Gå til innhold

..plutselig frisk nok til arbeid??


kakkerlakken

Anbefalte innlegg

kakkerlakken

Jeg har opplevd noe forunderlig de siste dagene.

Jeg er sykemeldt og fikk for to dager siden beskjed om at nå gikk maxdato for sykepengegrunnlaget mitt ut. Det vil si at dersom jeg nå ikke går tilbake i arbeid må jeg søke permisjon fra stillingen, og søke om rehabiliteringspenger som kun er 66% av tidligere lønn.

Det rare er at det virker som om alle forventer at jeg nå skal begynne i arbeid igjen?? "Når begynner du igjen?", "Da begynner du vel å arbeide igjen?" osv. er uttalelser jeg har hørt flere av. Blandt annet fra arbeidsgiver.

Jeg er for tiden ikke frisk nok til å arbeide, så har jeg noen alternativ??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

kakkerlakken

Om du ikke er frisk nok til å arbeide, blir neste steg rehabiliteringspenger/attføring.

Joda, det er jeg klar over. Det som forundrer meg er at det ser ut til at de fleste tror det er bare å begynne i arbeid igjen nå som jeg ikke får lønn lenger..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest petrusa

Joda, det er jeg klar over. Det som forundrer meg er at det ser ut til at de fleste tror det er bare å begynne i arbeid igjen nå som jeg ikke får lønn lenger..

De ser på det som en hvilepause til å ta deg inn, du har sikkert vært borte fordi du var "sliten", og at du nå er ready to be back in business!

Folk flest vet LITE om psykisk sykdom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Melancholy

De ser på det som en hvilepause til å ta deg inn, du har sikkert vært borte fordi du var "sliten", og at du nå er ready to be back in business!

Folk flest vet LITE om psykisk sykdom.

Takk for svar. Det klarer opp litt. Jeg hadde fått inntrykk av hver sjette time da jeg skulle ta kun tre om dagen. :-) Gjør alt så mye lettere å slippe å traske rundt i verden med piller man må huske på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest rosa73

Enig med at responsen du får er merkelig. Da må de jo tro at du ikke egentlig er syk da? Hvis du plutselig skal kunne begynne å jobbe igjen fordi du ikke har noe alternativ? Ganske avslørende kommentarer egentlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du må for all del ikke søke permisjon fra jobben din. Da mister du dine rettigheter.

Du forblir sykemeldt. Søker om rehab.penger eller atføringspenger umiddelbart. Du vil da få etterbetalt for tiden eventuellt ikke har fått noe.

Vil det være mulig for deg å jobbe f.eks. 10%. Det vil hjelpe på økonomien. Kan hende vil det også gjøre deg godt.

Alternativt må du ta deg sønder og sammen å trykke deg på jobb i minimumm 6 mndr sammenhengende. Du vil da ha opptjent nye sykepengerettigheter.

Joda, det er masse rare holdninger.

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kakkerlakken

Du må for all del ikke søke permisjon fra jobben din. Da mister du dine rettigheter.

Du forblir sykemeldt. Søker om rehab.penger eller atføringspenger umiddelbart. Du vil da få etterbetalt for tiden eventuellt ikke har fått noe.

Vil det være mulig for deg å jobbe f.eks. 10%. Det vil hjelpe på økonomien. Kan hende vil det også gjøre deg godt.

Alternativt må du ta deg sønder og sammen å trykke deg på jobb i minimumm 6 mndr sammenhengende. Du vil da ha opptjent nye sykepengerettigheter.

Joda, det er masse rare holdninger.

mvh

HMMM..jeg har jo fått beskjed fra arbeidsgiver at jeg må søke permisjon. Det var vistnok ikke noe jeg hadde krav på, men som jeg ville få innvilget. Vet om andre som er blitt oppsagt etter å ha vært sykemeldt ett år..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

HMMM..jeg har jo fått beskjed fra arbeidsgiver at jeg må søke permisjon. Det var vistnok ikke noe jeg hadde krav på, men som jeg ville få innvilget. Vet om andre som er blitt oppsagt etter å ha vært sykemeldt ett år..

Jeg har bare en 20% stilling,resten rehab. Har vært 100% sm i over ett år.Jeg fikk beskjed om at en kan være sm i 2 år fra jobben.Men et er kanskje forskjell fra sted til sted..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

HMMM..jeg har jo fått beskjed fra arbeidsgiver at jeg må søke permisjon. Det var vistnok ikke noe jeg hadde krav på, men som jeg ville få innvilget. Vet om andre som er blitt oppsagt etter å ha vært sykemeldt ett år..

Hvis du skal få sykepenger / rehabiliteringspenger trodde jeg det var en forutsetning at du hadde en jobb. Hvis du får permisjon er i øyeblikket ikke en jobb.

Snakk med fastlege, trygdekontor, fagforening, evt. kontakttelefon for arbeidslivet. Ikke gjør noe før du vet helt sikkert.

Har du vurdert å prøve å jobbe litt, om så bare 10%, for å holde kontakten med arbeidsplassen?

Håper du finner en god løsning.

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest en mamma i nord

Hvis du skal få sykepenger / rehabiliteringspenger trodde jeg det var en forutsetning at du hadde en jobb. Hvis du får permisjon er i øyeblikket ikke en jobb.

Snakk med fastlege, trygdekontor, fagforening, evt. kontakttelefon for arbeidslivet. Ikke gjør noe før du vet helt sikkert.

Har du vurdert å prøve å jobbe litt, om så bare 10%, for å holde kontakten med arbeidsplassen?

Håper du finner en god løsning.

mvh

Jeg kjenner en som fikk rehabiliteringspenger som ikke hadde en jobb. Det var nok at hun var midlertidig ute av stand til å kunne ta en jobb.

Men det er nok lurt å sjekke dette med trygdekontoret før en eventuelt søker permisjon. De bør da kunne gi et riktig svar på hvordan man bør gå frem. Det bør man også kunne få informasjon om hos fastlegen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjenner en som fikk rehabiliteringspenger som ikke hadde en jobb. Det var nok at hun var midlertidig ute av stand til å kunne ta en jobb.

Men det er nok lurt å sjekke dette med trygdekontoret før en eventuelt søker permisjon. De bør da kunne gi et riktig svar på hvordan man bør gå frem. Det bør man også kunne få informasjon om hos fastlegen.

Lurer fælt på hvordan arbeidsgiveren kan kreve at en sykemeldt søker permisjon.

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...