikke gro. Jeg stod med hårtørker for å få dem fort tørre, husker jeg. Men du får prøve deg fram hva som virker best på deg! 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
noami Skrevet 28. april 2005 Forfatter Del Skrevet 28. april 2005 Jeg ser av svarne dine at du er skeptisk til salve. Den salven som hjalp meg, er en lanolinsalve for ammende. Det finnes to typer, du får dem på apoteket. Du smører det rett på, og det er helt ufarlig for barnet. Husk bare å ha rene hender... Jeg husker jeg prøvde albueskjell, men det å holde huden våt var ikke tingen for meg, da ville det ikke gro. Jeg stod med hårtørker for å få dem fort tørre, husker jeg. Men du får prøve deg fram hva som virker best på deg! Hei, takk! interessant at du ikke synes albueskjell hjalp..jeg vet ærlig talt ikke jeg, vet bare at "oppmykningsdelen" (når babyen skal suge og bearbeide vorten til å bli større liksom) er vond og at jeg innbilder meg det er lettere om såret allerede er vått liksom... skal ta og sjekke apoteket i løpet av morgendagen tenker jeg og gi salver en sjanse 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
tiliti Skrevet 28. april 2005 Del Skrevet 28. april 2005 Ja satser på sistnevnte ihvertfall...ellers skeptisk til salver, håper at det å bade i morsmelk (inne i albueskjellet) holder/er like bra...? Ikke like bra, spesielt ikke siden det du har inne i skjellene som regel ikke er den fete "sluttmelken". Men Purelan er rent lanolin, altså rent "ull-fett". Ikke noen skumle stoffer. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
tiliti Skrevet 28. april 2005 Del Skrevet 28. april 2005 Hei, takk! Bruker albueskjell over brystvorten, slik at den er konstant fuktig av morsmelk... så engangsinnlegg oppå så ullinnlegg oppå..(pga lekkasje) kanskje bytte om på den rekkefølgen? tør ikke ha ullinnlegget direkte på knoppen ihvertfall, husker det tørket inn avogtil og satte seg litt fast i huden etc...vondt Så lenge du er sår vil jeg ikke lagt noe som helst rett mot knoppen nei. Om du skal ha ull rett mot (uten albuskjell under) så smør med lanolinsalve først. Morsmelk er bra, men det er slett ikke nok for alle. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
noami Skrevet 28. april 2005 Forfatter Del Skrevet 28. april 2005 Ikke like bra, spesielt ikke siden det du har inne i skjellene som regel ikke er den fete "sluttmelken". Men Purelan er rent lanolin, altså rent "ull-fett". Ikke noen skumle stoffer. Hei, har pumpet den vondeste puppen og skal sjekke apoteket så snart som mulig imorgen Håper virkelig dette vil hjelpe, takker for tipset Bare litt usikker nå hvorvidt jeg skal gi henne melka på flaske nå eller utsette det så lenge som mulig, jf mulige problemer med sugingen om hun får flaske...sukk.. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
miomio1365380748 Skrevet 28. april 2005 Del Skrevet 28. april 2005 Hei noami! Har selv strevd svært med ammingen. Første gang gav jeg opp etter 4 uker , de to andre gangene holdt jeg ut den vanskelige starten og ammet i 13 og 12 mnd. Vil bare si at hverken albueskjell eller morsmelk på brystene hjalp meg. Albueskjellene gjorde at det ble betennelse i de åpne sårene (jeg blødde hver gang jeg ammet). Det eneste som hjalp for meg var å pumpe en periode. Brukte avent sin håndpumpe, og det var helt fantastisk. Først og fremst gjorde det ikke så inn i h.... vondt som når jeg ammet, og sårene grodde fortere. Jeg slapp og sitte og grue meg til hvert måltid. Når jeg pumpet og gav på flaske drakk barnet mer hver gang, så det gikk lenger tid til neste måltid. Jeg pumpet hver 3. time i noen uker. Var utrolig pes mens det stod på, men så utrolig deilig å begynne å amme igjen med friske brystvorter! Hver natt sov jeg toppløs på et stort badehåndkle slik at brystene fikk luft. Dette hjalp utrolig på sårhelingen! Men det viktigste av alt: Jeg leste et fantastisk godt svar til meg her inne om riktig ammeteknikk. Det er veldig viktig at barnet har riktig tak! Jeg ble rådet til å klemme brystet litt sammen ytterst (ikke brystvorten!). Legge undersiden av brystet først mot barnets underleppe slik at denne krølles litt utover, og så vippes resten av brystet inn i munnen. Dette skjer jo veldig raskt! men prøv om det kan hjelpe. Barnet skal ha mer av det brune området under brystvorten i munne enn området over - hvis du forstår... Mine råd altså: - Gå mest mulig bar - Bruk pumpe i en overgangsperiode - Sørg for at barnet suger riktig. Prøv deg fram! Lykke til! 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
miomio1365380748 Skrevet 28. april 2005 Del Skrevet 28. april 2005 Hei noami! Har selv strevd svært med ammingen. Første gang gav jeg opp etter 4 uker , de to andre gangene holdt jeg ut den vanskelige starten og ammet i 13 og 12 mnd. Vil bare si at hverken albueskjell eller morsmelk på brystene hjalp meg. Albueskjellene gjorde at det ble betennelse i de åpne sårene (jeg blødde hver gang jeg ammet). Det eneste som hjalp for meg var å pumpe en periode. Brukte avent sin håndpumpe, og det var helt fantastisk. Først og fremst gjorde det ikke så inn i h.... vondt som når jeg ammet, og sårene grodde fortere. Jeg slapp og sitte og grue meg til hvert måltid. Når jeg pumpet og gav på flaske drakk barnet mer hver gang, så det gikk lenger tid til neste måltid. Jeg pumpet hver 3. time i noen uker. Var utrolig pes mens det stod på, men så utrolig deilig å begynne å amme igjen med friske brystvorter! Hver natt sov jeg toppløs på et stort badehåndkle slik at brystene fikk luft. Dette hjalp utrolig på sårhelingen! Men det viktigste av alt: Jeg leste et fantastisk godt svar til meg her inne om riktig ammeteknikk. Det er veldig viktig at barnet har riktig tak! Jeg ble rådet til å klemme brystet litt sammen ytterst (ikke brystvorten!). Legge undersiden av brystet først mot barnets underleppe slik at denne krølles litt utover, og så vippes resten av brystet inn i munnen. Dette skjer jo veldig raskt! men prøv om det kan hjelpe. Barnet skal ha mer av det brune området under brystvorten i munne enn området over - hvis du forstår... Mine råd altså: - Gå mest mulig bar - Bruk pumpe i en overgangsperiode - Sørg for at barnet suger riktig. Prøv deg fram! Lykke til! Jeg presset også ut litt melk før jeg pumpet (og sener ammet) slik at brystvorten ble fuktig. Da sprakk den ikke opp igjen, noe den har lett for å gjøre om den er tørr. Eller du kan smøre litt krem på litt før amming. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
tiliti Skrevet 28. april 2005 Del Skrevet 28. april 2005 Hei, har pumpet den vondeste puppen og skal sjekke apoteket så snart som mulig imorgen Håper virkelig dette vil hjelpe, takker for tipset Bare litt usikker nå hvorvidt jeg skal gi henne melka på flaske nå eller utsette det så lenge som mulig, jf mulige problemer med sugingen om hun får flaske...sukk.. Flaske er ikke eneste alternativet, du kan forsøke en bitteliten kopp f.eks et tåteflaskelokk. Det brukte de på barsel. Eller skje. Ev. klut, men det er litt balkete. Men det er fullt mulig å la den ene puppen overta produksjonen en periode, bare vær ekstra obs på vekt/trivsel/at det kommer våte tissebleier. Og du kan ev. gi noe med skje/liten kopp i tillegg. HVIS du velger flaske, så velg en med utrolig lite hull i, slik at det blir vanskelig/tungt å suge. Det kan iallefall minske risikoen noe. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest gladiol Skrevet 28. april 2005 Del Skrevet 28. april 2005 Litt skeptisk til å bruke salve direkte på det åpne såret, men hva slags salve brukte du da, og måtte det vaskes vekk før amming/pumping? Har ungentum salve fra sist gang (4 år siden)...er det den du mener? Brukte den aldri så usikker på hvordan den brukes... Jeg husker ikke hva den heter, men den ble laget på et apotek i Norge. Den var helt ufarlig for barnet og trengte ikke å vaskes bort. Spør på apoteket, de kan sikkert hjelpe deg med å finne frem til denne brystsalven. (Tuben var hvit med en enkel etikett på.) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
noami Skrevet 29. april 2005 Forfatter Del Skrevet 29. april 2005 Hei noami! Har selv strevd svært med ammingen. Første gang gav jeg opp etter 4 uker , de to andre gangene holdt jeg ut den vanskelige starten og ammet i 13 og 12 mnd. Vil bare si at hverken albueskjell eller morsmelk på brystene hjalp meg. Albueskjellene gjorde at det ble betennelse i de åpne sårene (jeg blødde hver gang jeg ammet). Det eneste som hjalp for meg var å pumpe en periode. Brukte avent sin håndpumpe, og det var helt fantastisk. Først og fremst gjorde det ikke så inn i h.... vondt som når jeg ammet, og sårene grodde fortere. Jeg slapp og sitte og grue meg til hvert måltid. Når jeg pumpet og gav på flaske drakk barnet mer hver gang, så det gikk lenger tid til neste måltid. Jeg pumpet hver 3. time i noen uker. Var utrolig pes mens det stod på, men så utrolig deilig å begynne å amme igjen med friske brystvorter! Hver natt sov jeg toppløs på et stort badehåndkle slik at brystene fikk luft. Dette hjalp utrolig på sårhelingen! Men det viktigste av alt: Jeg leste et fantastisk godt svar til meg her inne om riktig ammeteknikk. Det er veldig viktig at barnet har riktig tak! Jeg ble rådet til å klemme brystet litt sammen ytterst (ikke brystvorten!). Legge undersiden av brystet først mot barnets underleppe slik at denne krølles litt utover, og så vippes resten av brystet inn i munnen. Dette skjer jo veldig raskt! men prøv om det kan hjelpe. Barnet skal ha mer av det brune området under brystvorten i munne enn området over - hvis du forstår... Mine råd altså: - Gå mest mulig bar - Bruk pumpe i en overgangsperiode - Sørg for at barnet suger riktig. Prøv deg fram! Lykke til! Heisann! Merket du noe problemer med å få dine barn til å ta puppen etter periodene med flaskemating? Hvor lenge varte det ca (flaskeperiodene)? Må innrømme at jeg akkurat nå bare har lyst til å pumpe begge brystene (gjør det kun på det ene nå men det andre er også sårt, bare ikke like ille som det jeg pumper) og gi henne flaske..men er altså redd for at det kan gjøre det enda verre når hun skal amme puppen igjen...? Ellers tusen takk for tips om begynnelsen, sitter her med en liten klump i halsen ved tanken på å få henne til å ta puppen nå 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
noami Skrevet 29. april 2005 Forfatter Del Skrevet 29. april 2005 Flaske er ikke eneste alternativet, du kan forsøke en bitteliten kopp f.eks et tåteflaskelokk. Det brukte de på barsel. Eller skje. Ev. klut, men det er litt balkete. Men det er fullt mulig å la den ene puppen overta produksjonen en periode, bare vær ekstra obs på vekt/trivsel/at det kommer våte tissebleier. Og du kan ev. gi noe med skje/liten kopp i tillegg. HVIS du velger flaske, så velg en med utrolig lite hull i, slik at det blir vanskelig/tungt å suge. Det kan iallefall minske risikoen noe. minske risikoen for...? at hun blir utoldmodig ved puppen etterpå? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.