Gå til innhold

Fredag uten innhold. Innafor eller ikke?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Er sliten for tiden og har lite energi. Nå etter skoletid føler jeg på engstelse og skyld over at jeg ikke gjør noe aktivt med barna. Sitter for det meste på sofaen med mobil må jeg innrømme. Det er slitsomt å være tilstede. Har med jevne mellomrom tilbudt brettspill eller boklesing som de har har sagt nei til. Den ene driver og rydder rommet sitt og virker opptatt mens den minste bare har lekt litt og nå sitter på skjerm. Jeg burde trolig gjøre mer innsats for å få hen vekk fra skjerm men prøvde engasjere meg i lek med noen små figurer istad og det fungerer bare ikke når jeg egentlig ikke orker. Tror dessverre barna merker at jeg helst vil være for meg selv om jeg sier noe annet. Vet ikke hvordan jeg skal endre på det. Og vet ikke om jeg er innafor med å tillate skjermbruken eller ikke. 

I morgen skal de ha besøk og overnatting med film. Men bortsett fra det har vi ikke planlagt noe. Og jeg har vansker med å gå ut så det blir nok en ganske passiv helg. Er det andre som også gjør sånn en gang i blant eller bør jeg være bekymret for barnas del? De er i barneskolealder. 

Anonymkode: b4113...136

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du får dessverre ikke støtte fra meg. Det viktigste for ungene dine er st du er tilstede for dem. 

Du vet sikkert dette selv. Og det får du poeng på- for ellers hadde du ikke spurt her og tatt det opp. 

Og "andre foreldre vet alltid best" 🙂 men det betyr ikke alltid at vi tar feil heller. 

Isteden for å foreslå ting selv. Hør på dem. Ta signaler. La deres forslag og ønsker være i fokus? Fks. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I min generasjon (55 år) var aldri foreldrene med oss hele fritiden. Ungene klarer fint å finne på ting selv! De har bare godt av å kjede seg innimellom. 

For du sier jo at dette skjer av og til, så jeg antar du er mye med dem også. 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lillemus skrev (6 minutter siden):

I min generasjon (55 år) var aldri foreldrene med oss hele fritiden. Ungene klarer fint å finne på ting selv! De har bare godt av å kjede seg innimellom. 

For du sier jo at dette skjer av og til, så jeg antar du er mye med dem også. 😊

Men. Hva tenker du om dine foreldre og hva din generasjon opplevde? Siden du nevner det? Var det greit? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror det er en uting å tro at unger må stimuleres av foreldre hele tiden. Unger har godt av å leke alene, ller være rolig alene (med å lese en bok eller lign.), uten at det hele tiden skal skje noe (fra foreldre). 

Anonymkode: ae822...444

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Når ble det egentlig bestemt at det skal skje noe hele tiden MED foreldrene? Hvorfor skal man ikke kunne slappe av i helgene selv om man har barn? Som Lillemus sier, jeg er også fra en generasjon hvor foreldrene ikke aktiverte barna hele tiden og neimen om jeg har tatt noen skade av å lære å klare å finne på ting selv. Det var helt vanlig, og de gangene vi gjorde noe sammen satte jeg ekstra stor pris på det. 

Og jada, foreldrene mine var alltid er når jeg trengte eller ønsket dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kashmir skrev (19 minutter siden):

Men. Hva tenker du om dine foreldre og hva din generasjon opplevde? Siden du nevner det? Var det greit? 

Slik hadde jeg det også. Vi fant på ting selv for det meste, og hadde ikke noe behov for å aktiveres. Kan ikke forstå at det skulle være noe problem?

Anonymkode: 8ccab...050

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker litt... 

At alle som syns det er ok at unger "må lære" seg, er voksne som har lært selv. At å bli ignorert, å ikke få oppmerksonhet og å bli overlatt til en skjerm, syns det er helt okay.

Jeg får det bare ikke til å stemme helt her. Da jeg aldri har møtt voksne heller som "må" kjede seg og samtidig ser "verdien i det" der og da. Når partner ignorerer og man blir oversett. Og det er helt okay? 

Tvert om har jeg sett veldig mange voksne klage på det. At de føler seg mindreverdig og usynlige.

Jeg syns igjen at det er påfallende hvordan voksne forsvarer at barn må tåle og "lære" det de selv ikke takler og har høstet særlig kunnskap av..

Endret av Kashmir
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kashmir skrev (27 minutter siden):

Men. Hva tenker du om dine foreldre og hva din generasjon opplevde? Siden du nevner det? Var det greit? 

Det var helt greit, de få gangene de lekte med oss var det stas, men vi storkoste oss på egenhånd og fant på ting eller lekte med lekene våre. :) Jeg tror foreldre i dag er alt for redde for at ungene skal kjede seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kashmir skrev (3 minutter siden):

Jeg tenker litt... 

At alle som syns det er ok at unger "må lære" seg, er voksne som har lært selv. At å bli ignorert, å ikke få oppmerksonhet og å bli overlatt til en skjerm, syns det er helt okay.

Jeg får det bare ikke til å stemme helt her. Da jeg aldri har møtt voksne heller som "må" kjede seg og samtidig ser "verdien i det" der og da. Når partner ignorerer og man blir oversett. Og det er helt okay? 

Tvert om har jeg sett veldig mange voksne klage på det. At de føler seg mindreverdig og usynlige.

Jeg syns igjen at det er påfallende hvordan voksne forsvarer at barn må tåle og "lære" det de selv ikke takler og har høstet særlig kunnskap av..

Jeg skjønner virkelig ikke hva du mener. Barn kan fint sees uten å måtte aktiveres hele tiden.

Anonymkode: 8ccab...050

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kashmir skrev (4 minutter siden):

Jeg tenker litt... 

At alle som syns det er ok at unger "må lære" seg, er voksne som har lært selv. At å bli ignorert, å ikke få oppmerksonhet og å bli overlatt til en skjerm, syns det er helt okay.

Jeg får det bare ikke til å stemme helt her. Da jeg aldri har møtt voksne heller som "må" kjede seg og samtidig ser "verdien i det" der og da. Når partner ignorerer og man blir oversett. Og det er helt okay? 

Tvert om har jeg sett veldig mange voksne klage på det. At de føler seg mindreverdig og usynlige.

Jeg syns igjen at det er påfallende hvordan voksne forsvarer at barn må tåle og "lære" det de selv ikke takler og har høstet særlig kunnskap av..

Det at man ikke har foreldrenes oppmerksomhet 24/7 har ikke noe med å bli oversett å gjøre. Barn (og voksne) har godt av å bruke fantasien sin og finne på ting selv. Jeg har alltid mange ting jeg kan pusle med og blir oppriktig overrasket over voksne som kjeder seg og ikke har noe å finne på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kashmir skrev (9 minutter siden):

Jeg tenker litt... 

At alle som syns det er ok at unger "må lære" seg, er voksne som har lært selv. At å bli ignorert, å ikke få oppmetksonhet og å bli overlatt til en skjerm, syns det er helt okay.

Jeg får det bare ikke til å stemme helt her. Da jeg aldri har møtt voksne heller som "må" kjede seg og samtidig ser "verdien i det" der og da. Når patrner ignorerer og man blir oversett. Og det er helt okay.

Tvert om har jeg sett veldig mange voksne klage på det. At de føler seg mindreverdig og usynlige.

Jeg syns igjen at det er påfallende hvordan voksne forsvarer at barn må tåle og "lære" det de selv ikke takler og har høstet særlig kunnskap av..

Har du egne barn? 

Anonymkode: f8ded...181

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kashmir skrev (10 minutter siden):

Jeg tenker litt... 

At alle som syns det er ok at unger "må lære" seg, er voksne som har lært selv. At å bli ignorert, å ikke få oppmerksonhet og å bli overlatt til en skjerm, syns det er helt okay.

Jeg får det bare ikke til å stemme helt her. Da jeg aldri har møtt voksne heller som "må" kjede seg og samtidig ser "verdien i det" der og da. Når partner ignorerer og man blir oversett. Og det er helt okay? 

Tvert om har jeg sett veldig mange voksne klage på det. At de føler seg mindreverdig og usynlige.

Jeg syns igjen at det er påfallende hvordan voksne forsvarer at barn må tåle og "lære" det de selv ikke takler og har høstet særlig kunnskap av..

du må skille mellom opplevelsen av å være usynlig (det vil si å ikke bli registrert hos den andre, at man ikke finnes), versus å la barn kjede seg. Det er store forskjeller.

Anonymkode: ae822...444

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lillemus skrev (7 minutter siden):

Det var helt greit, de få gangene de lekte med oss var det stas, men vi storkoste oss på egenhånd og fant på ting eller lekte med lekene våre. :) Jeg tror foreldre i dag er alt for redde for at ungene skal kjede seg.

Hbordan takler du å kjede deg? Hva gjør du da? 🙂 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

du må skille mellom opplevelsen av å være usynlig (det vil si å ikke bli registrert hos den andre, at man ikke finnes), versus å la barn kjede seg. Det er store forskjeller.

Anonymkode: ae822...444

Forklar forskjellen da. Du som kan skille? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lillemus skrev (8 minutter siden):

Det at man ikke har foreldrenes oppmerksomhet 24/7 har ikke noe med å bli oversett å gjøre. Barn (og voksne) har godt av å bruke fantasien sin og finne på ting selv. Jeg har alltid mange ting jeg kan pusle med og blir oppriktig overrasket over voksne som kjeder seg og ikke har noe å finne på.

Ja? Men da kjeder du deg ikke 🙂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Jeg skjønner virkelig ikke hva du mener. Barn kan fint sees uten å måtte aktiveres hele tiden.

Anonymkode: 8ccab...050

Jeg svarer på hoved- innlegg. Forhold deg til det?  🙂

Endret av Kashmir
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kashmir skrev (2 minutter siden):

Forklar forskjellen da. Du som kan skille? 

Jeg prøvde på det. Å kjede seg, være alene, at ingenting skjer en helg, ikke stimulert av venner eller foreldre, handler ikke om at ikke barnet blir anerkjent eller ikke sett. Det handler om å la barn få lov til å være barn, at det å kjede seg er helt normalt i livet.

Ingen barn tar skade av å ikke "oppleve" noe hele tiden. Mange barn tar derimot skade av foreldre som kontinuerlig skal "underholde/finne på" ting hele tiden.

Anonymkode: ae822...444

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kashmir skrev (4 minutter siden):

Ja? Men da kjeder du deg ikke 🙂

Men å kjede seg er ikke negativt. Det er til og med ganske sunt.

Anonymkode: ae822...444

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...