Gå til innhold

Fredag uten innhold. Innafor eller ikke?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Saft Suse! skrev (1 minutt siden):

 

Jeg syntes du overdramatiserer veldig (akkurat som i diskusjonen om 8-åringen som hadde/hadde ikke hatt kjæreste). Altså, om det ene barnet pusler på rommet, og det andre sitter på mobilen, er det et problem? Høres ut som en stille og rolig hjemme kveld. 

Diskuter sak. Ikke meg. Takk. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kashmir skrev (3 minutter siden):

Har du hatt mange kjede-seg-dager så blir du til slutt deprinert. 

Akkurat som om det er sunt eller et jævla mål? 

 

Jeg har vært deprimert i 5 år så jeg kjenner godt til det. For min del handlet depresjonen ikke om å kjede seg, men om bunnløs tristhet og angst over en forferdelig lang tid. Det var altså noe helt annet enn kjedsomhet (slik jeg tolker det). Jeg skjønner likevel poenget ditt og tror at å kjede seg over lang tid (utallige måneder) ikke på noen måte er heldig og absolutt kan føre til psykiske plager. Det du må skille mellom er perioder av kjedsomhet i ukedager og helger, og en konstant opplevelse. Dersom dette var et hjem der aldri noe hendte, der barn ble konstant overlatt til sg selv, så er saken noe helt annet, men det er ikke det det er snakk om i hovedinnlegget. Spørsmålet er om det er skadelig en helg. 

Jeg tror også det er viktig å huske på at livet ikke kun kan bestå av oppturer og glede, ro og harmoni. Det er viktig å lære seg fra ung alder å håndtere (på godt norsk) drittdager. Det betyr ikke at jeg mener barn skal oppleve dritt fra ende til annen og så vil det bygge karakter... tvert i mot. Men jeg tror at en helg, noen dager innimellom er det svært sunt å la ungen "finne ut av ting selv". 

Anonymkode: ae822...444

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kashmir skrev (3 minutter siden):

Det kan det  absolutt. Så da er set begrenset hvor mye du kjeder deg. 

Right?

Å være kreativ må ha et utgangspunkt. Men det bør jo ha et ok utgangspunkt? Spørsmålet er hva her 🙂

Eller motsatt. Jo mer du kjeder deg, jo mer kreativ blir du i neste omgang for å finne på noe. Det er jo ikke noe moro å kjede seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Babette skrev (1 minutt siden):

Eller motsatt. Jo mer du kjeder deg, jo mer kreativ blir du i neste omgang for å finne på noe. Det er jo ikke noe moro å kjede seg.

Nei det er ikke morsomt å kjede seg nei! Det er vi helt enige om 😊

Men tror ikke det skal trekkes paralleller om at å kjede seg = å.bli ktesriv.

Veldig tvert om faktisk. Veldig tvert om. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kashmir skrev (15 minutter siden):

Diskuter sak. Ikke meg. Takk. 

Isteden for bare å klage, kan du ikke fortelle hvordan mor skal aktiverne barna på en mørk fredagskveld?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kashmir skrev (7 minutter siden):

Nei det er ikke morsomt å kjede seg nei! Det er vi helt enige om 😊

Men tror ikke det skal trekkes paralleller om at å kjede seg = å.bli ktesriv.

Jeg forstår ikke hva det siste ordet skal bety. Men kjeder man seg finner man på noe å gjøre. Det er det viktig at barn lærer seg.

Det er tross alt ikke en 2-åring som er overlatt til seg selv her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg er litt nysgjerriig på dette med at kjedsomhet= kreativitet.

Hvor har dere fått det fra?? 

Inspirasjon gjør deg kreativ. Det motsatte av kjedsomhet

 Så? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Saft Suse! skrev (3 minutter siden):

Isteden for bare å klage, kan du ikke fortelle hvordan mor skal aktiverne barna på en mørk fredagskveld?

Jeg har vel ikke klaget?? 

En mor på sen høstkveld kan spørre ungene : hva vil dere gjøre? 

Det er ingen mystikk på sene høstkvelder kontra lyse vårkvelder? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kashmir skrev (8 minutter siden):

Jeg er litt nysgjerriig på dette med at kjedsomhet= kreativitet.

Hvor har dere fått det fra?? 

Inspirasjon gjør deg kreativ. Det motsatte av kjedsomhet

 Så? 

Men veldig fint om dere kan svare på dette da, hallo? 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

 

Kashmir skrev (2 minutter siden):

Men veldig fint om dere kan svare på dette da, hallo? 

 

Kjedsomhet kan absolutt inspirere til kreativitet. I nøden lærer naken kvinne å spinne, osv. Man blir nødt til å finne måter å underholde seg selv på, fremfor å få underholdningen servert på sølvfat. 

 

Anonymkode: ae822...444

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kashmir skrev (10 minutter siden):

Jeg er litt nysgjerriig på dette med at kjedsomhet= kreativitet.

Hvor har dere fått det fra?? 

Inspirasjon gjør deg kreativ. Det motsatte av kjedsomhet

 Så? 

Jeg sier ikke at kjedsomhet er det samme som kreativitet.

Jeg sier at det å kjede seg kan være et forstadium til å finne på noe. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

 

 

Kjedsomhet kan absolutt inspirere til kreativitet. I nøden lærer naken kvinne å spinne, osv. Man blir nødt til å finne måter å underholde seg selv på, fremfor å få underholdningen servert på sølvfat. 

 

Anonymkode: ae822...444

To sjeler og én tanke.  ☺️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (40 minutter siden):

 

 

Kjedsomhet kan absolutt inspirere til kreativitet. I nøden lærer naken kvinne å spinne, osv. Man blir nødt til å finne måter å underholde seg selv på, fremfor å få underholdningen servert på sølvfat. 

 

Anonymkode: ae822...444

Ja, men dette blir feil. I nøden? Da har kjedsomhet resultert i akkurat det jeg sikter til : du må fordi du ikke har noe valg. 

Det er ikke kreativitet. Jeg syns nesten det er litt respektløst med den sammenligningen. ( uten at jeg tror du mener å være det! Må poemgtere det )

Men takk for svar. Jeg får ikke alltid det når jeg spør direkte.

Jeg holder da på mitt. At det er inspirasjon som fører til kreativitet. Og det får du IKKE av å kjede deg 🙂

Endret av Kashmir
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Babette skrev (41 minutter siden):

Jeg sier ikke at kjedsomhet er det samme som kreativitet.

Jeg sier at det å kjede seg kan være et forstadium til å finne på noe. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har heller ikke vært borti at foreldrene lekte med oss. Vi lekte enten sammen oss søsken, med andre barn eller alene. Det pleide ikke "skje noe" en fredagskveld. 

Lørdagskveld hadde vi kosemat - mor laget pizza eller vi hadde reker, f.eks. og så på lørdags-TV sammen. Søndager hendte det vi reiste ut og leide filmer (på VHS-kassetter, jeg er gammel!).

En svært sjelden gang spilte vi brettspill eller kort sammen, men som regel lekte vi barna for oss selv.

Endret av Vhanja
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kashmir skrev (10 minutter siden):

Ja, men dette blir feil. I nøden? Da har kjedsomhet resultert i akkurat det jeg sikter til : du må fordi du ikke har noe valg. 

Det er ikke kreativitet. Jeg syns nesten det er litt respektløst med den sammenligningen. ( uten at jeg tror du mener å være det! Må poemgtere det )

Men takk for svar. Jeg får ikke alltid det når jeg spør direkte.

Jeg holder da på mitt. At det er inspirasjon som fører til kreativitet. Og det får du IKKE av å kjede deg 🙂

En gang var jeg med mine foreldre på hytta i 2 måneder. Det var drepende kjedelig. Langt til skogs, ingen å leke med, jeg hadde en bok med og kasettspiller, men det er grenser for hvor forb*** gøy det er å gjøre det samme i 8 forb*** uker. Det pøsregnet hver bidig dag (føltes det som). Det fantes ikke noe å gjøre og jeg husker følelsen av hvor dritt denne sommeren skulle være. Jeg så på tv på kvelder så kveldene var ok, men dagene var så ekstremt lange. En dag sånn ca halvveis i ferien kom jeg over et lite bål rett med hytta. Min far hadde brent opp et eller annet. Jeg tok en kullbit opp og så hvor svart og fæl jeg ble av den. Jeg satt meg ned rett ved siden av og dro kullbiten over steinen jeg satt på. Svære svarte merker og streker ble laget. Lang historie kort. Den sommeren ble en av mine store lidenskaper vekket. Tegning med kullstifter.  

 

 

Anonymkode: ae822...444

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

En gang var jeg med mine foreldre på hytta i 2 måneder. Det var drepende kjedelig. Langt til skogs, ingen å leke med, jeg hadde en bok med og kasettspiller, men det er grenser for hvor forb*** gøy det er å gjøre det samme i 8 forb*** uker. Det pøsregnet hver bidig dag (føltes det som). Det fantes ikke noe å gjøre og jeg husker følelsen av hvor dritt denne sommeren skulle være. Jeg så på tv på kvelder så kveldene var ok, men dagene var så ekstremt lange. En dag sånn ca halvveis i ferien kom jeg over et lite bål rett med hytta. Min far hadde brent opp et eller annet. Jeg tok en kullbit opp og så hvor svart og fæl jeg ble av den. Jeg satt meg ned rett ved siden av og dro kullbiten over steinen jeg satt på. Svære svarte merker og streker ble laget. Lang historie kort. Den sommeren ble en av mine store lidenskaper vekket. Tegning med kullstifter.  

 

 

Anonymkode: ae822...444

Ja. Og det var en fin historie også 🙂

Mens jeg som ble sett av onkelen min fordi jeg var kreativ, og han ga meg et karamikksett da jeg var 9 år, og jeg vant lonkurranse på skolen uten å kjede meg ett øyeblikk.

Ikke sant? 

ja... 🙂

Tilfeldighetene kan selvsagt være deg prisgitt når du har det sørgelig kjedelig. Men det trenger liksom ikke det.

Det holder at noen ser deg. 

Endret av Kashmir
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kashmir skrev (1 time siden):

Jeg har vel ikke klaget?? 

Nei da. 🙄

Kashmir skrev (1 time siden):

En mor på sen høstkveld kan spørre ungene : hva vil dere gjøre? 

Det er ingen mystikk på sene høstkvelder kontra lyse vårkvelder? 

Det er det. En lys varm vårkveld kan man gjøre noe ute. 

Hvis mor er sliten etter en lang uke tar ikke barna skade av en rolig kveld i sofaen foran tv'en.

Uansett, jeg trekker meg stille og rolilg ut. Orker ikke maniske folk som bare vil kverulere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kashmir skrev (2 minutter siden):

Ja. Og det var en fin historie også 🙂

Mens jeg som ble sett av onkelen min fordi jeg var kreativ, og han ga meg et karamellisett da jeg var 9 år, og jeg vant lonkurranse på skolen uten å kjede meg ett øyeblikk.

Ikke sant? 

Sp ja... 🙂

Tilfeldighetene kan selvsagt vøre deg prisgitt når du har det sørgelig kjedelig. Men det trenger liksom ikke det.

Det holder at noen ser deg. 

Det som vel er tanken her er at noen foreldre gir ris til egen (og barnas) bak ved å underholde dem hele tiden. De skal alltid aktivisere barna og, som du ser av TS, så får man dårlig samvittighet om man sitter i sofaen en kveld og ikke aktiviserer barna.

Barn som blir vant med at foreldrene finner på ting med dem hele tiden lærer aldri å leke selv. De kan slite med å bli kreative eller bare det å finne på noe å leke selv, fordi de er så vant med at andre gjør det for dem.

Det er ikke det "å kjede seg" som nødvendigvis er det viktigste, men det å "ikke hele tiden bli aktivisert av foreldre/andre". Lære å finne på ting selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...